آموزش طراحی دست اصولی با مداد + عکس

آموزش اصولی طراحی دست می تواند یک چالش بزرگ برای هنرآموزان مبتدی باشد.

آموزش طراحی دست

یادگیری نحوه طراحی دست های می تواند یک چالش باشد. حتی هنرمندان با تجربه باید با تمرین و مطالعه به آن تسلط پیدا کنند. دست انسان دارای آناتومی پیچیده است. بنابراین یادگیری نحوه کشیدن دست یک مهارت ضروری است. در ابتدا یک راهنمای گام به گام برای کشیدن یا طراحی دست ها توضیح خواهیم داد.

1 – آناتومی داخل طراحی دست ها

دست انسان شامل استخوان ، تاندون ، بافت زیاد به اضافه ماهیچه و چربی است. آشنایی با نحوه شکل گیری و نحوه عملکرد آن واقعا می تواند به شما در یادگیری و نحوه کشیدن دست کمک کند. ترسیم مطالعات اسکلتی آناتومی انسان به طور کلی می تواند مفید باشد اما در هنگام یادگیری نحوه کشیدن دست ها بسیاری از فرم هایی که می دانیم در سطح اسکلتی از بین می برد. اگر نمای سطحی را در بالای نمای اسکلتی قرار دهیم می تواند به درک ما از اسکلت دست ما کمک کند.

آموزش اصولی طراحی دست اصولی با مداد + عکس

2 – دست را به شکل های مختلف برای طراحی دست تقسیم کنید

برای کشیدن دست از یک شکل گوه برای کف دست استفاده کنید. مستطیل برای کف دست و شکل قطره برای انگشت در نظر بگیرید. می توانید از تصویر زیر شروع کنید.

آموزش اصولی طراحی دست اصولی با مداد + عکس

3 – کشیدن دست به صورت سه بعدی

اکنون باید فرم دست ها را به صورت سه بعدی می کنیم تا به واقعیت نزدیکتر باشد. در این مرحله کف دست ابعاد دیگری پیدا کند انگشتان استوانه ای می شود. این نما را نمای سطحی می نامیم. همانطور که در بالا میبینید با کشیدن فرم ها ما می توانیم حجم را نشان  دهیم. تنها در این  مرحله می توانید روی تناسب کار کنید. توجه کنید که کف دست چه قدر به اندازه انگشت وسط بلند است. به خاطر داشته باشید که انگشتان هرگز به یک اندازه یا کاملا صاف نیستند.

4 – نمایش شکل ها برای آموزش طراحی دست

بعد از مرحله دست به صورت سه بعدی خود را ترسیم کردید می توانید برخی از ژست ها را امتحان کنید. با شکستن دست به اشکال ساده تر و استفاده از نقوش برجسته برای ایجاد حجم می توانید با جزئیات دست خود را در حالت های مختلف مرتب کنید.

می توانید از دست خود به عنوان مرجع استفاده کنید. اما از نمای سطح برای کمک به ساده نگه داشتن آن استفاده کنید. به این ترتیب می توانید به سرعت حالت های دست ها را بدون نگرانی بیش از حد مورد جزئیات ترسیم کنید. سعی کنید به دست خود و دیگران به دقت نگاه کنید.

آموزش طراحی دست ها

نوشته های زیر را نیز بخوانید

5 – تمرکز بر روی سطوح

روی ثبت نسبت ، پرسپکتیو و حجم تمرکز کنید.  می توانید از ژست دست خود به عنوان مرجع در نمای مسطح استفاده کنید.

آموزش طراحی دست

6 – ژست و اشکال دست ها

آموزش طراحی دست ها
آموزش طراحی دست

7 – جزئیات دست را ترسیم کنید

آموزش طراحی دست

آموزش طراحی دست به بیان دیگر

طراحی آناتومی دست با مداد، یکی از مهارت‌های پیشرفته هنری است که به نیازمندی از پایه آموزش و تمرین برای بهبود آناتومی و ابعاد دست می‌باشد. در ادامه، گام به گام روش‌های طراحی آناتومی دست با مداد را توضیح خواهیم داد.

گام اول: آموزش مبانی آناتومی دست

قبل از شروع به طراحی آناتومی دست، باید ابتدا با مفاهیم اصلی آناتومی دست آشنا شوید. به عنوان مثال، باید موقعیت و نام قسمت‌های مختلف دست مانند مچ، انگشتان، بغل، مچ‌های بزرگ و کوچک، لگن و … را یاد بگیرید.

گام دوم: ایجاد یک نمونه مدل

پس از آموزش مبانی آناتومی دست، باید با استفاده از مداد، یک نمونه مدل از دست را روی کاغذ بکشید. در این مرحله، باید توجه کنید که هدف شما ایجاد یک نمونه دقیق و واقع‌گرایانه از دست است.

گام سوم: تجسم اندازه‌ها

پس از ایجاد یک نمونه مدل، باید برای تجسم بهتر ابعاد دست، مدل را با استفاده از سایر روش‌های ابعاد‌دهی تغییر دهید. به عنوان مثال، می‌توانید از خطوط مشخص کننده محل قرارگیری انگشتان استفاده کنید.

