معماری اسلامی:
- معماری اسلام در ابتدا فاقد علم و سابقه باستانی در هنر معماری بود. بنابراین هر چه از مصالح معماری در اطراف بود به کار گرفت.
- تمام اقسام طاق را چون طاق سوری، رومی، بیزانسی و ایرانی را مورد استفاده قرار داد.
- ستونها و جرزها، آجر و سنگ، مرمر، موزائیک، نقاشی، حجاری و تمام طرق ساختمان و تزئین را که در کشورهای آسیای غربی معمول بود، بدون آن که یکی را بر دیگری ترجیح یا برتری دهد به کار برد.
- در آغاز کار فقط فرمان میداد و سفارش میکرد ولی در چگونگی کار مداخله نمیکرد.
- در ادامه تجدیدنظر کرد و آنهایی را که با ماهیت او سازگاری نداشت و یا با سلیقه اش منطبق نبود حذف کرد و در واقع از کسوت سازنده به کسوت معمار ارتقاء یافت.
هدف معماران مساجد اولیه:
در آغاز هدف معماران مساجد اولیه صدر اسلام، ساختن فضای بزرگی برای پوشش دادن جمعیت یک شهر بود.
- مانند مسجد سامرا (المتوکل) که در سده 3 هجری در کنار رود دجله ساخته شد.ابعاد این مسجد 240*156 متر بود.
- حدود 20000 متر مربع از این مسجد عظیم 40000 متر مربعی مسقف بود سقف چوبی آن روی 64 ستون قرار داشت. در مرکز دیوار رو به قبله آن یک محراب بود.
- مناره مارپیچ و عظیم مسجد یادآور زیگوراتهای بینالنهرین است. البته شکل منارهها در مساجد بعدی به منارههای استوانهای بدل شد.
دو گونه معماری اسلامی:
- معماری مذهبی: مساجد، مدارس و مقابر
- بناهای غیرمذهبی: کاروانسراها و کاخها که متأثر از شیوه کلی معماری اسلامی بود.
معماری مذهبی:
- ضرورت ساخت مکان عبادات مسلمین باعث شکلگیری هنر معماری اسلامی مساجد شد که نماد شهر های اسلامی تلقی می شدند.
- بناهای اسلامی در آغاز ساده با شاخ و برگ نخل بودند اما در ادامه ضرورت ساخت بناهای عظیمی که گویای عظمت اسلام باشد، ایجاد شد.
- بناهای اسلامی تابع شرایط اقلیمی، سنت های قومی و محلی هر سرزمین بودند.
- طرح مدارس همانند مساجد هستند اما اغلب آنها فاقد گنبد و شبستان است.
- بناهای مقابر اسلامی برای بزرگان دین، علم و سیاست ساخته میشد که اغلب گنبددار و از نظر تزینات بسیار غنی هستند.
- استفاده از کاشیهای معرق و بنایی،کاشی منقوش وهفت رنگ و عناصر هندسی و گیاهی در بنای معماری رواج داشت.
مسجدالنبی:
- مسجدالنبی نخستین بنای مذهبی اسلامی است.
- این مسجد که نقشه و طرحی ساده داشت به همراه مسجد مکه، الگوی کامل ساختمانهای مذهبی عرب در عهد اسلامی شد.
قبهالصخره:
- قبهالصخره در سوریه شبیه مسجد مدینه نیست اما به کلیسای ایاصوفیای قسطنطنیه بیزانسی شباهت دارد.
- قسمت مرکزی این مسجد به صورت استوانهای است و بر روی آن گنبد قرار گرفته است.
- در اطراف ستون دو ردیف ستون سنگی و پایههای پنج ضلعی قرار دارد و در مجموع نقشه آن هشت ضلعی است.
- در تزئینات داخلی آن تصاویر انتزاعی شده گیاهی به چشم میخورد که متأثر از هنر بیزانسی و ساسانی است.
مسجدالااقصی:
- مسجدالااقصی در بیتالمقدس و در کنار قبهالصخره بنا شده است.
- این مسجد نیز به سبک باسیلیکاری رومی است و متشکل از تالار ستونداری است که تالار مرکزی آن وسیعتر و دهلیزهای جناحی آن کمعرضتر است.
- در قسمت بالای تالار دو ردیف ستون قرار گرفته است که قسمت اصلی تالار را قطع میکند و گنبد بنا بر بالای همین تقاطع قرار دارد این بنا بعدها الگویی برای مساجد جامع دمشق و مسجد قیروان در شمال افریقا قرار میگیرد.
