اینستالیشن

چیدمانInstallation

این اصطلاح در دهه ۱۹۷۰ رواج یافت. به منظور از آن کارگذاری, جفت و جور کاری و فضای سه بعدی در یک نمایشگاه، نگارخانه و یا مکان های دیگری برای نمایشی خاص و یا رساندن پیامی معین است.اشیاء, مواد و مصالحی که در یک چیدمان به کار می روند تقریبا نامحدودند و هیچ چهارچوب سبکی در آن وجود ندارند می توانند انتزاعی یا روایی, سیاسی یا صرف نظری موقت یا دائم باشد. پیشینه این فرم هنری به اوایل قرن بیستم و به کار هنرمندان بازمی‌گردد که می خواستند از محدوده مفاهیم قراردادی و سنتی نقاشی و مجسمه سازی در گذرند. کارهای مارسل دوشان,کورت اشویترز و ساختگرهای روسیه از این لحاظ در خور اشاره اند. اصطلاح هنر چیدمان که اکنون به طور وسیعی به کار می رود بیشتر به آن گروه از هنرمندان اطلاق می‌شود که می‌خواهند واکنشهای مستقیمی نسبت به محیط داشته باشند و از فضاهای جلب توجه کننده برای هدف های بیانی استفاده کنند.

قبل از شروع توضیح در خصوص اینستالیشن ابتدا مقدمه ای در خصوص شرایط اجتماعی سیاسی سه دهه 60 و 70 و همچنین 80 داده خواهد شد.

دهه 60 شروع پست مدرن در هنر و حتی فلسفه بود.

دهه 70 نبرد بین مدرن و پست مدرن بود.

دهه 80 به صورت قاطع دهه پست مدرن است.

دهه 70 میراث بر دهه 60 است. در دهه 70 جنبش مهمی شکل نگرفت.

اتفاقات مهم در دهه70 آمریکا:

1- ترمیم فضای ویرانه جنگ ویتنام.

2- رسوایی واترگیت

3- گروگان گیری در ایران

دهه 80 آمریکا:

دهه 80 اوج پست مدرنیست است. اما رگه هایی از لیت مدرنیست نیز وجود دارد.

1- آوانگارد در دهه 70 از بین رفته بود. در دهه 80 اسطوره ی هنرمند که قرار است به طرز ستیزنده به نقد جامعه بپردازد دیگر وجود ندارد.

3-  پست مدرن اولیه، ارلی پست مدرن با پاپ آرت اتفاق افتاد. مثل روی لیکتن استین ترکیب عناصر والا و پیش پا افتاد. همچنین مینیمالیسم در اوج مدرنیسم، لیت مدرن است اما به نوعی پایان مدرنیست است و کانسپت چوآل آرت که با استفاده از زبان فضای جدیدی وارد هنر کرد که بعدها در پست مدرن مثلا در آثار بارباراکروگر و … دیده می شود.

4- قیمت نفت افزایش داشت.

5- در دهه 80 رانلد ویلسن ریگان در آمریکا و مارگارت تاچار در بریتانیا بسیار قدرتمند و کاریزماتیک بودند و سعی می کنند که غرور از دست رفته در دهه 70 را احیاء می کنند. هردو به اقتصاد آزاد دارند. دخالت کم دولت در اقتصاد که باعث کاهش مالیات شد. اصرار این دو به اصول لیبرالیسم باعث شکست کمونیست در چین و شوروی شد. گورباچف در دهه 80 رهبر شوروی انتخاب شد. از درون باعث فروپاشی شوروی شد. جایگزین مائو می شود.  107مستقل شدن کشورهای تحت سیطره شوروی در اروپا و…

6- فروپاشی دیوار برلین

7- ویروس ایدز در 1982 به وجود آمد. در آفریقا وجود آمد. در سانفراسیسکو بین همجنس گرایان دیده می شود. و در ادامه مت.جه شدند که ارتباط با خون دارد و گسترگی بیشتری دارد. هنرمندان زیادی مبتلا به ایدز شدند. یا مستقیم یا توسط دوستانشون

8- جامعه پسا صنعتی توسط دنیل بل به وجود می آید.

