کتاب فلسفه تاریخ هنر

کتاب فلسفه تاریخ هنر نویسنده آرنولد هاوزر و مترجم

ناشر: نگاه
تعداد صفحه: 522
قطع کتاب: رقعی

معرفی کتاب: این کتاب درباره شناخت روش های تاریخ هنر و بررسی مسائل مربوط به تفکر تاریخی به رشته تحریر در آمده است و پژوهشی است در خصوص آنچه تاریخ علمی هنر می تواند انجام دهد. درباره امکانات و محدودیت های آن.

معرفی نویسنده: آرنولد هاوزر مورخ بریتانیایى هنر و فیلم، در سال 1892 در شهر تیمیشوار مجارستان چشم به جهان گشود. در دانشگاه‌هاى بوداپست، وین، برلین و پاریس در رشته‌هاى تاریخ هنر و ادبیات به تحصیل پرداخت. در سال 1918 درجه دکتراى خود را از دانشگاه بوداپست در زیبایى‌شناسى رمانتیک آلمانى دریافت کرد. در اینجا به مقام استادى رسید و سپس مدیر شوراى اصلاحات در آموزش تاریخ هنر شد. در پاریس از شاگردان هانرى برگسن بود و از او تأثیرات بسیار پذیرفت. پس از جنگ اول جهانى و به دنبال پیروزى ضدانقلاب در مجارستان، آن کشور را ترک گفت و دو سال از عمرش را در ایتالیا به تحقیق درباره تاریخ هنر عصر باستان، هنرهاى زیبا و هنر ایتالیا اختصاص داد. در سال 1920 به برلین رفت و در آنجا این نظریه را مطرح کرد که مسایل هنر و ادبیات، اساسآ مسایلى جامعه‌شناختى‌اند. سپس در آثار ماکس وبر، آدولف گولدشمیت، ورنر زومبارت و ارنست ترویلچ آلمانى و بعدها چندین جامعه‌شناس بزرگ آمریکایى به تحقیق پرداخت. در وین از 1924 تا 1938 در مسایل بنیادین هنر جدید فیلم تحقیق کرد ــ که در نوع خودبراى محققى پرورش یافته در سنت تحقیقات دانشگاهى آلمان تا آن روزگار، علاقه‌اى استثنایى به‌شمار مى‌رفت. همان‌جا در یک شرکت فیلم‌سازى وینى استخدام و مدیر بازاریابى و تبلیغات شد. از سال 1933 تا سال 1936 عضو هیأت مشورتى سانسور فیلم و مدرس نظریه و فناورى فیلم در کالج وین بود. اما در سال 1938 هاوزر که یهودى بود مجبور شد آلمان را ترک گوید و راهى انگلستان شود.

از آثار این دوره از زندگى هاوزر در انگلستان مى‌توان به مقالات بسیارى اشاره کرد که وى براى نشریه‌هاى زندگى و ادبیات امروز (Life and Letters today) و صدا و سیما (Sight and Sound) نوشت.

فصل اول. آغاز سخن: گستره و محدودیت‌هاى جامعه‌شناسى هنر  

فصل دوم. نگرش جامعه‌شناختى: مفهوم ایدئولوژى در تاریخ هنر 

فصل سوم. نگرش روان‌شناختى: روانکاوى و هنر       

  1. والایش و نمادپردازى
  2. رمانتى‌سیسم و از دست رفتن واقعیت
  3. هنر در مقام وسیله لذت جانشین
  4. روان‌شناسى‌گرایى و استقلال درونى شکل‌هاى معنوى
  5. روانکاوى، جامعه‌شناسى، و تاریخ
  6. مسایل پاسخ دادنى و پاسخ ندادنى هنر توسط روانکاوى
  7. هنر، ذهن ناخودآگاه، بیمارى، و رؤیاها
  8. صورت‌هاى ذهنى و ابهام آنها
  9. روانکاوى و تاریخ هنر
  10. ویرانگرى و بازسازى به کمک هنر

فصل چهارم. استنباطات فلسفى تاریخ هنر: «تاریخ بى‌نام هنر»    

  1. ولفلین و تاریخ‌گرایى
  2. «مفاهیم بنیادى تاریخ هنر» و مقوله‌هاى تفکر تاریخى
  3. اعتبار منطقى و زیبایى‌شناختى
  4. ضرورت تاریخى و آزادى فردى
  1. سبک و تغییرات آن
  2. تفاهم و سوء تفاهم
  3. نگرش جامعه‌شناختى

 

فصل پنجم. لایه‌هاى تحصیلى در تاریخ هنر: هنر قومى و هنر مردمى         

  1. هنر مردمى، توده‌ها، و تحصیل‌کردگان
  2. هنر قومى، هنر دهقانى، هنر ولایتى
  3. نظریه دریافت و نظریه تولید
  4. بدیهه‌سازى و طرح‌اندازى
  5. مقدمات هنر قومى
  6. درباره تاریخ شعر قومى
  7. شکفتگى و زوال هنر قومى
  8. مفهوم هنر مردمى: استانداردسازى و سوداگرى
  9. گریز از واقعیت
  10. سرچشمه‌هاى هنر مردمى
  11. هنر مردمىِ بورژوازى معاصر
  12. سینما

 

فصل ششم. نیروهاى ستیزنده در تاریخ هنرها : نوآورى و میثاق‌ها            

  1. زبان هنر
  2. ناپیوستگى اثر هنرى
  3. احساس‌ها و میثاق‌ها
  4. میثاق‌هاى تئاتر
  5. درباره زبان فیلم
  6. جعلیات مربوط به وفادارى به طبیعت در هنرهاى تجسمى
  7. خودانگیختگی و میثاق

 

Select your comment provider from settings.

علاقمندی ها 0