کتاب «جامعهشناسی هنر؛ شیوههای دیدن» اثر «دیوید انگلیس» و «جان هاگسون» است.
ترجمه کتاب: جمال محمدی
نشر: نی
در توضیحات پشت جلد آمده است: «هستهی اصلی برنامهی پژوهشی جامعهشناسی هنر این گزاره است که تاریخ هنر تاریخ تحول درونذاتی سبکهای هنری نیست؛ بلکه داستان کشمکش گروهها و گفتمانها بر سر هویتبخشی به برخی آثار و دریغداشتن این هویت/ برچسب از برخی دیگر است. این کشمکشها همواره در چارچوب یک قلمرو رخ میدهند و درواقع برسازنده و خمیرمایهی شکلدهندهی همان جهان هنری یا میدانیاند که چیزی به اسم هنر و کسی به نام هنرمند در آنجا خلق میشود. آفرینش هنری و پویایی اجتماعی عمیقا درهمتنیدهاند و درک روشمند این درهمبافتگی مستلزم طرد و نفی اسطورههایی چون ذات/ اصالت اثر هنری، منشأ بدوی هنر و رازآلودگی/ تقدس هنر است. کتاب حاضر مشتمل بر مقالاتی در دو بخش تئوریک و مطالعهی تجربی، میکوشد اهم آرای نظریهپردازان این حوزه را به بحث و نقد بگذارد و سپس با ارائهی چند کار تحقیقاتی در خصوص موضوعات متنوع این حوزه (موسیقی، سینما، نقاشی، معماری، اپرا) نمونههایی از شیوهی انجام مطالعهی تجربی و نتایج آنها را در اختیار خواننده قرار دهد.»
جامعه شناسی هنر: اجمالی از تحقیق دکتر آریان پور درباره جامعه شناسی هنر
حق تکثیر: تهران:دانشگاه تهران، دانشکده هنرهای زیبا، انجمن کتاب دانشجویان، ۱۳۵۴.
سه پژوهش در جامعهشناسی هنر: پرودون، مارکس، پیکاسو
نویسنده: ماکس رافائل ( 1889ـ 1952)
مترجم: اکبر معصومبیگی
این کتاب از سه بخش اساسی تشکیل یافته است. در بخش نخست
- (پرودون و جامعهشناسی هنر)، رافائل نخست به آرمان شهر خواهی و وارثان امروزی “پرودون ” که انتزاعهای عینی یا سورئالیسم انقلابی پدید میآورند، انتقاد میکند; سپس ضمن نقد آرای این سوسیالیست آنارشیست فرانسوی، دیدگاههای خویش را در باب قوای گوناگون انسان، ایده هنری، رابطه فرآوردههای ایدئولوژیک و تمایز میان قلمروهای هنر، علم و فلسفه شرح میدهد.
- (نظریهی مارکسیستی هنر) نخستین بار در سال 1932در کشور آلمان به چاپ رسید که مقاله مهم و اساسی کتاب حاضر به شمار میرود. این مقاله مبتنی بر معرفتشناسی مارکسیستی یا نظریه آفرینش معنوی است و از این رو اهمیت دارد که گزارش کامل از مراحل گوناگون شیوه تحلیل “رافائل ” درباره علم تجربی هنر به دست میدهد.
- “پیکاسو “نام دارد”. رافائل ” در این بخش نه به استعداد و توانایی شخصی پیکاسو، بلکه سرنوشت تاریخی بورژوازی در اروپا را ارزیابی میکند”. رافائل “بر این باور است”: که پیکاسو به راستی نماینده تمام عیار طبقه حاکم روزگار خویش است.”
جامعهشناسی هنر
نوشته ژان دووینیو, ترجمه مهدی سحابی
Select your comment provider from settings.