هنر زمینی

لند آرت:( ارث آرت، ارث ورکس)

لند آرت از آنجایی که از مواد جایگزین یا غیر متعارف استفاده می کند باید در امتداد بحث راجع به ” جنبش های تجربه گرای ماده و شی” آورده شود. آرت پوورا- پست مینی مالیسم و لند آرت نیز از این نظر که از مواد جایگزین یا غیر متعارف استفاده می کنند، باهم مرتبط هستند.

موج اول و دوم لندآرت:

1- موج اول لند آرت از اواخر دهه60 و اوایل دهه70 کم کم مطرح می شود.

2- موج دوم در دهه 90 است که بیشتر دغدغه های محیط زیستی دارد.

خود این مفهوم فعالیت هنری در طبیعت سابقه تاریخی بسیار گسترده دارد.

(رویان ورک: بگذار که طبیعت معلم تو باشد)

مفاهیم طبیعت:

طبیعت دو مفهوم دارد.

1- در مفهوم خاص که شامل جنگل ها، بیابان ها، رودها ، دریاها و کوه ها می شود.

2-  در مفهوم عام که مقصود از طبیعت، طبیعی بودن است، به منظورآالوده نبودن به تفکر و تمدن مدرن که هر چیزی را می تواند شامل شود. مثل دنیای بچه ها، دنیای حیوانات، دنیای دیوانگان

تاریخچه تاثیر طبیعت بر هنر:

1- در دوران باستان کار کردن در طبیعت با عناصر طبیعت را شاهد هستیم.

– اهرام ثلاثه که به خاطر ساختار مینی مالیستی نزدیک به هنرمندان لند آرتیست است.

– در آمریای لاتین در تمدن مایا

– در استون هنج سالزبری

2- در دوران باروک قرن17 فرانسه نیز آثاری در طبیعت خلق می شد.

به عنوان مثال لندسکیپ آرکیتکت ها را می توان نام برد به عنوان مثال باغ آرایی که در ورسای وجود دارد.

باغ آرایی “های کالچر” نیست اما بعضی مورخین از باغ آرایی برای توصیف سبک ها استفاده می کنند.

3- در دوران رمانتیک در قر 19 هنرمند در کارگاه و روی بوم از طبیعت بهره می برد.

ترنر و کنستابل در رمانتیک نیز به طبیعت در نقاشی پناه بردند. رمانتیسیسم، ضد مدرن است.

اندیشه روسو نیز پناه بردن به طبیعت است. حرکت هنرمند به سوی طبیعت آن هم به وحشی ترین، بکر ترین و دور افتاده ترین وجه ممکن آن.

4- مکتب رود هاتسن در آمریکا

رود هاتسن در ایالت نیویورک است. کناره غربی این رود بسیار بکر و مناسب است  برای هنرمندانی که از مظاهر زندگی مدرن خسته اند. مانند توماس کول

5- در امپرسیونیست در دل طبیعت و روی بوم اثر خلق می شود.

6- در لند آرت در طبیعت با طبیعت اثر خلق می شود.

لند آرت  و آمریکا:

لند آرت یک عنصر امریکایی است.  مخصوصا امریکای میانه و غرب یعنی بیشتر این آثار نیز در طبیعت وحشی و فراخ قسمت میانه و غرب آمریکا می توانید مشاهده کنید. بیشتر آثار در مناطق نِوادا، آریزونا، نیو مکزیکو و یوتاپ شکل گرفت. ابعاد آثار در این مناطق بزرگ معنا می دهد اما در اروپا چنین فضایی نداریم. البته هنرمندان اروپایی نیز لند آرت کار می کنند.

بر خلاف تصور که هنر باید در شهرهای بزرگ نیویورک یا لس ان جلس شکل بگیرد اما لند آرت از فضای شهری و مراکز فرهنگ و هنر گریزان است. یکی از دلایل به خاطر بحران های اجتماعی است که رخ می دهد. هنرمند خسته از جنبش های دانشجویی، جنگ ویتنام و …راه حل را در گریز می داند. پناه بردن به یک بستر امن که در طبیعت وجود دارد.

واکنش هنرمند در این شرایط ملتهب در دهه 60 چگونه خواهد بود؟

هنرمند باز از یک میدیوم آشنا، از راه حل های آزموده شده استفاده می کند. سعی می کند نیازهای زمان خود را نیز ببیند و فرزند زمان خود باشد حتی اگر راه حلی که پیدا می کند راه حلی تازه نباشد.

عناصر کلی  لند آرت:

1- ابعاد بزرگ آثار هنری 2- توجه به آیین ها 3- لند آرت، یک گام دیگر برای تحلیل لیت مادرن است.

1- اصلی ترین نکته ای که در این آثار می توان مشاهده کرد بزرگی ابعاد است که به مفهوم هنر مدرن برمی گردد. بزرگی مقیاس یک عنصر بسیار کلیدی در درک آثار هنرمندان لند آرت که سابقه اش بر می گردد به قدرت آیینی که قرار است این آثار داشته باشند.

2- توجه به آیین ها و احیا کردن برخی سنت های باستانی و ارائه متفاوت آن توسط هنرمندان با لحن تازه در یک رویداد تازه مورد استفاده قرار می گرفت. به عنوان مثال شمنیزم یوزف بویز یا گروه گوتای

3- لند آرت زیر مجموعه لیت مدرن است چون یکی از بهترین نمونه هایی است که وجه رمانیک مدرنیزم را نشان می دهد. در سبک رمانتیک هنرمند از طبیعت نقاشی میکند اما در لند آرت در طبیعت می رود و با طبیعت کار می کند.