گام چهارم: توسعه نمونه

مدل پس از تجسم اندازه‌ها، باید به توسعه نمونه مدل پرداخت. در این مرحله، باید جزئیات بیشتری از دست ایجاد کنید، مانند خطوط کف دست و کوچکترین جزئیات انگشتان.

گام پنجم: اعمال سایه

پس از توسعه نمونه مدل، باید با اعمال سایه، بعد و واقعی‌تر شدن نمونه مدل را افزایش دهید. برای این کار، می‌توانید از فشار مداد و مدادهای تیره‌تر استفاده کنید و سایه‌هایی را در نقاط تاریک‌تر دست و اطراف آن ایجاد کنید.

گام ششم: پرداخت به جزئیات

در این مرحله، باید به جزئیات بیشتری از دست، مانند اثر پوست و مشخصات اختصاصی دست پرداخته شود. به عنوان مثال، می‌توانید خطوط رانده شده بر روی پوست دست، جزئیات ناخن‌ها و هر جزئیات دیگری که برای شما مهم به نظر می‌رسد، را رسم کنید.

گام هفتم: تمرین و تکرار

بعد از پرداخت به جزئیات، باید نمونه مدل را تکرار کنید تا با تمرین بیشتر، آناتومی دست و نحوه طراحی آن را بهبود دهید.

در نهایت، باید توجه داشته باشید که برای بهبود مهارت‌های طراحی آناتومی دست با مداد، باید تمرین و تلاش بیشتری را به کار برده و از روش‌های مختلف آموزشی و ابزارهای مربوطه استفاده کنید.

عکس ها و فرم های مختلف دست ها را در زیر مشاهده کنید

شیوه دوم برای طراحی دست

دست های ما ژست های بسیار زیادی دارند. این ژست ها می توانند احساسات بسیاری مانند ترس ، خشم ، غم و شادی را منتقل کنند. جای تعجب نیست که کشیدن آن ها بسیار دشوار است. اگر در طراحی دست ضعیف هستید سعی کنید همیشه راه هایی را پیدا کنید. آسانترین شیوه برای یادگیری طراحی دست این است که ابتدا نسبت ها و ساختارهای استخوانی آن را درک کنید. این آموزش نحوه طراحی دست را پوشش می دهد و به شما کمک می کند تا نسبت های آن را درک کنید ولی در حالت کلی ساختار استخوان انتزاعی است.

1 – کف دست را بکشید

از مداد HB برای کشیدن یک مستطیل کمی بلندتر از مربع استفاده کنید. سمت راست منحنی بسیار دستیین تر از سمت چپ دستیین می آید زیرا پشت دست راست می کشیم. سمت راست مستطیل را نیز باریک کنید.

2 – پنج دایره بکشید

چهار دایره در بالا با فاصله مساوی بین آن ها بکشید. این ها بند انگشتان هستند. دایره پنجم برای انگشت شست در دست یین در حدود 4/5 اضافه کنید.

برای تعیین طول هر انگشت طول از مچ دست تا بند انگشت را اندازه بگیرید و آن را کپی کنید. خط نقطه نقطه حداکثر ارتفاع انگشت را نشان می دهد. انگشتان ما از نظر طول متفاوت هستند و از آنجایی که انگشت میانی طولانی ترین است از آن به عنوان مرجع برای یافتن ارتفاع 3 انگشت دیگر استفاده می کنیم. برای انجام این کار یک خط منحنی شبیه به اولین خط کشیده شده در مرحله 1 بکشید.

4 – مفاصل هر انگشت را پیدا کنید

اکنون که ما هر کدام 4 انگشت را کشیده ایم زمان آن رسیده است که ما هر مفصل را پیدا کنیم. دو تیک دیگر را روی انگشت وسط اضافه کنید که هر کدام تقریبا یک ربع دستیین تر است. با استفاده از این تیک ها دو منحنی دیگر بکشید.

5 – در هر مفصل دایره هایی بکشید

برای هر انگشت 2 دایره دیگر بکشید. هر انگشت باید سه دایره از کوچک ، متوسط تا بزرگ از بالا به دستیین داشته باشد.

6 – انگشت شست را بکشید

برای انگشت شست یک خط منحنی از دایره دستیین سمت چپ بکشید. ارتفاع انگشت شست بسته به میزانی که باز شده تغییر می کند. طول انگشت شست را اندازه بگیرید و در نیمه راه دایره ای بکشید. یک دایره دیگر در نیمه بالا اضافه کنید.

7 – خطوط را در اطراف دست ایجاد کنید

یک طرح کلی در اطراف ساختار ایجاد کنید. برای دست های چاق ، چربی بین هر مفصل انگشت را افزایش دهید یا چربی را کاهش دهید و در عین حال مفاصل را برای دست های لاغرتر بیرون بیاورید. انسان ها در بین هر انگشت خود بافت دارند و مطمئن باشیدکه هر انگشت را با بافت وصل کرده اید. مقدار این بافت ها خیلی کم نیستند.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0