کوبیسم

کوبیسم:Cubisme

  1. لویی وسل منتقد فرانسوی کوبیسم (مکعب گرایی) را به صورت تمسخرآمیز به کار برد اما مقبول افتاد.
  2. کوبیسم جنبشی در نقاشی و تا حدی در مجسمه سازی قرن 20 و یکی از نقاط عطف هنر غرب است.
  3. جنبش کوبیسم توسط پیکاسو و براک بنیان گذارده شد.
  4. گریس، لژه، دلنه، دوشان-ویون، آرکی پنکو، گلز متسینگر، درن، مارکوسی و لت نیز آثاری در ارتباط با کوبیسم آفریدند. 
  5. کوبیسم بر جنبشهای انتزاعگرا چون کنستروکتیویسم، سوپره ماتیسم و د استیل اثر گذاشت.
  6. مبانی زیبایی شناختی کوبیسم طی هفت سال شکل گرفت. با این حال ،برخی روشها و کشفهای کوبیست ها در مکتبهای مختلف هنری سده بیستم ادامه یافتند.
  7. امروزه نیز کوبیسم در عرصه هنر معاصر مطرح است، بسیاری هنرمندان در جهات از مفاهیم و اسلوبهای آن بهره می گیرند.

ویژگی های کوبیسم:

  1. کوبیسم انقلابی ترین و نافذترین جنبش هنری سده 20 بود که باعث نوآوری در روش دیدن شد.
  2. کوبیسم محصول نگرشی خودگرایانه به جهان بود. جوهر فلسفی این کشف با کشفهای جدید دانشمندان به خصوص در حوضه علم فیزیک همانندی داشت.
  3. جریانی رمانتیسم دلاکروا، گیرایی حسی در امپرسیونیسم، و شور رنگپردازی فووها را به هم مربوط می کرد، کوبیسم در برابر این جریان واکنش نشان داد و آگاهانه به سنت خردگرا و کلاسیکی انگر متمایل شد.

واقعگرایی مفهومی بود یا واقعگرایی بصری:

  1. نمایش واقعیت چند وجهی یک شیء مستلزم آن بود که از زوایای دید متعدد به طور همزمان به تصویر در آید؛ یعنی کل نمودهای ممکن شیء مجسم شود.ولی دستیابی به این کل عملا غیرممکن بود.
  2. بنابراین، بیشترین کاری که هنرمند کوبیست می توانست انجام دهد، القای بخشی از بی نهایت امکاناتی بود که در دید او آشکار می شد.
  3. روشی که او به کار می برد تجزیه صور اشیا به سطحهای هندسی و ترکیب مجدد این سطوح در یک مجموعه به هم بافته بود.
  4. در نتیجه هنرمند کوبیست داعیه واقعگرایی داشت که بیشتر نوعی واقعگرایی مفهومی بود تا واقعگرایی بصری.

مهم ترین دستاورد زیبایی شناختی کوبیسم:

  1. مفهوم هنر به عنوان بازنمایی طبیعت که از رنسانس به این سو بر نقاشی و مجسمه سازی غرب سلطه داشت، کوبیسم به گونه ای از مفهوم روی گرداند و هدف خود را بر آن قرار داد که اجسام و احجام را بی آن که از شگرد های سه بعد نمایی استفاده کند بر سطحی دو بعدی به تصویر در آورد.
  2. مهم ترین دستاورد زیبایی شناختی کوبیست ها آن بود که به مدد برهم نهادن و در هم بافتن ترازها، پلان های پشت نما، نوعی فضای تصویری جدید پدید آوردند. در این فضای کم عمق، بی آنکه شگردهای سه بعدنمایی به کار برده شود، حجم و جسمیت اشیا نشان داده شد.

نقاشان کوبیست:

  1. پیشگامان کوبیسم مضمونهای تاریخی، روایی،احساسی و عاطفی را وانهادند و عمدتا طبیعت بیجان را موضوع کار قرار دادند.
  2. نقاشان کوبیست با امتناع از برداشتهای عاطفی و شخصی درباره چیزها، صرفا به ترکیب صور هندسی و نمودارهای اشیا پرداختند.
  3. با کاربست شکلهای هندسی از خطهای موزون آهنگین چشم پوشیدند و انگیزشهای احساسی در موضوع یا تصویر را تابع هدف عقلانی خود کردند.
  4. نقاشان کوبیست تا آن جا که اشیا واقعی را باز می نمایاندند بر نمودهای ظاهری آن ها در مکان و زمانی خاص تآکید نمی کردند.
  5. آنها می کوشیدند با بهره گیری از خرد و شناخت خود جنبه هایی نادیدنی از پدیدارهای مختلف را به نمایش در آورند.
  6. آنها وجوه مختلفی از یک شکل در آن واحد به تصویر در می آمد. صور مختلف یک شی به سطوح مختلف هندسی تجزیه می شد و سپس از دیدگاه های مختلفی ترکیب مجدد می یافت.
  7. کوبیست ها با تدوین یک نظام عقلانی در هنر کوشیدند، مفهوم نسبیت واقعیت و به هم بافتگی پدیده ها و تاثیر متقابل وجوه هستی را تحقق بخشند.
  8. کوبیست ها برخلاف هنرمندان پیشین جهان مرئی را به طریقی بازنمایی نمی کردند که منظری از اشیا در زمان و مکانی خاص تجسم یابد.
  9. آنان به این نتیجه رسیده بودند که نه فقط باید چیزها را همه جانبه دید، بلکه باید پوسته ظاهر را شکافت و به درون نگریست.
  10. آنان بازنمایی جو و نور و جاذبه رنگ را که دستاورد امپرسیونیست ها بود از نقاشی حذف کردند و به نوعی تکرنگی رسیدند.

