نقاشی چیست

نقاشی: painting

نقاشی، هنر بیان ایده ها و عواطف است، با آفرینش کیفیت های زیبایی شناختی معین، در یک زبان بصری دو بعدی.

عناصر بصری نقاشی:

عناصر اساسی این زبان عبارتند از: خط، شکل، رنگ، رنگسایه، بافت و رنگ، مهمترین عنصر زبان نقاشی به شمار می آید. با کاربست این عناصر، در اساس، موجد کیفیت بیان هنری است.

هر اثر نقاشی – خواه بازنمایی پدیده ای واقعی یا فوق طبیعی باشد، خواه تجسم مضمونی روایی، و یا نمایش روابط بصری کاملا انتزاعی- بر یک الگو یا طرح بیانگر و دلایت کننده استوار است.

وظایف نقاشی تا دوره مدرن:

هنر نقاشی از دیر زمان، وظایفی چون روایت، توصیف، مستند نگاری، داستان پردازی، و تبلیغ را بر عهده داشت،

اهداف نقاشی پس از دوره مدرن:

نقاشی رسانه ی مدرنیسم است. از اواخر سده ی نوزدهم با وانهادن این وظایف، به خلوص و استقلال بیانی دست یافت. به هر حال، هنرمند نقاش پیام بصری خود را بر حسب کیفیت های حسی، امکانات بیانی، و محدود یتهای قالب، اسلوب و وسیله ی کارش ابلاغ می کند. تنوع سبک های نقاشی نیز نتیجه همین عامل است. استفاده از اشیاء حاضر و آماده و استفاده از مواد جدید در نقاشی و مجسمه سازی. ویژگی دیگر این دوره تمرکز بر طبیعت تجربی هنر است.
در هنر مدرن از بازنمایی به بیان شخصی رسید.

هنرمندان قرن بیستم همانطور که نقاشی را به عنوان رسانه اصلی هنر در نیمه اول سده بیست تبیدیل کردند؛ در نیمه دوم سده بیست، سنت نقاشی راه زیر سوال برد. مانند:
1_استفاده از اشیاء روزمره در نقاشی کلاژ در آثار پیکاسو و براک
2_ریچارد پرینس نقاشی انتزاعی اش قبل از اجرا در کامپیوتر شکل می داد.
3_فونتاتا چاقو بر بوم نقاشی زد و پاره کرد.
4_ ایو کلن بوم نقاشی را اتش زد.

انواع نقاشی در ادامه معرفی می شود.

نقاشی رنگ روغنی:

نقاشی رنگ روغنی از رایج ترین اسلوبهای نقاشی اروپایی که از اواخر سده 15م تاکنون مورد استفاده بوده است.

رنگ روغنی را از روزگار باستان برای مصارفی چون نقاشی ساختمان می شناختند.

ولی فلاندری ها در اوایل سده 15م روش خاص کاربرد آن را ابداع کردند. به خصوص یان وان ایک اسلوب نقاشی رنگ روغنی را با مهارت بسیار به کار گرفت.

روش فلاندری ها توسط آنتونلّو دامسینا به هنرمندان ایتالیایی معرفی شد و به تدریج مراحل تحول و توسعه بیشتری را پیمود. استادانی چون تیسین ، روبنس ، رمبرانت و ولاسکس این فن را به حد کمال رساندند.

بنا بر روش سنتی ، از اختلاط گردرنگ {رنگیزه} با روغن برزک رنگماده کاملا غلیظی به دست می آورند و آن را بر روی زمینه – معمولا بوم پارچه ای پوشانیده شده با رنگ خنثی – به کار می برند.

چیره دستی در این فن مستلزم توانایی در پرداخت دقیق رنگسایه ها ( از تیره به روشن ) است.

استادان فن به تجربه دریافته بودند که مواد شیمیایی برخی رنگیزه ها با گذشت زمان تاثیر مخرب بر هم می گذارند و از این رو با دقت و وسواس به لایه گذاری رنگها و لعابرنگها می پرداختند.

نقاشی دو لته:

دو تخته نگاره به هم پیوسته، که غالبا بر روی یک لته پیکر شخص اهداکننده و بر لته دیگر پیکر مریم عذرا و مسیح کودک ، و قدیسان را نقاشی کرده اند. این قرارداد از سده 15م توسط فلاندری ها مرسوم شد.

نقاشی سه لته:

سه تخته نگاره یا نقش برجسته به هم پیوسته. در گذشته، برای تزیین پشت محراب کلیسا به کار می رفت.

 دو قطعه جانبی روی قطعه میانی تا می شدند، و غالبا سطح پشتی آنها نیز مصور بود.

موضوع های مریم عذرا ومسیح کودک، صحنه تصلیب و نظیر آن را در لته میانی، و پیکر قدیسان یا شخص اهدا کننده را در لته های جانبی نقاشی می کردند.

نقاشی رنگ مومی:

اسلوبی کهن در نقاشی، که در آن رنگ ریزه را با موم مذاب مخلوط می کنند و به کارمی برند. تک چهره  های مربوط به قرون اولیه میلادی که با اسلوب نقاشی شده درفیوم [مصر] به دست آمده اند.

در سده بیستم، نقاشانی چون جسپر جانز آن را احیا کرده اند.

نقاشی روایی:

نوعی نقاشی که با تکیه بر شرح وقایع و داستان پردازی توجه نگرنده را جلب کند، و موضوع آن، عنصر اساسی محتوایش باشد.این نوع نقاشی در سده 19م بسیار رواج داشت. نقاشی قهوه خانه  در ایران را می توان نمونه ای عامیانه از آن به شمار آورد.

نقاشی سه پایه یی، پرده نگاره:

تصویری که روی بوم و با استفاده از سه پایه نقاشی اجرا شود(در برابر دیوار نگاره). این نوع نقاشی در دوران رنسانس پدید آمد و در سده 17م بسیارمتداول شد.

نقاشی رفتارنما: – نقاشی کنشی

اصطلاحی است عام برای آثار سردمداران اکسپرسیونیسم انتزاعی و تجریدگران اروپایی همسو.

فرض بر این است که علامتهای پدید شده بر سطح بوم نشان از حرکات و اشارات خاص نقاش دارند و از این رو، نه فقط عواطف او در حین اجرای نقاشی ، بلکه کل شخصیت اش را بیان می کنند.

ارتباط سبک ها و هنرمندان نقاش:

واکنش به رکوکو  منجر به ایجاد جنبش نئو کلاسی سیسم شد. انگر پرورده مکتب داوید واسطه ای برای تبدیل نقاشی نئوکلاسیک به هنر آکادمیک شد. امپرسیونیست ها علیه آکادمیک شورش کردند. دگا طراحی های انگر را الگو قرار داد و سزان تمایل به ساختار آثار کلاسیک نشان داد تا اینکه کوبیسم متاثر از آثار سزان راه انگر را ادامه داد.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0