تمثال سازی هندو

تمثال سازی هندو: hindu imagery

اساس هنر هندو بر تجسم نمادین خدایان بیشمار استوار بوده است.

  1. در این هنر ،شیوا، ویشنو، و الاهۀ مادر [ دِوی /کالی /دورگا ]، و همچنین برهما و سوریا در هیئتهای خاص و با معانی معین ظاهر شده اند.

موضوع های دیگری چون:

  1. شمایل قدیسان، معلمان و شخصیت های منظومه های باستانی.
  2. شرح اعمال شاهان در پیکره سازی مربوط به معابد به خصوص در جنوب هندوستان.

شیوا:

  1. شیوا، عموماً، در هیئت ( لینگا ) [ اندام نرینگی ] ظاهر می شد.
  2. شیوا به سبب آنکه مظهر حمایت از فرقه های متعدد مرتاضان بود، گاه متفکرانه نشسته بر روی پوست ببر و گاه با بدنی برهنه و موهای آشفته تجسم می یافت.
  3. شمایلهای متعددی نیز به وجوه خاص شیوا اختصاص داشتند؛از جمله:در حال رقص بر روی یا اهریمن ،با یک پای بلند کرده از زمین و دستهای متعدد در میان هاله ای شعله وار ؛به صورت جوانی رعنا با هاله ای برگرد سرش که از طره های موی او ساخته شده؛
  4. در کنار همسرش [پاروّتی] که آینه به دست دارد[به نشانۀنور آغازین و بازتاب آن]؛در هیئت ارباب حیوانات که بز کوهی از انگشتانش برجهیده؛ به صور ترسناک و خشماگین با دندانهای نیشِ آشکار [اشاره به وجه ویرانگر او].
  5. شیوا را،غالباً،همراه با سپاه خدایان و پیکرهای نیمه اهریمنیِ نشأت گرفته از او نشان می دادند؛
  6.  عموماً،نیزۀ سه شاخه یی در دست داشت.

ویشنو:

  1. ویشنو، عموماً، با نشانه هایی چون گرز سر پهن ،حلقۀپره دار، و صدف حلزون مشخص می شد.
  2. او را از روبرو، گاه با همسرش [لاکشمی]، و یا سوار بر خدای چهره منقاری و بالدار نشان می دادند.
  3. همچنین ،به صورت خسبیده بر روی مار کیهانی [نشانۀ پایان ناپذیری] تجسم می یافت.
  4. در این گونه شمایلِ و یشنو،یک گل لُتوس از ناف او بیرون آمده است که برهما را در غلاف دارد.
  5. ویشنو در این هیئت، زمینۀ انفعالیِ وجود را می نمایاند.
  6. صوَر دیگری نیز به ویشنو منسوب اند ؛از جمله:به صورت گرازی که الهۀ زمین را ازچنگ اهریمن می رهاند؛به صورت آدم- شیر،در حالی که شاهِ بد نهادی را می درد؛در قالب کریشنا[خدای گله بانِ آبی پوست،که موضوعی عمده در نگارگری راجپوت است]؛در قالب راما[قهرمان باستانی حماسه های سانسکریت].
  7. شمایلی نیزدر هندوستان و آسیای جنوب شرقی از تلفیق وجه آرام ویشنوو وجه ترسناک شیوا ساخته می شد،که ( هاری هارا ) نام دارد.

الاهه:

  1. الاهه، عموماً، در هنر هندو چون زنی جوان و جذاب رخ می نمود و نشانه هایی نیز در دست داشت.
  2. در برخی نقاط – به خصوص شمال شرقی هندوستان –الاهگان از اعتباری بیش از خدایان مذکر برخوردار بودند.
  3. خدای مؤنث هیئت ترسناکی نیز به خود میگرفت؛مثلاً، پیکری نحیف که نشان دهندۀ بیماری بود.
  4. شمایل کالی بادستها و سرهای بیشمار نیز مظهری از نیروهای وایرانگر طبیعت شناخته می شد.
  5. علاوه بر اینها،صورت خاص دیگری که دورگا را سوار بر شیر در حال کشتن گاو اهریمنی مجسم می سازد،بارها در هنر هندو به کار برده شده است.

برهما:

برهما،اساساً، نیروی متعالی برهمن ها و تعالیم برهمنی را می نمایاند؛ غالباً،هیئتی ریش دار، و چهار سر به نشانۀ چهار وِدا دارد؛ و گاه بر غازی سوار است.

سوریا:

سوریا (خدای خورشید)، با چکمۀ ساقه کوتاه سوار بر گردونۀ چهار اسب ملکوتی اش مجسم می شد.

دیگر خدایان مهم هندو عبارت اند از:

  1. گانِشه (پسر شیوا و پاروَتی ) با سر فیل، که خدای ثروت و حامی موفقیتهای این جهانی است.
  2. هانومان قهرمان حماسی کهن در هیئت میمون که مظهر شجاعت و وفاداری است.
  3. آپسارَس ها، کینارَه ها، و گَندَروَه ها، غالباً در حال پرواز یا نواختن ساز تجسم می یابند.
  4. ولی شمایل خدایان مشهوری چون ایندرا (خدای عشق)، آگنی ( خدای آتش )، کارتی کیا (خدای جنگِ سوار بر طاوس)، و خدایان سیارات، به ندرت در هنر هندو جایی داشتند.

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0