در این پست حصیر بافی صنایع دستی هرمزگان را به شما معرفی می کنیم. درخت نخل که در گویش محلی هرمزگان به آن ” مُغ” می گویند از درختان بسیار مقاوم و مفید است. باستانشناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند اما قدمت آن در ایران به دوران باستان و پیش از هخامنشی می رسد. مغ از درختان بسیار مهم در هرمزگان می باشد.

Ehsan MIRHOSEYNI

نقاشی روی حصیر اثر احسان میرحسینی

رنگ روغن۱۳۸۵

اهمیت آموزش حصیربافی:

آموزش بافت حصیر باید بیشتر از امروز مورد توجه قرار بگیرد. از حصیربافی تولیداتی می شود ارائه داد که کارکردی امروزی داشته باشد. این صنعت، سنتی و هنری می تواند باعث اشتغال زایی نیز شود.

ساختارحصیربافی هرمزگان:

انواع بافت هایی که برای ساخت حصیر به کار می رود بسیار متنوع می باشد. محصولات به شکل کاربردی ساخته می شود و جنبه تزیینات آن کمتر مورد توجه است. اکثر محصولات به صورت رنگین با رنگ های محدود سبز، قرمز، آبی، بنفش و… اجرا می شود.

دست ساخته های حصیری:

دست ساخته هایی که با برگ، شاخه و تنه درخت نخل تولید می شوند عبارتنداز بادبزن، زیرانداز( تکل یا تک)، جارو (خاکوامُش)، زیرپایی، جامیوه ای، تولک ، آرگیز، سواس ( کفش)، سُپ، شلوت، قفس(مُچک)، کلاه، کنتل،اشکناروک،لباس حصیری،طناب حصیری،گل حصیری، کیف حصیری، سر جهله( روی کوزه گذاشته می شود)

زنان و مردان هنرمند ساکن حاشیه خلیج فارس از دیرباز از شاخه و برگ نخل برای ساخت صنایع دستی استفاده کرده اند. آن ها طی قرن ها زندگی دست بافته های زیبا و کاربردی ساخته اند که هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت تلاش شده، گلچینی از تصاویر و اطلاعات مربوط به آن در خدمت پژوهشگران و علاقه مندان قرار گیرد.

علاقمندی ها 0