پیر بونار

پیر بونار: Pierre Bonnard

فرانسه، (۱۸۶۷–۱۹۴۷).

پیر بونار در دهه ۱۸۹۰ عضوی از یک گروه پاریسی بود که خود را نبی ها پیامبران می نامیدند و به بونار لقب(نبی بسیار ژاپنی ) داده بودند. نبی ها, گوگن را قهرمان خود می‌دانستند. همچون او به دنبال سبکی بودند که سادگی و ظرافت را در خود جمع داشته باشد و به پیچیدگی‌های رنگ باخته هنر رسمی پاسخ گوید. برجستگی بونار در شور و عشقی بود که به باسمه های چوبی ژاپنی, رنگ بندی تخت آن ها , فضاهای موزون و ترکیب بندیهای غالباً مقطع و با روح آنها داشت. شهرت اولیه وی حاصل چاپ نقش های بود که این ویژگی ها در آنها نمایان بودند. نقاشی های همان سال او اغلب صمیمانه تر و دارای فضای گرم تری اند. آنها تابلوی کوچکی اند که با مایه های ملایم و خال خال های شکل دار خفیفی تزیینات داخلی آن زمان خانه های بورژوایی پاریس را منعکس می‌کنند. منتقدان تابلوهای بنا را به خاطر حال و هوای درون خانه آیی آنها خودمانی می‌نامیدند.

  1. اکثر تابلوهای او دارای رنگ‌های شاد و متنوع و نقش مایه های چشم آشنایند. او بیش از ۲۰ سال از زندگی خود را در جنوب فرانسه گذرانده و نقاشی هایش گویی سرشار از تابناکی و درخشندگی سواحل مدیترانه است.
  2. موضوعات آثار او اغلب فضاهای داخلی زندگی عادی با چند نفری که دور یک میز جمع شده‌اند یا زنی برهنه که در حال شستشو و آرایش خویش و نیز طبیعت بی‌جان و چشم اندازها است.
  3. علاقه‌مندان تابلوهای او را باشکوه, پرجاذبه و شاد توصیف می‌کردند. آنها نه سورئالیستی اند, نه انتزاعی و نه به معنای آکادمیک و پیشا امپرسیونیستی, شکل نما یا فیگوراتیواند. بونار خود به دلیل آنکه با جنبش موثرتری هم بسته نبود خویشتن را واپسین نقاشی امپرسیونیست می نامید.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0