دوران پریکلس

درنیمه نخست قرن پنجم پیش از میلاد جنگ شدیدی بین ایران و یونان در گرفت و خشیارشا پادشاه ایران در 480ق.م آتن را تسخیر کرد و تمام بناهای چوبی آکروپولیس را سوزاند. یک سال بعد ایرانیان در ماراتن شکست خوردند و این آغاز دوران طلایی آتن بود. یونان این دوره تحت رهبری پریکلس از نظر ثروت، فرهنگ و هنر شکوفا شد. بنای آکروپولیس باشکوه تر از قبل بازسازی شد.

معبد پارتنون:

بزگترین معبد آتن، پارتنون یعنی جایگاه دختر باکره به افتخار آتنه الهه حامی آتن با وجود ابعاد بزرگ سبک جلوه می کند ( بواسطه خطای باصره ستون ها اندکی مایل به دورن دیده می شوند ) ساخته شد. در بالا در معبد مجسمه دوازده متری آتنا از سنگ مرمر سفید قرار گرفته بود. در پایین آکروپولیس تئاتر یونان ” اپیداروس ” که احتمالا اولین تماشاخانه اروپا است، قرار دارد. در این دوران بلندی مقام آتن بیشتر در هنر بود تا فلسفه. بجز سقراط هیچیک از فلاسفه و ریاضیدانان بزرگ قرن پنجم آتنی نبودند. سقراط هم نویسنده نبود بلکه به مباحثه شفاهی اکتفا می کرد اما در این دوران تعداد زیادی مردان نابغه درآتن زندگی می کردند . سه نمایشنامه نویس بزرگ:

  1. آشیلوس که در جنگ مارتن شرکت داشت.
  2. سوفوکل که هنوز به دین اساطیری اعتقاد داشت.
  3. اورییید که تحت تاثیر پروتاگوراس و سم آزاد اندیشی زمان خود قرار گرفته و برخود او با اساطیر شکاکانه و تخریب کننده بود.

و

  1. آریستوفان شاعر هزال و کمدی نویس که سقراط و سوفیست ها را هجو می کرد ( شعر ابرها ).
  2. فیدیاس پیکرتراش نیز متعلق به عصر پریکلس است.
  3. هرودوت پدر در این دوران زندگی می کرد و همچنین سقراط وسوفیست ها.

جنگ آتن و اسپارت در سال 431ق.م ،و مرگ پریکلس در 429ق.م ، شروع دوران تاریکی در تاریخ یونان بود ( نمایشنامه زنان تروایی اثر اوریپید اعراضی است به و حشیگریهای این جنگ ). تسلط اسپارتیان بر یونان به حکومت مردمی (دمکراسی ) خاتمه داد و حکومت توانگران (الیگارشی ) را جایگزین کرد که به حکومت سی تن جبار معروف است. اما بعلت نارضایتی بار دیگر اسپارتها تن به حکومت دمکراسی دادند اما به بهانه های مختلف مخالفین خود را تحت تعقیب قرار می دادند. در چنین محیطی محاکمه و اعدام سقراط (399ق.م ) صورت گرفت.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0