ارسطو

ارسطو یا ارسطاطالیس: Aristotle

۳۸۴ ق.م – ۳۲۲ ق. م

ارسطو فیلسوف یونان باستان و یکی از برجسته ترین متفکران جهان به شمار می‌آید. در هجده سالگی به آکادمی افلاطون راه یافت و به مدت بیست سال در مکتب افلاطون کسب دانش کرد ، وی به سرعت چنان پیشرفتی در علوم نظری کرد که افلاطون به وی لقب عقل داد .او به مدت ۴ سال ، آموزگار اسکندر مقدونی بود. نوشته‌های او در رشته‌های گوناگون مانند فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست‌شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بوده‌اند. ارسطو به همراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین و بزرگترین فیلسوفان یونان باستان بوده‌اند ، بدین سبب بوده که ارسطو لقب معلم اول را داراست.

ارسطو کتاب های در زمینه هنر  
 هنر شاعری یا فن شاعریpoetics بوطیقا  
  در باب شاعران  
  رساله ای در هنر شاعری  
  مسائل هومری  
  در باب تراژدی  
  مسائل هنر یودی  
  مسائل شعری  
  تبیین های شاعرانه  
از همه کتاب های بالا فقط بخشی از بوطیقا بر جای مانده است. آثار بالا در زمینه هنر به ارسطو نسبت داده اند.
 تخیل و عواطف و در ساست به موسیقی و جزییات آنrhetorica فن خطابه  
تخیل و عواطف و در ساست به موسیقی و جزییات آن De Anima نفس  
 فلسفه اخلاق و ارتباط آن با هنر اخلاق نیکوماخُس  
     

تمهیدی بر بوطیقای ارسطو:

رساله بوطیقا درباره هنر و در زبان یونانی مشتمل بر 46صفحه می باشد. بخشی از آن در گذر زمان ناپدید شده است.

ارتباط تنگاتنگی میان بوطیقا و فن خطابه حاکم است.

ارسطو در بوطیقا فنون، ترفندها، نظریه های مربوط به هنر نمایش و به صورت کلی نظریه کلی هنر را بررسی میکند.

فصل اول این رساله در معنای poietik e و مشتقات و انواع آن است.

هنرها عبارتند از تقلید و بازنمایی کنش، کنش فیزیکی و حالات روانی.

به صورت های اصلی خلق و ابداع از جمله کمدی، حماسه، مستانه سرایی و تراژدی می پردازد.

در بخش دوم:

افزون بر حماسه، تراژدی و کمدی، اشعار مستانه ( دیترامبیک ) چنگ نوازی و مزمار زدن نیز در زمره تقلید و محاکات است.

فصل6 تعریف تراژدی و فصل 23 و 26 در باب حماسه است.

بوطیقا از یادداشت های پراکنده ارسطو جمع آوری شده است.

کاتارسیس به دقت تشریح نشده؛ تنها در تعریف تراژدی به کار رفته است.

اصلاحات بوطیقا ترجمه    
anagnorisis تعرف، بازشناسی و شناخت قهرمان تراژدی در جریان داستان در معرض فرایند تعریف یا بازشناسی  به طبیعت تقدیر و وضع کنونی خویش  پی خواهد برد.این امر توالی رودادها را دگرگون خواهد کرد. بازشناسی خود با رحم و ترس ارتباطی نزدیک دارد. از افتادن گنجشک میفهمد که سرنوشت خد نیز مردن است.
pathas رحم شفقت احساس ترحم پیرنگ جوری طراحی شود که موجب رحم و شفقت شود. کسی بیش از حد دچار شوربختی می شود ناگهان احساس ترحم دست می دهد.  
chorus هم سرایی همسرایان متشکل از تعدادی بازیگر نقش تفسیر شخصیت ها و رویدادهای تراژدی را به عهده داشتند و با صدای بلند نظرگاه های اخلاقی و اجتماعی حاکم بر فرهنگ جامعه را با آهنگی بخصوص بیان می کنند.  
hamartia خطای تراژیک لغزشی که موجب شور بختی قهرمان می شود. محصول ضعف شخصیت نیست. بلکه نوعی برداشت و داوری نادرست محسوب می شود. لوکاس در کتاب تراژدی می گوید هامارتیا اشتباه فکری است.
hubris غرور خودخواهی و خودبینی در تراژدی اودیپ آنتیگونه، مکبث، شاه لیر و کلوپاترا غرور باعث نابودی می شود. فرد فراسوی تقدیر و سرنوشت بوده و می تواند مسیر حوادث را در اختیار بگیرد.

در تشریح تراژدی به 6 عنصر اشاره می کند.

صحنه پردازی و لباس

opsis

موسیقی و آهنگ

melos

گفتار و زبان ( منظوم)

exis

شخصیت داستان

ethos

فکر و درون مایه داستان

dianoia

پی رنگ وطرح داستان

mythos

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0