فرا رسیدن جامعه پسا صنعتی و تغییر محسوس در شیوه تولید می دهد. جامعه ای که بخش اعظم تولید بر اساس تولید صنعتی است و بیشتر از تولیدات کشاورزی است. در جامعه پسا صنعتی  مدل تولید جامعه عوض می شود. و مدل بر اساس خدمات است. فکر تولید می کند. اپل؛ گوگل و … ساخته می شود. نرم افزار در آمریکا و سخت افزار در چین ساخته می شود.

9-تغییر در فرهنگ عامه:

در موسیقی مایکل جکسن، مدونا، فردی کویین قدرت فرهنگ عامه را باز تعریف می کنند. ویدئو کلیپ برای موسیقی ساخته شد.

سیمایی هالیود مثل رمبو که یادآور ریگان است چون خود ریگان بازیگر است.

ترمینیتور تولد انسانی است که نیمه ربات نیمه انسان است. وارد عصر پسا انسان می شود. انسان دائما خودش را با ماشین محاصره می کند.

مقدمه ای بر اینستالیشن را در این آثار می توان دید.

1- محیط های مرتز یا مجموعه ای از آشغال ها و پس ماند های تجاری (1919_48)، اثر کورت اشویتز
2- اتاق پروان 1923اثر ال لیسیتزکی
3- اینستالیشن های دوشان
4- بعد از جنگ جهانی دوم نیز اثر لوسیو فونتانا اینستالیشنی موقت با نور ماورای بنفش در گالریا دل ناویلیون میلان انجام داد.

ویژگی های اینستالیشن:

  1. هنر اینستالیشن از بینندگان می خواهد از ابژه های منفرد فراتر روند و بستر و بافتی را ببینند که هر اثر در آن تولید، اجرا یا ارائه و دریافت می شود.
  2. از آن جا که اینستالیشن ها در بستر های فرهنگی مجزا قرارمی گیرند و غالباً در ارتباط با محیط اطراف خود با الهام از آن خلق می شوند، هنر را به عرصه ی دیالوگ با بسترهای مادی، تاریخی و اجتماعی بی واسطه می کشاند.
  3. اینستالیشن ها ساکن مکان ها می شوند ،از رسانه ها بهره می برند و اغلب موجب نوعی رابطه با معماری اند. اینستالیشن کاوشی ست در نقاط تلاقی بصری، ادراکی و بافتاری مجموعه ای نامحدود از سوژه ها ،ابژه ها،فضا ها ،مواد ومصالح.
  4. اینستالیشن می تواند شامل نقاشی و مجسمه هم باشد معمولا اشیا و مواد معمول صنعتی ،حاظرآماده ،یافت شده، بازیافتی، مواد آلی و عناصر طبیعی چون صدا، نور، حرکت و تکنولوژی های مختلف (فیلم، ویدیو، یا شکل دیگری از سیستم های چند رسانه ای) رابه کارمی گیرد.
  5. ایناستالشن می تواند دائمی یا موقتی باشد و در فضاهای داخلی یا خارجی قراربگیرد، و اغلب اوقات با بافت معماری یا محیط طبیعی پیرامون خود ارتباط و وابستگی دارد.
  6. اینستالیشن معمولا متکی به یک مکان ویژه است و در واکنش به یک محل ایجاد می شود یا توسط آن محل تعین پیدا می کند. باید میان اینستالیشن های متکی بریک مکان ویژه واینستالیشن های عاری از چنین اتکا و تعلقی تمایز قائل شد، چرا که اینستالیشن می تواند اثری مستقل و خود بسنده باشد که به مشخصه های فیزیکی مکان خاص خود ارجاع نمی دهد.
  7. اینستالیشن به دلیل گستره ی نامحدود و مواد خام و مکان هایی که می تواند به کارگیرد ،چه درون بسترهای اختصاص یافته به هنر و چه خارج از آن ها ،به فرم هنری مؤثر و محبوبی برای ابزار اهداف و ارزش های سیاسی و اجتماعی و زیبایی شناختی هنرمندان تبدیل شده است.
  8. اینستالیشن به دلیل کیفیت ترکیبی و قابلیت انطباق با شرایط گوناگون به هنرمند فرصت می دهد از هر ماده ای استفاده کند، اثرخود را در هر محل و مکانی مستقر سازد ،و اثرش را در هر زمان تغییر دهد. از این نظر، اینستالیشن می تواند مدیومی براندازنده باشد که فقط باک سانی ارتباط برقرار می کند که با رمزگان آن بستری خاص آشنایند وآن ها را درک می کنند.

