ساخت بوم نقاشی

انواع بوم های پارچه ای:

  1. بوم های پارچه ای بر کلاف چوبی
  2. بوم های پارچه ای بر بستر چوبی

بوم های پارچه ای بر کلاف چوبی:

بوم پارچه ای بر کلاف چوبی تشکیل شده است از کلاف یا چهارچوب که از چهار قطعه چوب با انداز های معین که در گوشه ها با زبانه های دو گانه به هم جفت شده اند درست می شود

برای از بین بردن تاهای پارچه قبل از کشیدن روی بوم جوشاندن ، شستشو و اتو کشیدن در حالت مرطوب بسیار متداول است و همواره از کتان سفید نشده برای بوم سازی استفاده می شود زیرا سفید کردن با مواد شیمیایی تاثیر نامطلوب بر الیاف پارچه به جا می گذارد.

در چهارچوب های بزرگ با دو قطعه چوب عمود بر هم وسط به وسط اضلاع را به هم وصل می کنند تا در مقابل کشش بوم مقاوم باشد چوب چهارچوب در اندازه استاندارد در مغازه ها بر حسب اینچ فروخته می شود.

برای ساختن چهارچوب گوشه ها را با هم جفت می کنیم وآنها را با گونیا میزان می کنیم. برای ثابت ماندن زوایا یک تکه تخت نازک را موقتا به گوشه هایی می کوبیم تا عمل کشیدن بوم به چهارچوب پایان یابد.

بوم باید از هر طرف چهار سانت بزرگتر از چهارچوب باشد و باید سعی کرد که خطوط بافت بوم موازی کناره های چوب باشد. زیرا در هر صورت کج بودن، تشخیص جهت افقی و عمودی موقع کار مشکل می شود.

برای شروع کار ابتدا بوم را به طور موقت با سنجاق ته گرد ثابت می کنیم.

سپس سطح بوم را با دو لایه اولیه می پوشانیم.

ابتدا یک محلول چسب می زنیم و صبر می کنیم تا خشک شود. سپس اولین لایه آستری را که چیزی مانند جسو است روی آن می کشیم. زمانی که آستری شک شد بوم را دوباره روی چهارچوب می کشیم سنجاق را بر می داریم و به جای آنها میخ های ضد زنگ می کوبیم.

کشیدن بوم های بزرگ روی چهارچوب حداقل نیاز به کمک دو نفر دارد  حتی بهتراست چهار نفر این کار را انجام دهند.

این کار همواره از وسط هر ضلع شروع می شود. یعنی بوم از وسط در دو جهت مخالف کشیده می شود. در بومهای ضخیم تر و چهار چوب های بزرگتر ابزاری به نام بوم کش نیاز است.

سپس کار آستر زدن را کامل می کنیم اولین لایه قبل از کشیدن بوم به چهارچوب زده شد زیرا کتان بر خلاف چوب و کاغذ با خیس شدن منقبض می شود .

بنابراین اگر بوم خیس را هم محکم روی چهارچوب بکشید پس از خشک شدن اولین لایه آستری بسیار شل می شود.

اما اگر قبل از کشیدن بوم لایه اول چسب در الیاف سفت شود از باد کردن و انقباض های بعدی جلوگیری می شود، هر چند که بوم در عمل همواره پس از زدن استری اندکی شل می شود و باید قبل از نقاشی دوباره آن را با کشیدن سفت کرد.

چسب سرد فرصت بیشتری برای قرار دادن دقیق بوم در محل خود به وجود می آورد و در صورت اشتباه می توان آن را جدا کرد و دوباره چسباند.

برای شروع کار باید تخته و پارچه را با چسب بپوشانیم همین که پارچه را به نحو صحیحی روی تخته قرار دهیم شیئی استوانه ای شکل را در جهت تار و پود پارچه از وسط به سمت کناره می غلتانیم. سرانجام لبه های اضافی پارچه را بر می گردانیم و به پشت تخته می چسبانیم.

پشت تخته را با پارچه نازک یا کاغذ قهوه ای می پوشانیم به طوری که لبه های برگشت خورده نیز پوشانده می شود.

زمینه ای که بدین طریق برای نقاشی آماده می شود از نظر کیفیت و ظاهر بهتر از بوم روی چهارچوب است و به سادگی برای نقاشی و قاب کردن می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

این نوع زمینه مثل بوم چهارچوب شل نمی شود و آسیب پذیر نمی باشد.

پارچه مناسب برای بوم سازی

پارچه مناسب زمینه ای کلاسیک برای نقاشی است که از آن برای نقاشی رنگ روغن و تمپرا از قرن شانزدهم تا کنون استفاده می شود.

پارچه هایی از الیاف گیاهیی نظیر پنبه و کنف را برای نقاشی می توان به کار برد ولی هیچکدام از آنها به هیچ وجه قابل مقایسه با پارچه های کتانی نیستند.

برای کارهای کمتر جدی می توان از متقال و یا پارچه های دیگر هم استفاده کرد ولی این پارچه ها در مقایسه با کتان در مقابل تاثیرات رنگ و روغن و هوا و رطوبت مقاوم نیستند.

پارچه را قبل از نقاشی برای جلوگیری از نفوذ روغن به درون آن باید با آستری پوشاند.

آستری همچنین سطح سفید بادوامی ایجاد می کند که مورد نیاز است زیرا حتی پارچه های سفید هم در تماس با چسب و روغن تیره می شوند.

پاره ها را باید طوری روی کلاف کوبید که تارو پود آن موازی اضلاع کلاف باشد.(ضلع های افقی و عمودی چهارچوب با تصویری که باید روی تابلو کشیده شود مشخص می شوند).

پرزها و نخهای کوچک و گره های کوچک را می توان با احتیاط با تیغ برداشت. در مورد گره ها باید دقت کرد چون ممکن است جای آن سوراخ شود. می توان گره را با ته سنجاق به پشت پارچه منتقل کرد.

بهتر است قبل از شروع چسب مالی پارچه را کمی نمدار کرد. این کار را می توان با فوتک انجام داد.

هنگام چسب زدن باید دقت شود که همه جای سطح پارچه بطور یکنواخت و با قشر نازک چسب بگیرد.

جاهایی از چسب سطح پارچه را که زیادی چسب خورده باشد باید با کاردک برداشت.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0