جاسپر جونز:Jasper Johns (نقاش، پیکره ساز و چاپگر آمریکایی، 1930).
پاپ آرت به دو قسمت پاپ آرت انگلیسی و پاپ آرت آمریکایی تقسیم می شود. شروع پاپ آرت در آمریکا ریشه در نئوداد دارد. آثار جاسپر جونز شروع نئودادا است.
جانز اوایل در دهه 1950 در کارش به رابرت رائوشنبرگ و پاپ آرت آمریکایی نزدیک بود. اما همواره از اسلوب نقاشانه اکسپرسیونیسم انتزاعی بهره می گرفت.
مرحله اول:اشیای عادی
جانز ،نخست، اشیای عادی را در نقاشیهای خود به کار می برد، و یا از آنها قالب گیری می کرد(مثلا”: پرچم- 1954).
این آثار غالبا” با رنگ روغنی و مومرنگ اجرا شده اند، جلوه نقش چسبانده و نقش برجسته دارند.
موضوعهای آثار جانز:
اعداد، دایره نشانه گیری، پرچم ،نقشه جغرافیا، نمودار، کاملا عینی ، طنز آمیز ،و دو پهلو هستند.
مرحله دوم: فاصله از بازنمایی و انتزاع
به تدریج ،کار او از بازنمایی قابل تشخیص فاصله گرفت ،بی آنکه به انتزاع مطلق برسد(مثلا”: روشنایی هارلم-1967) .غالبا”،در این آثار نیز اشیای دم دست (چون خطکش ،مسواک ،جارو ،و جز اینها)، و حروف و نوشته های چاپی دیده میشوند.
مرحله سوم:ادامه روش پیشین و خلق آثار چاپی
جانز در آثار متاخرش همین شیوه را ادامه می دهد، و همواره کیفیتی از بازنمایی را حفظ میکند. او ،همچنین، با استفاده از روش های لیتو گرافی و سیلک اسکرین، آثار چاپی تولید میکند.
از جمله دیگر آثارش: هدف تیراندازی با چهار چهره (1955) ؛ روزهای دبیرستان (1964) ؛ زن گریان(1975).
جاسپر جونز نسبت به رائوشنبرگ رمزآلودگی بیشتری در آثارش وجود دارد.
عناصر مهم جاسپر جونز:
1- او اکسپرسیونیسم انتزاعی را به پاپ آرت انتقال داد.
2- توجه به اشیاء
3- مفهوم هماهنگی در قوطی ها
4- پرچم ها هم ابستره هست هم نیست. مفهوم پست مدرن
5- دوره آخر کاری او با اثر چهار فصل
مفهوم هماهنگی:
1- قوطی های آبجو( جاسپر جونز) بیشترین نزدیکی با نئو دادا را دارد. چون حاضر آماده است.
اما او قوطی ها را می سازد در ظاهر حاضر آماده است اما نیست، همه شبیه هم هستند.
مفهوم هماهنگی از اندیشه های است که در آثار او وجود دارد.
سری پرچم:
این اثر در اوج جنگ سرد خلق شده است. کوبا و چین به شوروی و کمونیست پیوسته بود حتی اروپا آماده پیوستن به شوری بود. در چنین شرایطی خلق اثری مثل پرچم حوالی 57میلادی خیلی بحث برانگیز و ملی گرایانه بود.
1- اثر چیزی را نشان نمی دهد. بحثی، انتقادی ندارد. فقط یک پرچم است.
2-اثر شما را به درجه صفر می رساند. اثر چیزی ندارد. هرمنوتیک. برداشت با شما است.
یکی از نوشته های بارت: درجه صفر نوشتار اما اینجا درجه صفر تصویر است. اما مفهومهرمنوتیک چیز تازه ای نیست. دوشان اولین فرد است که در مورد آن تحقیق کرد.
دوشان: اثر یا حاضر آماده ها نباید در شما احساس خاصی را بیافریند نباید معنا بسازد.
3- تکنیک اجرا موم و رنگ است. اثر شی است. اما نقاشی شده است.
4- اثر دو بعدی است، پرچم دو بعدی است. مدرنیستی است مثل مندریان. اما این کار هم آبسترکت هست هم نیست. در سیبل ها هم همین کار را تکرار می کند. هم آبسترکت هم آشنا و ارجاع به واقعیت بیرون دارد.
5- اثر واقعی است( حاضر آماده، دادا است یا بهتر بگوییم نئو دادا است.)
استفاده از اعداد در آثار او بسیار مهم است. حروفی آشنا اما در ظاهر انتزاعی هستند.
اثر چهارفصل او نشان از عمق فلسفی او دارد که اورا از پاپ آرت فاصل می دهد. مراحل زندگی خود را ترسیم می کند.
یک پاسخ
عالی بود ممنونم