باوهاوس

بوهوس:Bauhaus

بوهوس نام یک مدرسه ی معماری و هنر های کاربردی، که در دهه ی1920، مرکز طراحی نوین در آلمان شد و نقشی مهم در برقراری پیوند میان طرح و فن ایفا کرد. آموزه ای که در  این مدرسه شکل گرفت، پس از انحلال آن(1933) به بسیاری از کشور ها را یافت و در دهه 1930 و 1940 به عنوان نماد « مدرنیته» شناخته شد و در سال های بعد نیز پیروانی داشت.
بوهوس به کوشش و سرپرستی والتر گرپیوس، با ادغام « آکادمی هنر های زیبا » و « مدرسه هنر ها و پیشه ها » در وایمار آغاز به کار کرد. بسیاری از  شخصیت های برجسته هنر و معماری مدرن چون کاندینسکی، کله، بروئر، مهوی – ناگ به تدریس در این مدرسه پرداختند.

bauahus_logo_schlemmer
گرپیوس در نخستین بیان نامه ی خود، نظر ویلیام ماریس درباره ی تعالی صنایع دستی را با فکر وحدت همه ی هنر ها ( با رعایت تقدم معماری ) در آمیخت، و مرز بندی میان جنبه های تزیینی و ساختاری در هنر ها را مردود شمرد او چندی بعد، اهمیت طراح- صنعتگر در تولید صنعتی کلان را مورد تاکید قرار داد، که به عنوان اصل عمده آموزه ی بوهوس دانسه شد. پس از آن، کارگاه های بوهوس به صورت آزمایشگاه های ساخت پیش نمونه برای تولید ماشینی در آمدند؛ و بسیار از فراورده های این کارگاه ها ( به خصوص، میز و صندلی، منسوجات، و لوازم چراغ برقی) با موافقت صاحبان صنایع در خط تولید کارخانه ای قرار گرفتند. سبک فرآورده های بوهوس خصلت هندسی و ساده داشت, به سبب صرفه جویی در وسایل، و مطالعه در کیفیت مواد از پالودگی خط و شکل برخوردار بود.

0f0b85c21e934ef2cc7b9d9d781f275e
با طراحی تعدادی ساختمان تازه در دسائو – که نتیجه ی کار گروهی گرپیوس، معلمان و شاگردان بود – بوهوس از وایمار به مکان جدید انتقال یافت، پس از این تغییر مکان، تاثیر بوهوس در معماری و هنر های کاربردی اروپا رخ نمود، و تا پایان جنگ دوم نیز پایدار ماند. در این سال ها همراه با انتشار یک سلسه کتاب توسط بوهوس( به خصوص، نوشته های گرپیوس و مهوی- ناگ) جنبش جدیدی در معماری اروپای مرکزی پدید آمد.

140510_mhbd_bfm_030
گرپیوس برای آنکه بتواند  به کار معماری بپردازد، از معماری بوهوس دست کشید.
پس از او، به ترتیب هانس مه یر و میس فان دِر رُهه اداره مدرسه را بر عهده گرفتند. با روی کار آمدن دولت نازی، بوهوس به برلین انتقال یافت، ولی دیری نگذشت به مجبور به تعطیل شد. چندی بعد، مهوی- ناگ و برخی از معلمان، مدرسه جدیدی به همین نام در شیکاگو( آمریکا) برپا کردند. تا اواخر دهه 1960، اکثر مدارس طراحی و معماری اروپا و آمریکا دست کم بخشی از برنامه های آموزشی بوهوس را پذیرفتند.

 1aa685499a39cd1f7d6da45d18049d9c  

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0