طراحی ذهنی

شیوه طراحی ذهنی با درک، شناخت، تمرین و تجربه اصول و قواعد طراحی جایگاه اصلی خویش را پیدا می کند.

اصل تصرف آغاز گر این راه است که پس از آن اصل تغییر و اصل ترکیب آموخته می شود. آگاهی به این اصول و شناخت قواعد حاکم بر آنها، قوه تخیل طراحان را پرورش می دهد و آنان را در بیان معنی توانا می سازد.

اصل تصرف:

اصل تصرف یکی از اصول مهم در شیوه طراحی ذهنی است. ذهن با توانیهای خاص خویش با بهره گیری از قوه تخیل در تصاویری تصرف می کند که توسط قوای حسی از عینیت برداشته می کند. این تصرف که با قوه تخیل انجام می شود دارای قواعد و قوانین بسیاری است.قاعده انتزاع کردن در بخش قواعد اصل تصرف قرار می گیرد.

قاعده انتزاع کردن:

منظور از انتزاع کردن این است که شکلهای موجود در طبیعت و ذهن، قسمتهای خاصی را جدا کرده و به طرح آن قسمتها در ذهن یا عین پرداخت. مثلا از شکل یک میز مربع شکل، رنگ آن یا شکل مربع آن را جداگانه ترسیم کنیم.

  1. انتزاع کردن سطح
  2.  انتزاع کردن نور
  3. انتزاع کردن بافت
  4. انتزاع کردن خط

خلاصه کردن:

 منظور از خلاصه کردن این است که طراح به گونه ای در شکلها تصرف می کند که شکل آنها به نهایت سادگی می رسد و در عین حال اساس و ساختمان شکل باقی می ماند.

-خلاصه کردن با خط

شکلها را به گونه ای خلاصه میکنیم که خطهای اصلی انها باقی بماند.

-خلاصه کردن با سطح

سطح اصلی موجود در هر شکلی اساس ساختمان و ذات شکل را تشکیل می دهد. زواید و جزییات را حذف می کنیم. تشخیص و انتخاب نقاط اصلی در ساختمان شکلها از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است

-خلاصه کردن با حجم

از این قانون در تمامی روشهای طراحی ذهنی استفاده می شود و تمامی طراحان بخصوص طراحان مغرب زمین به آن پرداخته اند. در این روش حجم شکلها را در نظر می گیرند که می توان از انواع حجم های کروی، مکعبی، استوانه ای و مخروطی نام برد.

طراحان می تواند با به کارگیری این موارد شکلها را خلاصه کنند.

انجام این تمرین ها و تحلیل آثاری که به این طریق انجام می شود قدر بیان تصویری هنرجویان را افزایش می دهد و آنها را در بیان معانی و حالتهای مورد نظرشان یاری می دهد.

نتیجه تصویری برای ‪Exaggeration in the drawing‬‏قاعده اغراق کردن:

منظور از اغراق کردن این است که تصرف در شکلها به گونه ای باشد که قسمتی از آنها کم یا زیاد یا قسمتهایی از آنها بزرگ و کوچک شود. با اطمینان می توان گفت که تمامی طراحان تاریخ بشر از این قوانین در بیان تصویری آثارشان استفاده کرده اند .

  1. کم و زیاد کردن
  2. کوچک و بزرگ کردن شکلها
  3. برجسته تر کردن قسمتهایی از شکل
 

نتیجه تصویری برای ‪Exaggeration in the drawing‬‏

نتیجه تصویری برای ‪Exaggeration in the drawing‬‏
 

درک نیروهای تصویری و شناخت امکانات گسترده الفبای تصویر و همچنین درک عملکردهای قوای ذهنی در رابطه با نظام تصویری و فعال کردن نیروهای ذهنی در ارتباط با طراحی با به کارگیری اصول و قواعد حاکم بر نیروی تصور،تخیل و توهم، شیوه طراحی ذهنی را رقم می زند. 

برگرفته از کتاب شیوه طراحی ذهنی

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0