مسجد جامع دمشق:
- مسجد جامع دمشق نیز تأثیر زیادی از باسیلیکای رومی دارد، ستونهای سنگی، تزئینات سر ستونها به سبک بیزانسی است.
- منارههای این بنا به صورت برجهای مرتفع مکعبی است منارههای مکعب شکل بعدها در شمال افریقا و در مساجد سبک مغربی پیشرفت بیشتری حاصل کرد.
بناهای غیرمذهبی:
به جز بناهای مذهبی، برخی بناهای معروف غیرمذهبی نیز در سوریه در زمان حکومت امویان ساخته شد که عمدتاً شامل کاخهای حکام اموی بودند.
قصرالمشاطه:
قصرالمشاطه، به سال 125 هجری با تزئینات و نقوش برجسته یونانی و ساسانی است.
قصر خبره المفجر:
قصر خبرهالمفجر در سده اول هجری با موزائیککاریها و گچبریهای زیبا و ملهم از هنر ایرانی و بیزانسی است.
قصر عمرا:
- قصر عمرا یکی از آخرین بناهای غیرمذهبی امویان است که به دلیل نقاشیهای دیواری آن با تصاویر انسانی و حیوان که ملهم از هنر ساسانی و بیزانسی بود شهرت دارد.
- در مجموع هنرهای دوره امویان شامل گچبری، موزائیک کاری، حجاری، کندهکاری و نقاشی دیواری در خدمت معماری هستند .
عراق.
- بعد از روی کار آمدن خلافت عباسی، بغداد مرکز و پایتخت عباسیان شد و دمشق رونق خود را از دست داد.
- بغداد مکتب مینیاتورسازی شکل گرفت.
- سامرا، آثار سفالی شهرت یافت .
- موصل، فلزکاری شهرت یافت.
مسجد جامع سامره:
مسجد جامع سامره یکی از عظیمترین بناهای اسلامی سدههای نخستین هجری است.
کاخهای عباسیان:
- قصر«بولقواره» و «جوسقالخاقانی» به شدت متأثر از معماری کاخهای ساسانی است.
- کاخ اخیضر یکی از بزرگترین کاخهای اسلامی سده هشتم که در عراق قرار دارد.
مصر:
اولین مسجدی که بعد از تصرف مصر توسط مسلمین ساخته شده، مسجد «عمرو» است که به دستور عمروعاص ساخته شد. ستونها و سرستونهای این مسجد به سبک یونانی است و چهار مناره آن شبیه به منارههای مسجد جامع دمشق ساخته شدهاند.
مسجد ابنطولون:
- مسجد «ابنطولون» در قاهره در سال 173 هجری از بناهای مذهبی ملی و مشابه مسجد سامرا ساخته شده است.
- منازه این مسجد نیز همچون منازه مسجد سامرا به صورت برج استوانهای شکل با پلکانی مارپیچ پیرامون آن ساخته شده است.
- به جای ستون از جرز استفاده شده و دیوارها و جرزها و شبستانها از آجر و طاقها از نوع هلالی هستند.
- عمده تزئینات آن گچبری است و سر ستونها به سبک کورنتی و با نقوش برگ مو تزئین شده است.
فاطمیان در مصر:
با روی کار آمدن فاطمیان، قاهره به عنوان پایتخت مصر انتخاب شد.
مسجد الازهر:
مسجد «الازهر» قدیمیترین مسجد این دوره است که ساخت آن در سال 361 هجری به پایان رسید. بعدها به دانشگاه بزرگ اسلامی الازهر تبدیل شد دارای ستونهای دوقلو در دهلیزی مرکزی بود که دو گنبد بر روی آن قرار میگرفت.
مسجد القمر:
مسجد «القمر»، آخرین بنای مهم این دوره است که به دلیل استفاده از قوسهای کشکولی و تزئینات معماری شهرت دارد.
آثار غیرمذهبی مصر:
قصر سلطان فاطمی و سه دروازه تاریخی آن باب زولیه، باب النصر و باب الفتوح که متأثر از دروازههای رومی بودند.
مدرسه سلطان حسن:
مدرسه سلطان حسن در قاهره از آثار مصر دوران ممالیک است که در سال 765 هجری به اتمام رسید.