سه دوره کوبیسم:

  1. پیشاکوبیسم، کوبیسم نخستین یا کوبیسم سزانی
  2. کوبیسم تحلیلی
  3. کوبیسم ترکیبی

کوبیسم نخستین:

  1. مهم ترین منابع تآثیرگذار در پیدایش کوبیسم مجسمه های آفریقایی و ایبریابی و تجربه هایی مبتنی بر آثار متآخر سزان می باشد. این مرحله با تکمیل پرده ی دوشیزگان آوینیون اثر پیکاسو (اوایل۱۹۰۷)به پایان می رسد.
  2. ساختار این پرده آغاز کوبیسم را بشارت می دهد؛زیرا جا به جایی و درهم بافتگی ترازها،تلفیق همزمان نیمرخ و تمامرخ، نوعی فضای دو بعدی را در آن می توان مشاهده کرد.
  3. در دو سال بعدی،پیکاسو و براک ،همراه یکدیگر، بر اساس توصیه سزان به امیل برنار مبنی بر تفسیر طبیعت به مدد احجام ساده هندسی، روش تازه ای را در بازنمایی اشیا به کار بردند و از میثاقهای برجسته نمایی و نمایش فضای سه بعدی عدول کردند.
    Image result for ‫دوشیزگان آوینیون‬‎دوشیزگان آوینیون

کوبیسم تحلیلی: (۱۹۱۰-۱۹۱۲)

  1. در دومین مرحله با عنوان کوبیسم تحلیلی، اصول زیبایی شناسی کوبیسم کامل تر شد.
  2. پیکاسو و براک به نوع مسطح تری از انتزاع صوری رسیدند که در آن ساختار کلی اهمیت داشت و اشیای بازنمایی شده تقریبا غیرقابل تشخیص بودند.
  3. آثار این دوره غالبا تکرنگ و در مایه های آبی، قهوه یی و خاکستری بودند.
  4. به تدریج اعداد و حروف بر تصویر افزوده شدند.
  5. سرانجام اسلوب تکه چسبانی ( کلاژ ) به میان آمد که تاکید بیشتر بر مادیت اشیا و رد شگردهای وهم آفرین در روشهای نقاشانه ی پیشین بود.

Related image

کوبیسم ترکیبی: (۱۹۱۲-۱۹۱۴)

  1. دستاوردهای مرحله سوم با عنوان کوبیسم ترکیبی، بیشتر نتیجه کوششهای گریس بود.
  2. در این دوره، آثار در فرایندی معکوس از انتزاع به واقعیت خلق شدند.
  3. پیکاسو و براک در مرحله تحلیلی به تلفیق همزمان دریافتهای بصری از یک شی می پرداختند و قالب کلی نقاشی را با عناصر هندسی می ساختند.

جان گریس: Juan Gris

  1. در این مرحله گریس می کوشید تا با نشانه های دلالت کننده شی به باز آفرینی تصویر آن بپردازد.
  2. این نشانه ها بدون تجربه بصری قبلی قابل درک نیست و تمامی جزئیات نیز به تصویر در نمی آیند.
  3. نقاش به مدد حافظه بصری اش صورتی متفاوت با شکل اشیای واقعی را ارائه می کند. در نتیجه تصویر دارای ساختاری مستقل، اما همتای طبیعت می شود و طرح نشانه واری از چیزها به دست می دهد.
  4. گریس در تجربه های خود رنگ را به نقاشی کوبیسم باز آورد.

جان گریس

مجسمه های کوبیست:

پیکاسو با بهره گیری کامل از اسلوب تکه چسبانی دست به ساختن کنستروکسیون هایی زد که برگردان سه بعدی نقاشی هایش بودند. هانری لرانس و لیپ شیتس کار او را در این زمینه ادامه دادند که مبنای اغلب مجسمه های کوبیست شد.

گروه تقسیم طلایی:

با تشکیل گروه تقسیم طلایی که برادران ویون مهمترین اعضای آن بودند؛ کوبیسم انتشار وسیع تری یافت و حتی فوتوریست های ایتالیایی را تحت تاثیر قرار داد.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0