آشنایی با انواع بازی های محلی در استان هرمزگان

در این پست با انواع بازی های محلی ، بومی و قدیمی جنوب کشور در استان هرمزگان آشنا می شویم.

گویش محلی بازی در استان هرمزگان

در بعضی از مناطق هرمزگان به بازی ” گازی ” نیز گفته می شود.

انواع بازی های محلی در استان هرمزگان

سواره؟ یا پیاده؟

ما پیشته ای گازی ما که از سر چار راه مرادی ۶ نفر آدم سه تا رو کوله سوار شابو و بی هر رهگذری تو خیابون برخورد شاکه سوال شپرسی، سواره؟ یا پیاده؟ و چون اکثرن مردم به ای گازی آشنا هسترن جمله ی شاگفت اگه شُگفته سواره، که سواری بر قراره و اگه شگفته پیاده دگه جاهون عوض شبو

دارمغکا:

تو‌گازی دارمغکا یه تا مهر (دار مغ) چغل شادا و فرار شاکه ارتن سر مغ وتا وختی گروه مخالف دار شوا ایشو اجکیدن زیر و شگه تلپ. یکی از بازی های محبوب حوزه خلیج فارس در استان هرمزگان است.

نوشته های زیر را نیز بخوانید

دارتلمپا:

بندر گازی دارتلمپا بشته رو گل ابریشم همطو انجام شادا. دار مغ حدود یه متر همه بازیکنو روی کلنچ.گپو،{انگشت اشاره} شانها و اَ یک شاشمارده هرکَ از همه کمته عدد ایوارده گرگَ ودار تُش {پرتاب} شاکه وگرگ دنبال دار وچوکو شارفته بالا درخت گرگ وا دار دنبال چوکو بالای گل ابریشم واگه موفق بوده بی کسی وا دار بزنت نفری که دار ایخارده گرگ و اگه همه از گل ابریشم جکیدرن که شاگفت تلمپ همو نفر گرگ هسته.

بازی دبه یا :

با پنج و گاهی تا صد تکه سنگ کوچک به زمین ریخته یکی را برداشته به هوا پرتاپ می کردند و بعد برای اولین بار یکی و سپس دوتا دوتا سه تا وچهار تا از زمین برداشته به نحوی که دیگر سنگها تکان نخورد همراه با سنگ پرتاپ شده می گرفتند. وقتی این کار انجام می شد همه سنگها پشت دست ریخته باز هم به هوا پرتاپ می کردند واز هوا آنرا می گرفتند هر چند تا می شد آن را ثبت می کردند ووقتی مثلا به صد می رسید آن تیم یا شخص برنده بود.

بازی های محلی هرمزگان

بازی جوکیا :

جوکو که همان تاب بازی است حتی در روز عید نه تنها دختران کوچک بلکه زنان بزرگ هم در باغچه جمع شده و بازی جوکویا انجام می دادند.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0