این بنا، دارای نقشهای چهار ایوانی، متشکل از یک حیاط مرکزی و چهار ایوان در چهار ضلع آن و ایوان رو به سمت قبله آن از بقیه بزرگتر است.
اسپانیا:
با فتح اسپانیا توسط مسلمانان در اوایل سده 2هجری، هنر اسلامی در تلفیق با سنتهای آندولسی به شکوفایی رسید.
مسجد جامع قرطبه:
مسجد جامع «قرطبه» (کوردوبا) براساس نقشه مسجد جامع دمشق ساخته شد.
دارای یک صحن مرکزی شبستانی ستوندار در یک سمت و رواقهای ستونداری در سه سمت دیگر است. ستونها سنگی و از قوسهای جفتی استفاده شده است.
بنای غیرمذهبی:
- کاخ عظیم مدینهالزهرا در مجاورت قرطبه است
- کاخ معروف «الحمرا» است.
- دو اثر بسیار برجسته مربوط به دوره آندولس که ساخت آن به سده8 هجری باز میگردد.
- این کاخ در گرانادا (یا غرانطه) اسپانیا قراردارد.
- دیوارهای تالار دو خواهران و حیاط شیران این کاخ با گچبری و کاشیکاریهای بسیار ظریف و با نظمی متقارن و موزون کار شدهاند.
تونس:
- مسجد جامع قیروان (سال 50 هجری) در تونس یکی از بزرگترین مساجد دوره اسلامی در غرب است.
- این مسجد دارای یک صحن مرکزی بسیار وسیع است که در چهار ضلع آن رواقهایی واقع شدهاند.
- شبستان عظیم آن در ضلع رو به قبله و گنبد آن به سبک گنبدهای شیاردار عباسی است.
- مناره سه طبقه و مکعبی آن برخلاف دیگر مساجد قلمرو غربی اسلام که در خارج صحن مرکزی واقع شدهاند در درون صحن مسجد قرار دارد هر سه طبقه به صورت تو در تو و دارای کنگرههایی در حاشیه هستند.
- ستون ها به صورت دو قلو و قوسها هلالی است.(برخلاف مساجد ایرانی که قوسهای جناغی دارند.)
عثمانی:
با تاسیس سلسله عثمانیان در آسیای صغیر و فتح قسطنطنیه، هنر و سبک معماری عثمانی در سده 9 هجری شکل گرفت.
ویژگی سبک معماری عثمانی:
استفاده از منارههای نوک تیز بلند، گنبدهای متعدد و کم ارتفاع، نیمگنبدهای کمکی و جانبی و تزئینات زیاد سطوح خارجی و در عوض ساده سازی فضاهای داخلی نمازخانه.
سنان بن عبدالمنان:
سنان بن عبدالمنان معروفترین معمار سبک عثمانی است که مسجد ایاصوفیه، مسجد سلیمانیه و مسجد سلیمیه ساخته است.
مسجد ایا صوفیه:
طرح آن با تغییراتی از کلیسای ایاصوفیه متعلق به سده 6م در دوره امپراطوری ژوستینین اخذ شد.
مسجد سلیمانیه:
مسجد سلیمانیه به پیروی از نقشه ایاصوفیا بنا شد ولی کاشیکاریهای لعابی و منارههای ظریف و بلند آن متاثر از سنت اسلامی است. تزئینات خارجی آن بیشتر و ظریفتر اجرا شده است.
مسجد سلیمیه:
مسجد سلیمیه دارای چهار مناره نوک تیز 70 متری است و بر فراز نمازخانه آن یک گنبد به قطر 5/31 متر بر هشت ستون قطور قرار گرفته است.
این مسجد برخلاف سلیمانیه فاقد ساختمانهای بزرگ و جنبی است بر روی رواقهای دور دو صحن مسجد گنبدهای کوچکی به تعداد زیاد، بنا شده است.
هند:
- پیش از اسلام هنر هندی، مملو از نماد و استعاره و بسیار پر رمز و راز بود.
- پس از اسلام تلفیقی از سنتهای بومی هند و سبک اسلامی به وجود می آید.
- تمدن اسلامی در سده 10هجری وارد هند میشود و در دوره اکبر شاه به اوج و شکوفایی میرسد.
- مهمترین آثار اسلامی هنر هند معماری است که تزئینات اصلی آن حجاری و سنگتراشی می باشد.
تاج محل: 1049 تا 1065
- تاج محل آرامگاه ممتاز محل، همسر شاه جهان در سده11هجری و با الگوی معماری ایرانی و هندو احداث شد.
