موقعیت گرای بین الملل

این مفهوم زیر مجموعه جنبش تجربه گرا قرار دارد.

گروه موقعیت گرایان بین الملل: Situationist International

گروه موقعیت گرایان بین الملل از هنرمندان آوانگارد، روشنفکران و نظریه پردازان سیاسی برجسته در اروپا در سال 1957 شکل گرفت و تا انحلال آن در سال 1972 ادامه داشت. این گروه از ترکیب جنبش لتریزم و گروه کبرا، گروه موقعیت گرای بین الملل به وجود آمد و آخرین جنبشی است که افراطی تر عمل می کند.

گروه “موقعیت گرایان بین الملل” با این هدف پا به عرصه گذاشت که تجربه ی شهری انسان را اصلاح و دگرگون کند. این گروه موقعیت های خلق میکرد که مخاطب را به باز اندیشی انتقادی شرایط هنجار گذار زندگی روزمره اش وا می داشتند.

به عنوان مثال، شما در خیابان بدون هیچ مسیریابی درستی به صورت اتفاقی از مسیرهایی که دوست دارید می روید و به نقشه شهری که از پیش تعیین شده بی توجه هستید، با این شیوه از کارکردی که شهر برای کنترل شما در نظر گرفته سرکشی می کنید. یک جور اکشن یا پرفورمنس در حال اتفاق است. اکشنی که تمایل به آزادی و تغییر هنجار مشخص شده دارد.

به عبارت دیگر شهر را برمبنایی که خودتان دوست دارید باز پس می گیرید. همانطور که دانشجویان پاریسی کوشش می کردند که شهر را از آن خود کنند اینجا نیز این کار را انجام دادند و نقشه  پاریس را در ساختاری متفاوت ارائه دادند.

یا در مثالی دیگر با ماشین  نقاشی می کنند و متری می فروشند. (مبارزه علیه نظام اقتصادی گالری ها و تمسخر اکسپرسیونیسم انتزاعی)

نبرد بین آوانگارد و کیچ در مقطع به اوج خودش می رسد. مداخله در نحوه دریافت. از آن خود کردن فرهنگ عامه یا جامعه نمایش. همه ی آن ها عضو گروه کبری بودند که تا 1970 ادامه داشت.

هنرمندان منصوب به اَکشنیسم وینی، ازجمله هِرمان نبش، اُتومول ،گونتِربروز، ورودُلف شوارتزکُگلر، از اصطلاح” اَکشن”یا کنش برای اشاره به هنری استفاده می کردند که قابلیت مداخله ی مستقیم درتجربیات و تغییر آن ها را داشت.

درسال 1967کتاب( جامعه نمایش ) انتشار یافت. نیمه اول قرن20 انقلاب های کمونیستی در کشورهای صنعتی نبود فقط در کشورهای دهقانی اتفاق افتاد. انقلاب های کمونیستی منجر به دیکتاتوری های وحشتناکی در دنیا شد. سوال برای روشن فکران مارکسیست به وجود آمد که چرا پروتالیا حقوق خودش ا نمی گیرد؟ پاسخ این بود که مارکس نقش فرهنگ را یک نقش دسته دو معرفی می کرد. در نظر نئو مارکسیست ها فرهنگ نقش مهمی ایفا می کند برای بازداشتن مردم برای تغییر آن ها تحت تاثیر رسانه ها، آموزش، از منافع  شخصی خود به عنوان پروتالیا باز می ماند و نمی توانند دست به انقلاب بزنند.

در مکتب فرانکفورت چیزی می آید به اسم صنعت فرهنگ( شما فراموش میکنید که دارید استثمار می شوید)چگونه؟ فرد خبر ندارد که مثلا فاکس نیوز به افکارش خط می دهد نوعی مسخ هالیوودی در جریان است.

به این ترتیب زاویه دید چپ نو تا این مقطع تا حدودی احیا می شود. روشنفکران ایرانی در این مقطع مانده اند. ادامه مسیر را دنبال نکردند. این تفکر منجر به آثار هنری محدود شد. حالا که تعهد اجتماعی این قدر بالا می رود. برای برهم زدن این مسئله شما از توانایی هنری تان کم می کنید.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0