کتاب تاملی در طراحی حروف

معرفی کتاب: تاملی در طراحی حروف
نوشته ی الکس وی وایت، مرتجم عاطفه متقی، محمدرضا عبدالعلی، ویراستار: مژگان جایز، نشر فرهنگسرای میر دشتی، ۱۳۸۹

خلاصه کتاب:

کتابی است در باب؛ ایدئولوژی کاربردی در تایپوگرافی که منحصرا به مقوله تایپوگرافی در الفبای لاتین پرداخته است. نویسنده معتقد است که قواعد کلی مطرح شده در باب لاتین را با اندکی تغییر و تبدیل می توان به بسیاری از نظام های نوشتاری دیگر بسط داد و در کل پایه و اساس تایپوگرافی در همه ی الفبا ها یکی است.

در این کتاب علاوه بر تاریخچه مختصر چاپ و تایپ، چگونگی طراحی تایپ، بررسی زبان تایپ، طبقه بندی تایپ و نکات ظریف و مهمی که در مورد طراحی تایپ و تاثیر گذاری آن بر روی مخاطب و خواننده وجود دارد میپردازد.

گزیده ای از کتاب تاملی در طراحی حروف:

« تایپوگرافی نمی تواند تقلیدی باشد. اثر تایپوگرافیک یا به وضوح بیانگر مضمون و مناسب پیامی است که باید منتقل کند ؛ یا اجرایی است که اتفاقی خوب از کار درآمده و فقط از لحاظ ظاهری جسورانه و متعارف به نظر می‌رسد. نمی توان این حرفه را ظرف مدت کوتاهی فراگرفت. همه ی طراحان نمیتوانند تایپوگرافیست شوند، چرا که این هنر نیاز به دید خاص و همچنین ذوق و استعداد فراوان برای توجه به جزئیات دارد. اما تعداد زیادی مطلب و کتاب همه فهم در مورد تایپ وجود دارد که به سرعت و آسانی میتواند هر فردی را در استفاده از حروف راهنمایی کند.من سعی کرده ام تا تمامی این مطالب را در این کتاب ارائه نمایم.» (صفحه: ۷ پیشگفتار)
«تایپ از کجا آمده است؟ از دست نوشته آغاز شد که در خاور میانه شکل گرفت و به مدت ۵۰۰۰ سال ادامه داشت. از زمان اختراع آن، چاپگرها و طراحان نسبت به تایپ تحربه پیدا کردند. در حالی که اسلوب ها تغییر پیدا می کنند. و استانداردها و قوانین جدید پدیدار شده اند. امروزه، تایپ از منابع مختلفی شمل می گیرد: قلم هایی که در کامپیوتر شما وجود دارد و نیز می توانید به آن اضافه کنید ؛ حروفی که خودتان اسکن می کنید؛ حروف و برنامه هایی چون ایلستراتور( illustrator)،فونت لب (font lab)، و فونت گرافر( fontographer) طراحی می کنید ؛ و حروفی که خودتان می کشید و یا می نویسید و سپس در کامپیوتر اسکن می کنید و در قالب یک فایل ذخیره می کنید».( صفحه ۳۵)
« تایپ توجه خوانندگان را جلب می کند. احساسات را بر می انگیزد. همانند رنگ ها، برخی انواع تایپ گرم و برخی دیگر سرد هستند. هر نوع تایپ، با توجه به ضخامت و ظرافت حروف، پهنا و درازای آن، نحوه اتصال زوایا، و هزاران ویژگی ظاهری دیگر، حس خاصی را پدید می آورد. اما صرفنظر از درجه تیرگی، شکل حروف، باید خوانا باشد و تا حد ممکن وضوح متن در تظر گرفته شود.
جلوه های تایپ، با توجه به پیام، نوع رسانه، ومخاطب می تواند صحیح یا نادرست تشخیص داده شود. آنچه در یک موقعیت خیلی عالی به نظر می رسد، ممکن است در شرایط دیگر کاملا ناکارآمد محسوب شود. اما قرار دادن مخاطب در درجه اول اهمیت، همیشه تصمیم درستی است». (صفحه ۳۳)

فهرست مطالب
پیشگفتار – ۶/
مقدمه – ۹/

فصل اول __________________________________

بخش ۱: چاپ چیست و از کجا پیدا شد؟ /۱۵
برای ایجاد طراحی اثر گذار -۱۷ / تایپ و صدا -۱۷ / تایپ به عنوان یک فرم – ۲۱/ ویژگی های تایپ -۲۷ / تایپوگرافی حرفع ایی – ۲۹ / تایپ متن و تیترها -۳۱

بخش ۲: زبان تایپ /۳۳
چگونه تایپ طراحی می شود؟ -۳۷ / نگاهی به تایپ – ۳۹/ اجزای حروف – ۵۵/ طبقه بندی تایپ- ۵۷/

بخش ۳: فاصله گذاری و تایپ
فضای بین حروف – ۶۷/ فاصله ی بین حروف- ۷۱ / فاصله گذاری بین کلمات – ۷۵/ فاصله ی بین خطوط و شکست خطوط – ۷۷/ تایپ سه بعدی -۸۱/ تایپ انتزاعی و فضاسازی- ۸۳/

بخش ۴: یکپارچگی در تایپ شباهت ها و تقابل ها / ۸۵
در تایپ شما چه نکاتی باید رعایت شود؟ – ۸۷/ تمرین های مقدماتی تایپوگرافی – ۸۹/ تمرین های پیشرفته ی تایپ- ۹۱/ اشکال ترکیبی تایپ – ۹۵/

فصل دوم ___________________________________

بخش ۵: چه چیز در خواننده واکنش ایجاد می‌کند؟ /۱۰۱
مخاطب شما کیست؟ -۱۰۳/انتزاع و وضوح –۱۰۳/رتبه بندی-۱۰۵ / ترسیم اطلاعات -۱۰۷/

بخش۶: تایپ و هویت /۱۰۹
فونت، بیانگر چه چیزهایی است؟-۱۱۱/تایپ را با کارکرد و مفهوم آن مطابقت دهید-۱۱۵/ شما میتوانید یک مدل تایپ مخصوص خود داشته باشید -۱۱۷/

بخش ۷: تقابل تازگی و بی تکلفی/۱۱۹
بررسی نمونه ها -۱۲۳/

فصل سوم ___________________________________

بخش ۸:با شاخص های موجود یک شیوه بپرورانید./۱۲۹
ارم -۱۳۰/نمایش ۱۳۳/ کارت ویزیت – ۱۳۴/آرم – ۱۳۶/مجله- ۱۳۸/

بخش ۹: اول خواندنی بودن بعد خوانایی / ۱۴۱
خواندنی بودن مطلب-۱۴۳/ چگونه خواننده را جذب متن اصلی کنیم – ۱۴۳/خوانایی – ۱۴۷/

بخش ۱۰: تایپ و تصویر/۱۴۹
ارتباط دادن تایپ و تصویر -۱۵۱/ساخت یک تایپ نمایشی-۱۵۵/

فصل چهارم __________________________________

بخش ۱۱: سیر تکامل تایپوگرافی /۱۶۰

بخش ۱۲: ۱۹۱۴-۱۹۴۵/ ۱۸۶

بخش ۱۳: ۱۹۸۲- ۱۹۴۶-/۱۹۴

بخش ۱۴: ۱۹۸۳ به بعد /۲۰۲

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0