کتاب برقع، هنر اقلیم و هویت بومی

کتاب برقع

 برقع گرامیداشت چشم است، چرا که در استفاده از آن، تمام  عناصر صورت حذف می شود و فقط چشم ها هستند که در قاب برقع خودنمایی می کند.برای خرید کتاب برقع کلیک کنید.

کتاب، برقع هنر اقلیم و هویت بومی

کتاب “برقع، هنر اقلیم و هویت بومی” یکی از تازه ترین کتاب ها در حوزه بینارشته ای مردم شناسی و هنر می باشد. برقع، روبندی است که از گذشته‎هاي دور مورد استفاده زنان حاشیه خلیج‌ فارس بوده و سیر تکاملی خود را نسل به نسل سپری کرده تا به شکل امروزی درآمده است. برقع هرمزگان در ایران و شاید جهان منحصر به فرد می باشد و با توجه به شرایط مختلف اقلیمي‎، اعتقادی و فرهنگی استان به صورتی ساخته مي‎شود‎‎ که متناسب با شرایط آن منطقه باشد. این کتاب به قلم و هزینه احسان میرحسینی به زیور طبع آراسته گشته است. او کارشناس ارشد نقاشی و مدرس دانشگاه های هرمزگان می باشد. میرحسینی سالهاست به تحقیق میدانی در حوزه ها و مناطق غرب و شرق هرمزگان پرداخته است. او در این کتاب برقع های بیش از چهل روستای استان هرمزگان را مورد بررسی قرار داده است. مشاهده مستقیم، مصاحبه با سازندگان و تجربه طولانی مدت او از سال 1386 در مناطق مختلف و گردآوری انواع برقع ها و همچنین تهیه عکس های بسیار زیبا از مراحل ساخت برقع و نحوه استفاده زنان از برقع توانسته است تصویری شفاف و نگاهی عمیق به برقع داشته باشد. در این کتاب جایگاه برقع از یک پدیده دست بافت بالاتر رفته و تبدیل به یک سمبل شده است. میرحسینی توانسته برقع را چون اثری هنری مورد تجزیه و تحلیل ساختاری قرار دهد و نوعی زیبایی شناسی با هویت بومی ارائه دهد. خواننده با ساختار دقیق فرم، رنگ، نقوش و بافت برقع ها، آشنا می شود. از سوی دیگر نگاه او موضعی خاص و به شکل میان رشته ای بوده است وتلاش دارد تا دریچه ای تازه از برقع را پیش روی مخاطب بگشاید و از توصیف و گزارش نویسی پرهیز نماید. مهم‌ترین انواع برقع بر اساس اقلیم عبارت‌اند از: برقع مينابي‎‎، بلوچی و قشمي. اما مولف برقع ها را بر اساس متریال و شیوه ساخت در سه دسته‌ی کلیِ برقع‎های نخی، شیله‎ای و پارچه‎ای باز تعریف کرده است.

این کتاب که توسط انتشارات دانشگاه هرمزگان در بهمن ماه1394روانه بازار کتاب شده که شامل پنج فصل می باشد فصل اول نگاهی به تاریخچه برقع در جهان، ایران و هرمزگان دارد. فصل دوم جغرافیای پژوهش مشخص شده است. فصل سوم دوخت برقع و ابزار ساخت آن آورده شده است. در فصل چهارم فرهنگ استفاده از برقع در مناطق مختلف بررسی شده است. فصل پنجم به تحلیل ساختار برقع‎های هرمزگان از دیدگاه زیبایی‎شناسی هنری اختصاص یافته است.

اینکه بتوانیم برقع را با نگاه دقیق تری بنگریم کمک می کند تا موضوع برقع را در معرض نگاه و تولیدات تازه ای قرار دهیم و این باعث گسترش سطح دانش می شود. همچنین بومی بودن نگارنده خود باعث نزدیکی هرچه بیشتر به موضوع شده که پژوهشگر به مثابه بیگانه به موضوع نپردازد. در این کتاب نویسنده به انواع برقع وکاربردهای گوناگون آن در مراسم­ها و جایگاه آن در جامعه تاکید می­کند و علاوه بر آن برقع را از تک بعدی نگری­ رها ساخته و نشان می دهد که می­توان این پوشش را بصورت های مختلف زیباشناسی، اجتماعی و همچنین از زاویه انسان شناسانه تفسیر کرد.

 دوستانی که در این تحقیق حضور داشته اند:
تاریخ: استاد رامین آذرمهر(کارشناسی ارشد، تاریخ) عذرا زنداستا(کارشناسی ارشد، تاریخ ایران باستان)
ادبیات و ویرایش نهایی: طاهره مسافری تختی (کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی)
عکس: صغری لکزایی فر، اشرف آرمات
با تشکر فروان از:فرحناز شهنوازی(جاسک)، هاجر زاهدی و مینا صادقی (میناب)خانم جعفر و فروغ کارجو(قشم) ، مینا کیانی( ویرایش مقدماتی)، مرضیه دادی زاده ( ویرایش پایانی)
منصور نعیمی(مصاحبه)، محمد سایبانی، حسن بردال، رضا دبیری نژاد…
و تشکر از تمام عزیزانی که در این تحقیق مرا همراهی کردند.
احسان میرحسینی

برای خرید کتاب برقع کلیک کنید