طراحی فاکتور فروش در اکسل

فاکتور فروش یک سند مالی است که جزئیات فروش کالا یا خدمات را به خریدار نشان میدهد. برای طراحی فاکتور فروش در اکسل، میتوانید از قالبهای آماده استفاده کنید یا خودتان یک فاکتور از صفر بسازید. برای این کار، باید اطلاعات مورد نیاز را در جدولها و ستونهای مختلف وارد کنید و با استفاده از توابع و فرمولهای اکسل، محاسبات و مقادیر مربوطه را تعیین کنید.

استفاده از قالب فاکتور

اکسل خود کتابخانه‌ای برای قالب‌های فاکتور دارد که از آن نیز می‌توان استفاده کرد. برای دسترسی به این قالب‌ها اکسل را باز کرده و روی برگه File کلیک کنید.

در این بخش روی New کلیک کرده و سپس عبارت Invoice را در نوار جستجو وارد کنید.

دکمه Enter را بزنید تا مجموعه‌ای از قالب‌های فاکتور ظاهر شوند.

در میان قالب‌های موجود بگردید تا آن را که مورد نظرتان است بیابید.

ایجاد فاکتور در اکسل

نوع فاکتوری که می‌سازیم تنها شامل اطلاعات ضروری برای دریافت مبلغ خواهد بود. این موارد در فهرست زیر خلاصه می‌شوند:

  1. اطلاعات فروشنده
  2. اطلاعات خریدار
  3. تاریخ صدور فاکتور

قبل از همه‌چیز، با توجه به اینکه احتمالا عناوین و نوشته‌های فاکتور شما فارسی خواهد بود، لازم است چینش را روی «از راست به چپ» قرار دهید. چرا که اکسل به طور پیش‌فرض، خانه‌ها را بر اساس الفبای انگلیسی و از چپ به راست مرتب می‌کند.
پس از باز کردن پروژه جدید (کلیک روی new و بعد کلیک روی blank workbook) به زبانه Page Layout رفته و روی Sheet-right-to-left کلیک کنید.

حالا اولین خانه جدول شما در سمت راست صفحه قرارگرفته

برای این کار کافی است نشانگر موس خود را روی مرز بین خانه‌های جدول در ستون ارقام یا ردیف حروف الفبا برده و با drag & drop اندازه خانه را تغییر دهید.
اندازه و نوع فونت هر ستون، ردیف یا خانه هم با انتخاب آن و تعیین فونت از زبانه Home امکان پذیر است. انتخاب تمام خانه‌های یک ستون باید نشانگر موس را روی حرف الفبای مربوط به آن ستون کلیک کنید. برای ردیف یا سطر هم همین کار را با عدد مربوط به آن سطر انجام دهید.
برای اینکه فرمت نوشتن در هر خانه متناسب با زبان فارسی شود، کافی است با ctrl+A تمام خانه‌ها را انتخاب کرده و سپس از زبانه Home روی آیکونی که روی شکل مشخص کرده‌ایم کلیک کنید. در نهایت از منوی ظاهر شده Right to left را انتخاب کنید

در نهایت کار خود را آغاز کنید.

آموزش های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *