رافائل سانتسیو نقاش ایتالیایی و آثار او

ما نقاشی های رافائل سانتسیو (Raffaello Sanzio) نقاش ایتالیایی به همراه زندگی نامه و آثار او را تحلیل می کنیم.

زندگی نامه

رافائل سانتسیو (Raffaello Sanzio)، یک نقاش برجسته ایتالیایی، در تاریخ 6 آوریل 1481 در ایتالیا به دنیا آمد. او در تاریخ 6 آوریل 1520 در رم، ایتالیا درگذشت. رافائل بیشتر به خاطر نقاشی “مدونا” (تصویر حضرت مریم) و ترکیب بندی‌های بزرگش در واتیکان شناخته می‌شود. آثار او به دلیل وضوح فرم، سهولت ترکیب بندی و دستیابی به ایده آل نوافلاطونی عظمت انسانی، بسیار تحسین شده است.

رافائل فرزند جیروانی سانتی و ماگیا دی باتیستا سیارلا بود. مادرش در سال 1491 درگذشت. پدرش یک فرد فرهنگی بود و همیشه در تماس با ایده‌های هنری پیشرفته در دربار اوربینو بود. او اولین آموزش نقاشی را به پسرش داد و قبل از درگذشتش در سال 1494، زمانی که رافائل 11 ساله بود، او را با فلسفه انسان گرایی در ارتباط قرار داد.

رافائل سانتسیو: Raphael

رافائل سانتسیو (Raffaello Sanzio)، نقاش برجسته ایتالیایی قرن پانزدهم و دوران رنسانس، آثاری که خلاصه‌ای از دستاوردهای هنری این دوره را نمایان می‌سازد، خلق کرده است. او به شدت تحت تأثیر لئوناردو داوینچی قرار گرفته است، اما به واسطه نبوغ خود، سبک خاصی را توسعه داد که بیانگر آرمان‌های متعالی رنسانس است.

از میان سه نقاش برجسته این دوره، یعنی لئوناردو، میکل آنجلو (آنژ) و رافائل، آثار و کارهای رافائل کمتر پیچیدگی و ابهامی دارند و بیشتر با آرمان‌های متعالی رنسانس سازگار هستند.

در عین حال، آثار رافائل کمتر از نقاشان دیگر از آن روموز مشوق کننده برخوردارند که در آثار داوینچی وجود دارد و درک آن‌ها برای بیننده دشوار است.

تابلوی “حضرت مریم و عیسی و یوحنای کودک”، که به سال 1505 میلادی برمی‌گردد، تحت تأثیر تابلوی “مونالیزا” لئوناردو داوینچی قرار گرفته است.

تابلوی “حضرت مریم با سهره” که در سال 1506 میلادی خلق شده است، از ترکیب بندی هرموار تابلوی “مریم مقدس بر کنار صخره‌ها” لئوناردو داوینچی الهام گرفته است.

ویژگی آثار رافائل:

  1. رافائل سانتسیو نقاش در زمینه محوسازی و یا ایجاد هاله و فضای مه گونه که در آثار داوینچی به چشم میخورد به تجربه گری دست زد ولی بیشتر تمایل داشت تا فضاهای درخشان و رنگ مایه های روشن تر در آثار پروجینو استفاده کند.
  2. روشنی را بر تیرگی ترجیع میداد و بر خلاف داوینچی شیفته راست پردازی و عرفان نبود.
  3. مجموعه تابلو های که با موضوع (مریم مقدس) خلق کرده است، نمایان گر جمال پرستی پیش از مسیحیت است.

نقاشی های دیواری رافائل:

  1. مورد اول نقاشی دیواری وی در کاخ واتیکان (کتابخانه پاپ)
  2. نقاشی دیواری (مدرسه آتن)(متعلق به 1509-11)در کاخ واتیکان رم

تابلوی مدرسه آتن:

رافائل سانتسیو نقاش بسیار سازنده بود کارگاهی غیرعادی بزرگ را اداره می کرد و علی رغم مرگ زودرس حجم زیادی از کار را بر جای گذاشت. بسیاری از آثار او در کاخ واتیکان یافت می شود. شناخته ترین اثر او ، مدرسه آتن در واتیکان است. پس از سال های اولیه اقامت در رم بسیاری از کارهای او توسط کارگاه او از روی نقاشی هایش اجرا شد و کیفیت قابل توجهی از دست رفت. او در طول زندگی اش بسیار تاثیر گذار بود ، اگر چه در خارج از رم کارهای او بیشتر به خاطر چاپ مشترکش شناخته می شد.

  1. تابلوی مدرسه آتن تجمعی از فلاسفه، دانشمندان علوم مختلف و علمای جهان باستان را نشان می دهد که پیرامون ارسطو و افلاطون گرد آمده اند.
  2. فضای تصویر، تالاری بزرگ پوشیده با طاقهای جسیمی است که یادآور معماری یونان باستان است.
  3. در این تابلو اصول عمق نمایی و پرسپکتیو به دقت و با وسواس رعایت شده است.

چهره پردازی رافائل:

  1. موضوع آثار چهره پردازی و پرتره رافائل سانتسیو نقاش، علما، درباریان و پاپ بودند.
  2. پرتره وی ازکاستیلیونه (مولف کتابی درباره معیارهای سلوک اشرافی دوره رنسانس) شهرت زیادی دارد.
  3. این پرتره به شیوه نیم قد و سه چهارم نمای کامل- شیوه ای که پس از آفرینش (مونالیزا) رواج یافت-ترسیم شده است.
  4.  درهمین تابلو به خوبی شاهده توجه روزافزون هنرمند دوره رنسانس متعالی به بیان شخصیت و حالت روانی موضوعات آثارشان هستیم.
Image result for painting azkastilioneh portrait raphael

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0