پوستر

پستر، پوستر: poster [فرانسوی : آفیش ] .

گونه ای از هنرهای گرافیک است با سابقه بسیار قدیم در تخته اعلان ، آگهی دستی ، برگه نمایش ، باسمه چوبی و جز اینها . ولی از زمان ابداع لیتو گرافی رنگی با ویژگیهای جدید (مثلا ، طرح ساده و رنگهای تند ) مطرح شده است .
اگرچه نخستین پستر انگلیسی توسط فردریک واکر به روش حکاکی روی چوب تهیه شد (1871) ، ژول شره فرانسوی را باید (( پدر هنر پستر )) دانست .

سپس ، تولوز –لترک تحت تأثیر شره ، وبا بهرگیری از باسمه های ژاپنی عرصه تازه ای را در برابر هنر پستر گشود. پیشگامان این هنر در کوششهای خود برای تلفیق مقاصد هنری و تبلیغی به ضرورت طراحی ساده و قوی _ که پیام معینی را بلافاصله و با صراحت به مخاطب برساند _  پی بردند. بیر دزلی  استین لن ، موخا ، برادران بگرستاف ، لیسیتسکی ، کاساندر ، کفر ، ساوینیاک ، شان و بسیاری دیگر در این عرصه به نتایج موفقیت امیزی دست یافتند . بسیاری از نقاشان ( چون بنار، ماتیس،  شاگال،  کوکوشکا، کیرشنر، دالی، پیکاسو، وارهل، لیکتن استین، رائو شنبرگ و دیگران ) نیز به طراحی و اجرای پستر پرداختند . می توان گفت که توده مردم از این طریق با جنبشهای هنری سده بیستم بدون دشواری ارتباط برقرار کرد .
پس از جنگ جهانی دوم ، هنر پستر در مراکز تحول اولیه اش (فرانسه، انگلستان، روسیه و آلمان ) محدود نماند. به خصوص ، هنرمندان لهستانی ، کوبایی ، ژاپنی ، و بسیاری کشورهای (( جهان سوم )) در این عرصه درخشیده اند . تماشوسکی ، لنیتسا ، چیس لویش ( لهستانی ) ؛ هیجی کاتا ، فوکودا ( ژاپنی ) ؛ بلتران ، مارتینس ( کوبایی )؛ نیتسولی ( ایتالیایی ) ؛ اونگرر ، فلن ( فرانسوی ) ؛ هلگر ماتیس ( آلمانی ) ؛ گلیزر ، ماکس ( آمریکایی ) ، از جمله نامهای مهم در تاریخ پستر دهه های اخیر به شمار می آیند .
در ایران نیز  از دهه 1960/ 1340 ش ، هنر پستر با آثار مرتضی ممیز و چند طراح گرافیک با استعداد ، وارد مرحله تحول جدی خود شد . تا به امروز ، پسترسازان ایرانی نمونه های ارزنده ای از هنر خود را رائه کرده اند ، گرچه هنوز نمی توان از مکتب (( پستر ایرانی )) سخن به میان آورد-  پستر کوبایی وپستر لهستانی

دایره المعارف هنر، رویین پاکباز

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0