جلیل ضیاء پور

 جلیل ضیاء پور

جلیل ضیاء پور در ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۲۹۹ شمسی در بندر انزلی متولد شدند. ایشان پس از به پایان رساندن تحصیلات مقدماتی در محل زادگاه، در سال ۱۳۱۷ به منظور ادامه تحصیل راهی تهران می‌شوند و هم زمان با ورودشان در امتحانات مربوط به رشته موسیقی شرکت می‌کنند و رتبه لازم را کسب می‌نمایند. لذا در اولین گام‌ها‌ی کسب علم و دانش، فراگیری هنر موسیقی را آغاز می کنند.

ضیاء پور پس از ورود به مدرسه صنایع مستظرفه قدیمه و  فراگیری تذهیب، نقش قالی، مینیاتور، کاشیکاری و نگارگری در سال ۱۳۲۰ به دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران راه پیدا می کند و با شوقی فراوان، رشته‌ها‌ی: تزئینات داخلی، دکوراسیون، نقاشی و مجسمه‌سازی را می‌آموزد و با احراز رتبه مقام اول و دریافت مدال فرهنگی درجه یکم، تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع لیسانس به انجام می‌رساند.

نتیجه تصویری برای جلیل ضیاپور بر این اساس در همان سال از طریق بورس دولت فرانسه و از سوی دانشگاه تهران به منظور انجام تحصیلات عالیه تکمیل عازم کشور فرانسه می‌گردند و از طرف دولت آن کشور در دانشکده‌ی ملی و عالی هنرهای پاریس ثبت نام می‌شود. ضیاء پور که گویی با انرژی و کوششی غیر قابل وصف، کسب علم و دانش را پی‌گیری می‌نمود، تصمیم می‌گیرد تا با کسب مجوز دولت فرانسه و معرفی نامه رسمی‌ در دانشکده‌ی دولتی دیگری چون تاریخ هنر، سبک شناسی، تاریخ تمدن، جامعه شناسی، نقش شناسی و پوشاک را نیز به صورت هم‌زمان پی‌گیری و به انجام رساند.

نتیجه تصویری برای جلیل ضیاپور

او در طی زندگی هنری خود زیر نظر استادانی چون آندره لت با کوبیسم آشنا شده بود. پس از بازگشت به ایران به اتفاق شماری از شاعران و نقاشان نوپرداز انجمن خروس جنگی را به راه انداخت و با شور و حرارت به ترویج شیوه های نقاشی مدرن پرداخت . در آن زمان ضیاء پور را مدافع سرسخت کوبیسم و رهبر نقاشان نوپرداز می شناختند. اما او خیلی زود شیوه شخصی خود را یافت که اساساً کوششی بود در ساده سازی شکلها به روش استادانی چون آندره لت و کاربست این روش در موضوعها و نقشمایه های ملهم از هنر دوران قاجار و هنر قومی و روستایی. در واقع ضیاءپور را باید از جمله نخستین نوپردازانی دانست که عناصری از سنتهای تصویری قدیم را به کار گرفتند . به صورت کلی ضیاء پور بیشتر به سبب شخصیت، آموزشها و نوشته هایش اثرگذار بود تا به دلیل  نقاشیهایش.

نتیجه تصویری برای جلیل ضیاپور

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0