اینشتالیشن:

اصطلاح اینستالیشن اولین بار در آغاز دهه 60 با هر مینیمال به کار گرفته شد.
اینستالیشن مینیمالیستی نمایش مجموعه وسیعی از مدیوم های تجربی در فرم های آبستره و فیگوراتیو را شامل می شود.
و در واقع پیش درآمد اینستالیشن های کانسپت چوال، فرایند محور، بدنی و ضد فرم بود.
با ظهور ویدئو در سال 1965 اینستالیشن نیز با این گرایش هماهنگ شد. و تکنولوژی جدید همراه شد و اینستالیشن ویدئویی ساده و محیط های پیچیده و چند رسانه‌ای و واقعیت مجازی را نیز در بر گرفت.

اینشتالیشن آرت:

اینشتالیشن یک مدیوم تازه است. مثل بادی آرت، لند آرت. و بهتر است واژه آرت را برای اینشتالیشن استفاده نکنیم زیرا اینشتالیشن یک مدیوم است که آرت از آن بهره می گیرد. بزرگترین دستاورد لیت مدرن این بود که مجموعه ای از دستاوردهای تازه را وارد هنر کرد. قبل از دهه 60 رسانه ها خلاصه در نقاشی و مجسمه و … می شد. اما بعد از دهه 60 علاوه بر نقاشی و مجسمه هنرمندان می توانستند پرفورمنس یا لندآرت اجرا کنند. اینشتالیشن از دهه 80 به بعد بسیار با قدرت ادامه می دهد.

ریشارد واگنر از واژه Gesamtkunstwerk به معنی اثر هنری فراگیر نام میبرد. به عبارتی اثر هنری به وجود بیاورد که از همه هنرها بشود در آن بهره برد. او به دلیل فعالیت در اپرا این ایده را مطرح کرد زیرا اپرا این قابلیت را داشت.

این ایده که اثر هنری بتواند از بقیه هنرها استفاده کند در بطن مدرنیست نیز وجود داشت. سورئالیست ها گونی زغال از سقف آویزان کردند. و برکه آب درست کردند همراه با آتش و آثار نقاشی را به نمایش گذاشتند. جانک سکالپچر یا کینتیک آرت از ماده استفاده کردند. آثار کینهولز یا سیگل نیز نمونه های اولیه  اینشتالیشن هستند.

Installation ( Art)
1  بروس نومن Bruce Nauman
2 جودی شیکاگو Judy Chicago
3 کریستین بُلتنسکی Christian Boltanski
4 ان همیلتون Ann Hmailton

بروس نومن:

بسیار سرکش است. انگار پشت اسب دارد اثر خلق می کند. اینستالیشن بهترین مدیوم برای توضیح آثار او است. اما در سبک نمیگنجد.

1- ارتباط بین بدن و زبان و دست در آثارش وجود دارد. که بیشتر نزدیک به مجسمه است.

2- دلانی می سازد و دعوت به درون اثر می کند. قبل از این مخاطب اجازه دست زدن به اثر هنری را نداشت. در این اثر مخاطب می تواند دست بزند. رگه های پست مینی مالیسم دارد. آثارش ساده است اما جنه روانشناختی دارد.

