کاراوادجو: Caravaggio
- ( میکلانجلو مریزی؛ آمریگی)( نقاش ایتالیایی، 1571- 1610). هنرمندی نوآور، که با سمت گیری واقعگرایانه بر بسیاری از هنرمندان بارک اثر گذاشت.
- او نام خود را از نام شهر زادگاهش ( در نزدیکی میلان) بر گرفت. در میلان نزد نقاش پیرو منریسم آموزش دید.
- حدود سال1593 به رم رفت و مدتی برای نقاشان دیگر کار کرد اما دچار فقر شد و نامش در فهرست آدمهای ناباب ثبت شد. اما در زندگیش تغییری رخ نمود، زیرا کاردینال دل منته، نقاشی هایش را خرید و اجرای چند پرده ی مذهبی به او سفارش داده شد.
تاثیر جرجنه بر کاراوادجو:
پیش از این، چند طبیعت بیجان مانند، سبد میوه، چند پرده با عنوان باکوس، و نیز چهره های زن و مردی را با عنوان فالگیر نقاشی کرده بود. تاثیر جرجنه را در این آثار میتوان باز شناخت.
روش واقعی نمود:
طرز نور پردازی و نقاشی های مذهبی اش( مثلا: شهادت متی قدیس)، از سوی مقامات کلیسا به عنوان آثاری عامیانه و اهانت آمیز مردود اعلام شد. ولی او در آثار بعدی نیز روش« واقعی نمود» صحنه های مذهبی را ادامه داد. برخی از نقاشان بر کارش خرده گرفتند و او را هنرمند ضد مسیح خواندند. برخی دیگر بر دستاورد های او ارج نهادند.
اواخر عمر کاراوادجو:
- کاراوادجو، به هنگامی که در اوج موفقیت بود، مردی را در جریان یک منازعه به قتل رسانید؛ و به ناچار از رم گریخت. واپسین سال های زندگانی اش را در ناپل، مالت، و سیسیل در آوارگی به نقاشی پرداخت.
- هر بار در پی نزاعی تازه، مجبور به فرار از شهری به شهر دیگر می شد. سرانجام در پالورمو در یک در گیری زخمی مهلک برداشت؛ به پُرتواراکوله رفت و در آنجا دیده از جهان فروبست. حامیان وی آثارش را حفظ کردند، و از گزند دشمنان بیشمارش مصون نگاه داشتند.
گسستن او از سنت:
- او از ابتدای فعالیت هنری اعلام کرد که بر خلاف هنرمندان رنسانس در جستجوی زیبایی آرمانی نیست و هیچ معلمی جز طبیعت را نمی پذیرد.
- روش نقاشی مستقیم از روی مدل، و انتخاب مدل ها از میان مردم کوچه و بازار- که حتی در نقاشی های مذهبی هم آنها را به همان صورت واقعی شان می نمود- نشان دهنده ی گسستن او از سنت بود.
- ولی نباید وی را یک نقاش طبیعت پرداز صرف به شمار آورد، زیرا او دربرخورد با واقعیت، به مدد نور پردازی خاص و ایجاد حالت های نمایشی، از حد بازنمایی تقلیدی فراتر می رفت.
تاریک نگاری یا تنبریسم:
تاکید قوی بر تبانیهای تیره روشن، جنبه ای از نوآوریهایش بود که اصطلاح « تاریک نگاری» تنبریسم را در نقاشی رایج کرد.
سبک کار او در اسپانیا:
- پیروی از آثار و سبک کار او در اسپانیا به پیدایی مکتب پیروان کاراوادجو، و هنر ولاسکس انجامید.
- ژرژ دلاتور و برادران لونن در فرانسه، هنت هرست در هلند، روبنس و رمبرانت از نقاشی کاراوادجو بسیار تاثیر گرفتند.
آثار کاراوادجو:
گرویدن بولس قدیس به مسیحیت( حدود 1601)؛ شام در امائوس( حدود 1601)، پایین آوردن جسد مسیح از صلیب ( حدود 1604)، مرگ مریم عذرا( حدود1606).
Select your comment provider from settings.