- بنا از سنگ مرمر سفید و به فرم هشت ضلعی است که بر سکویی برپا شده و هر چهار سوی آن مناره استوانهای بلندی افراشته شده است.
- گنبد اصلی در میان چهار گنبد کوچکتر قرار گرفته و سبک معماری آن کاملاً به شیوه ایرانی است.
- از استوانهای که گردن گنبد محسوب میشود انحنای ملایم گنبد شروع میشود و تا نوک آن میرسد.
- در ضلعهای شرقی و غربی، دو بنای قرینه قرار گرفته که هر یک سه گنبد و قبههای کوچکی در گوشه های آن دارد.
هنر اسلامی در ایران:
هنر اسلامی در عباسیان:
- در دوران عباسیان نفوذ فرهنگی و هنری مسلمان ایرانی افزایش یافت و فعالیتهای فکری و هنری اوج گرفت.
- در این دوران کاخها و مساجد بسیاری ساخته شدند و صنایعی برای تامین وسایل تزئین این بناها بوجود آمدند.
- سفالگری و نساجی هویت اسلامی پیدا کردند و سبک هنری رخ نمود که بیشتر متاثر ایران باستان بود.
- ویرانه های شهر سامرا در کنار دجله روشهای ساختمانی ساسانی و نقوش گیاهی با پیشینه ی ایرانی را آشکار می سازند.
- در همین دوران نفوذ هنر چینی نیز برای نخستین بار نمایان شد.
هنر اسلامی در سلجوقیان:
- معماری اسلامی در قالب ایرانی هماهنگی بی سابقه ای میان ساختار و تزیین بنا به دست آورد.
- مسجد جامع اصفهان، نمایانگر معماری دینی سلجوقی است.
- هنرهای تزئینی بیش از پیش گسترش یافت و سفالگری در این دوران دوباره احیا شد.
- نقوش را بر سفالینه ها حک و یا برجسته می کردند. گاهی روی آنها را با لعاب تکفام فیروزه ای یا سبز می پوشاندند.
هنر اسلامی در صفویان:
- در صفویان الگوهای هنر ایرانی اسلامی به نحوی همگون تر و در مقیاسی وسیع تر به کار گرفته شدند.
- اساس طرح معماری تغییر چندانی نکرد. ولی رویه ی بنا بیش از پیش با انواع کاشی های پر نقش و رنگین پوشانده شدند.
- نگارگری صفویان نمایانگر تعالی هنر تصویری در جهان اسلام بود و بر نقاشی گورکانیان هند و ترکان عثمانی تاثیرگذاشت.
- شکسته نستعلیق برای سهولت تحریر در این دوران ابداع شد. شیوه های خوشنویسی به خصوص نستعلیق ارزنده ترین آثار در این دوران ثبت شده است.
- کاشی منقوش هفت رنگ در این دوران ابداع شد. کاشیهای معرق و بنایی نیز مورد استفاده قرار می گرفت.
- سجاده یکی از مظاهر قالیبافی این زمان بود.
- انواع ظروف کوباچه،زرین فام، تکفام،رنگارنگ و تنوع سفالگری عصر صفوی را نشان می دهد.
- همبستگی هنرهای تصویری و تزئینی را در نمونه های فلز کاری این دوران می توان ملاحضه کرد.
نقاشی:
- از اواخر دوره سلجوقی به بعد نگارگری در ایران مورد اقبال بیشتری قرار گرفت.
- کتاب های شاهنامه فردوسی،پنج گنج نظامی،بوستان و گلستان سعدی، کلیله و دمنه و… تصویرسازی شد.
- نمایش جزئیات، تقارن عناصر،هماهنگی خط ونقاشی و استفاده علمی رنگ مانند به کارکیری رنگ ابی برای اسمان،قرمز و نارنجی برای زمینه رواج یافت.
- استفاده از تصاویر انسانی و حیوانی.
- رنگ سفید، آبی و طلایی از متداولترین رنگها در انواع هنر اسلامی بوده است.
پیکره مجسمه سازی:
- در هنر اسلامی مجسمه سازی پدیده ای نادر بوده است.
- اگر هنرمند مسلمان موجود زنده ای را به صورت سه بعدی مجسم نماید رویه ی مجسمه را با انواع نقوش می پوشانده و اگر تصویری دو بعدی بیافیند آن را به طریقی تابع طرح کلی تزیین می کند.
Select your comment provider from settings.