images

3- از زبان استفاده می کند. مارپیچی می سازد با نور و جمله ای می نویسد با این معنا که “هنرمند به دنیا کمک می کند برای آشکار کردن درک حقایق رمزآلود هستی” این جمله بسیار طنز آمیز است زیرا با نئون اجرا شده شبیه بازاریابی در ساندویچی ها و یا کاسبی های شهری است که هنرمند می خواهد در بیانی تبلیغاتی و دهن پر کن برای اثر خود بازارگرمی کند. و این به چالش کشیدن مفهوم هنرمند است که پیشرو هست و درک عمیقی از رمزهای هستی دارد. این مفهوم در رمانتیک ها به وجود آمد در رئالیسم آشکار شد و در مدرنیست گسترش پیدا کرد. نومن این مفهوم را وارونه می کند. هنرمند داوطلبانه این بار بزرگ هستی را کنار می گذارد.

e41a7a2f6138b6199fa859206ed82d4071adecb1

4- ساخت ویدئو: دوربین دید در شب در آتلیه اش قرار می دهد تا صبح فیلم می گیرد و به نمایش می گذارد. مفهوم آتلیه در مدرنیست یک پناهگاه برای هنرمند بود. پیکاسو و براک در آتلیه را می بستند و  به بیرون کمتر توجه داشتند. در این اثر نومن این مامن را مورد ارزیابی قرار می دهد.work_1

5- سوند آرت، هنر صدا نیز در آثارش نیز دیده می شود. صدای 7 نفر در سنین مختلف وجود دارد که ایام هفته را می خوانند. تکرار زمان، بعد زمان را متجسد می کند.

جودی شیکاگو:

او اهمیتی گرنیکاوار به اینستالیشن می دهد. شیکاگو از مینی مالیسم شروع کرد. در آثارش ارجاع به هنرمندان میدهد که زیبایی شناسانه زنانه را ارائه می دهد. فضای زنانه در منزل در آثارش وجود دارد.

مهمانی شام :

پروژه گروهی بود. مطالعه گسترده ای برای شناخت زنان در طول تاریخ است. به افتخار 39 زن برجسته تاریخ ترتیب داده است. این میز سه ضلع دارد  در هر ضلع 13 جا تهیه شده است. 999 کاشی زیر میز برای زنان تاریخ ارائه شد. ارائه بسیار زیبایی داشت. بشقاب ها را با زیبایی شناسی زنانه آرایش می دهد. پروژه در کنار اثر هنری پروژه دایره المعارفی بود از فعالیت زنان در طول تاریخ.

6-the-dinner-party-overview-2-final

1- احیای هنر کاربردی زنانه مثل قلاب بافی و نقوش تزیینی

2- پرسش های کالچر و لو کالچر در این اثر

یادآوری شام آخر که قدیس نگاری است.

3- فرم مثلث محرک و پویایی جنبش زنان است.

4- رای این اثر تور گسترده ای در جهان برگزار می شود.

حرکت از موج دوم فمنیست به موج سوم فمنیست حرکت از لیت مدرن به پست مدرن و در نیمه دوم دهه70 اتفاق افتاده است.

مرین شاپیدو الگو آرایه از تکنیک های رودوزی و قلاب بافی استفاده می کند برای خلق اثر هنری

12-691

کریستین بُلتانسکی:

فضای جدید تری از اینستالیشن ارائه می دهد. مسئله زمان و حافظه را مورد بررسی قرار می دهد.

615-1994-a-cgroupsمواجه با خاطره ای که دوست نداریم بیاد بیاوریم. خاطراتی مثل جنگ و نسل کشی و … استفاده از عکس برای به خاطر آوردن خاطره است.

christian_boltanski

ان همیلتون:

بزرگترین هنرمند اینستالیشن معاصر است. پروفورمنس نیز به صورت نامحسوس را در اینستالیشن قرار می دهد.

1997_mattering3940q220-eps

استفاده از ماده مثل خاک و پارچه در آثارش هست.

1997_mattering-above-silk-1

پرده قرمز رنگ در حال حرکت است. چند طاووس در فضا وجود دارد. نواری در حال پخش صدای آموزش موسیقی است. بالای پرده پرفورمری نشسته است که ماشین تایپ دارید. از فضای پایین نوار را می کشد. و دوک می سازد و می اندازد پایین. یادگیری زبان نیز است. بمبارانی از دال های مختلف دارد.

hamilton-02copy

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0