نقد فنی و علمی

نقد فنی و علمی

در روش نقد فنی و علمی, منتقد به نقد هنر بر اساس معیارهای علمی و فنی تثبیت شده می‌پردازد. این نوع بررسی معطوف به فنون و دانش های مختلف هنری مانند اصول و قواعد ترکیب بندی و مبانی هنرها و الفبا و نیرو های مربوط به هر شاخه هنری است. دانش های دیگر مانند هندسه و فیزیک رنگ نیز در این گونه بررسی می تواند دخالت داشته باشد.

  1. این گونه نقد علاوه بر عملی بودن بیشتر جنبه فنی هم دارد بسیاری از منتقدان معتقدند بافت‌هایی که در اثر نوع مواد مصرفی و فناوری های مختلف ایجاد می‌شود به هنرمند کمک می‌کند هر گونه احساس خود را به بیننده منتقل کند و این برای آنها اهمیت ویژه‌ای دارد.
  2. گروهی از منتقدان نقد فنی و نقد علمی را جدا از هم بررسی کرده اند و نقد علمی را شامل بررسی اثر هنری از دیدگاه و منطق علوم و دانش‌های دیگر می‌دانند. این منتقدان معتقدند که آثار هنری نیز باید مانند سایر پدیده‌های طبیعی مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین تنها معیارهای عینی هستند که ملاک داوری و نقد قرار می گیرند.
  3. برخی از دانش ها توانستند به طرزی که به ویژگی‌های هنرمند و محیط زندگی او ارتباط می‌یابد در نقد هنری دخالت کنند برای مثال جامعه شناسی و روانشناسی و یا حتی فیزیک نور و آنچه که رهاورد پرتوهای (ریزموج) می شود مانند پرتو مجهول, پرتو گاما, پرتو فرابنفش و غیره که بیشتر در شناسایی قدمت آثار و یا اصالت آنها می‌توانند موثر واقع شوند از سوی دیگر هنر نیز توانسته است به طور متقابل به دانش کمک کند یعنی مثلا روانشناسی از هنر استفاده های شایانی در درمان بیماران روانی کرده و می‌کند و یا جامعه شناسی در شناساندن علل تحول یک هنرمند و اثرش در جامعه ای که در آن زیست می‌کند نقش مهمی داشته و هنرمند نیز به تحول جامعه شناسی کمک فراوان کرده است.
  4. برخی از بخش‌های علوم مانند دانش تناسبات و هندسه مبنای اثر, مسلما در شناساندن و درک یک اثر هنری کمک‌های شایانی می‌کنند و آن هم با ز بر اساس پژوهش‌های خود هنرمندان در طبیعت و در هنر به طور موازی و در طول اعصار بوده است و یا دانش فیزیک نور و رنگ که با کمک روانشناسی و نقد هنر کمک می‌کند و هنر نیز توانسته است به کمک این دو دانش و باهم به معالجه بیماران بشتابد و وظیفه پزشک متخصص را به عهده گیرد هم اکنون مسئله رنگ درمانی و هنر درمانی در بیمارستان های غرب کامل دارد ولی اینگونه نقد علمی فقط گوشه‌ای از ویژگی‌های اثر هنری و هنر و هنرمند را آشکار می کند و هرگز بدون تکیه بر نقد فنی هنر نتوانسته است راه کمال را بپیماید.
  5. به همین دلیل نقد فنی و علمی همیشه لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند این شیوه نقد و داوری بی شک بهترین روش نقد هنر است زیرا از سویی مخاطب اثر هنری را آموزش می دهد و از سوی دیگر نقاط و نکات قوت و ضعف اثر را برای هنرمند آشکار می‌سازد و می‌تواند به راستی راهگشای او در بهبود کیفی آثار شود ولی در هر صورت باید عاری از هرگونه شائبه و اغراض سیاسی و یا فردی باشد و گرنه مخاطب اثر اغراض را یافته و اعتمادی به نقد نخواهد کرد.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0