فلسفه تحلیلی،فلسفه زبان متعارف

فلسفه تحلیلی: فلسفه زبان متعارف: آرا تی.ای.مور،جان آل.آستین،گیلبرت رایل

سومین جنبش در فلسفه تحلیلی بعد از اتمیسم منطقی و پوزیتیویسم منطقی پویشی است که با عنوان « فلسفه زبان متعارف» شناخته شده است. هر چند در این خصوص اشاره به آرا تی.ای.مور،جان آل.آستین،گیلبرت رایل و دیگرانی بسته است، محدوده این شرح اجمالی ناگزیرمان میسازد که صرفا به فلسفه ویتگنشتاین متاخر اشاره کنیم.

پژوهش های فلسفی:

ویتگنشتاین با بی ارزش  خواندن استنتاج های پیشین خود در رساله اعتباری منطقی_فلسفی، مسایل زبان را از نو به دیده گرفت و اندیشه های تازه ای را طرح کرد که به نگارش اثر برجسته دیگر او یعنی پژوهش های فلسفی انجامید. این اثر بعد از مرگش انتشار یافت.(1953)

ویتگنشتاین در این اثر جدید میگوید: اگر به کاربرد زبان در شرایط معمول و متعارف آن توجه کنیم، انعطاف و گونه گونی آن برایمان آشکار خواهد شد.گویش های زبانی کاری بسیار بیش از تصویر یک واقعیت انجام میدهند.برای مثال از زبان برای طرح سوال ها،صدور دستورها،بیان احساس ها و اندیشه ها و بسیاری جز اینها بهره میگیریم.در پی گرفت همین مسیر فکری بود که ویتگنشتاین مفهوم بسیارمهم و توجه برانگیز بازی های زبانی را طرح کرد.

ویتگنشتاین زبان را به بازی تشبیه میکند.هر بازی قاعده خود را دارد و حرکت های یک بازی بر اساس قاعده آن بازی،معنا و مفهوم میابند.شطرنج را مثال میزند. هر مهره تعریفی را دارد و بر اساس قاعده بازی شطرنج حرکت میکند. ولی در این مثال ویتگنشتاین،یک نکته درخور توجه ویژه ای است، و آن اینکه معنا و اهمیت هر مهره در تحلیل نهایی به موقعیت یک مهره بستگی دارد. یک پیاده_یعنی کم اهمیت ترین مهره شطرنج_میتواند در موقعیتی قرار گیرد که به مهمترین مهره شطرنج تبدیل شود و سرنوشت بازی را تعیین کند. بنابراین هر مهره با موقعیت خود و کاربرد خود معنا میشود. در زبان هم، معنای هر کلمه به موقعیت آن کلمه یا کاربرد آن کلمه در جمله بستگی دارد. دانشمندان، فیلسوفان، شاعران، متکلمان، ادیبان ودیگر بازی های زبانی خود را دارند. فراتر از کلمات،گزاره ها نیز درون متن خود معنا میابد،یعنی بر اساس قواعد ان بازی زبانی که ان گزاره بخشی از ان است. ویتگنشتاین نتیجه میگیرد که فلسفه کوششی برای حل مسایل ناشی از چگونگی کاربرد زبان و کلید حل آن،تحلیل زبان متعارف و استفاده درست و به جا از آن است.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0