هنرمند لند آرتیست:

چرا هنرمند لند آرتیست باید لیت مدرن تلقی شوند؟ چون وام دار اندیشه هایی است که در مدرنیست جریان دارد. به طور کلی حرکت هنرمند به سوی طبیعت، آموزه ای است که از زمان داوینچی وجود داشته  تا اوایل قرن 19 که اوجش را در رمانتیسیم  می بینید. این حرکت به سوی طبیعت یکی از رویکردهای مدرنیسم بود و بخش مهمی از آن  را تغذیه کرد. به عنوان مثال

1- گوگن که به تاهیتی رفت.

2- پیکاسو از شمال افریقا الهام گرفت.

3- بخش عمده ای از اکسپرسیونیست ها که از طبیعت به عنوان پناهگاه استفاده می کنند.

4- آثار ماک دنیای حیوانات- آثار پل کله- ذهنیت ناب گرا دارند.

Land Art

Robert Smithson

رابرت اِسمیتسِن

1

Michael Heizer

مایکل هایزر

2

Richard Long

ریچرد لانگ

3

Walter de Maria

والتر دِمریا

4

Christo and

Jeanne Claude

کریستو و ژان کلود

5

 

نسل دیگر از هنرمندان:

آنا مندیتا:  ana-mendietaAna Mendieta

از دوران باستان زنانگی و طبیعت ارتباط تنگاتنگی با هم داشتند. در آثار مندیتا در وجه مادرانگی و باروری طببیعت به بخش زنانه طبیعت تاکید می شود. به عنوان هنرمند فمنیست موج 2سعی می کند این بخش از طبیعت که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد؛ بپردازد. این زنانگی طبیعت علیه زنان بود مثلا زنان پدیده هایی بکر و نشان دهنده مراحل اولیه توسعه انسانی بودند. در این دیدگاه زنان نشان دهنده نیچر مردان نشان دهنده کالچر و تمدن هستند. این تقابل ها توسط مندیتا مورد توجه قرار می گیرد.

 

دنیس اوپنهایم:Dennis Oppenheim dennis-oppenheim

 در اکثر موارد از عکس آثار در گالری ها استفاده می کردند و همین استفاده از عکس سند نقشه در گالری برای ارائه اثر نشان دهنده نزدیکی به هنر کانسپتچوال آرت است. چون وجهی از طبیعت در آثارشان هست در دسته بندی ها در لند آرت می آید.

ننسی هوث: Nancy Holt

ننسی هوث وجه باستانی در اثارش خیلی بارز است.

73743b8fbc573e08a3db6a2bc3b25694

همیش فولتن:Hamish Fulton

فالتر پیوند هایی با نشانه های زبانی دیده می شود. صرفا هنرمند گزارشی از اتفاقاتی که در طبیعت می افتد را ارئه می دهد.

poolwalk02

لند آرت تغزلی و شاعرانه:

 لند ارت تغزلی و شاعرانه در آثار اندی گلدورثی، ریجارد لانگ، دیوید نش که آلمانی و  انگلیسی هستند؛ دیده می شود.

اندی گلدورثی : Andy Goldsworthy   

در آثار گلدورثی هنرمند بسیار شاعرانه در طبیعت قرار می گیرد و دانه دانه برگ ها را کنار هم قرار می دهد. اشیائ کاملا طبیعی است و با یک باد یا موج از بین می رود. فقط عکس می ماند. پس سند سازی خیلی مهم است. تنها راه درک این آثار ثبت تصویر است. البته در برخی موارد آثاری پایدار تر می ساخته است. شبیه برخی آثار آینده آنیش کاپور می اندازد.

gold_rowanlevs

دیوید نش. David Nash

سنت فاند ابجکت برمی گردد به قرن 19 که های کالچر نبود اما الان  هنرمند قطعاتی پیدا می کند و به عنوان اثر هنری خودش نشان می دهد.

david-nash

گروهی از هنرمندان  هستند که یک نسل بعد تر که بیشتر دغدغه های محیط زیستی از خودشان نشان می دهند. از این جا اینوایرومنتال آرت هم اضافه می شود. این اینوارومنت که قبلا دربارکین هوف گفتیم اشتباه نشود. این هنرمندان در طبیعت یا با طبیعت کار می کنند. اما دغدغه زیست محیطی نشان می دهند چون در دهه های اخیر آلودگی هایی به وجود آمده است.

اگنست دینس: Agnes Denes

تل خرابه  که خاکش مناسب نیست را پیدا می کند و می آید کاملا پاکسازی می کند و گندم می کارد و درو می کند  خود این اکت بیشتر یک اکت اکتیویستی است که بر می گردد به جنبش محیط زیست در دنیا که به آن جنبش سبز می گویند. این اثر در مرز اکتیویسم(کنش سیاسی) قرار می گیرد.

گوی های آهکی درست می کند و در رودخانه می ریزد این کار را گروه های محیط زیستی انجام می دهند. هنرمند در رودخانه پرفورمنسی اجرا می کند که به طرز نمادین به نجات طبیعت بپردازد.

agnes-denes

مل چین: Mel Chin

محصولات مرغوب از زمین های که کاملا ویران شده است. از تکنیک های مهندسی کشاورزی انجام می دهد که همه به عنوان اثر هنری شناخته می شود این اثار در مرز هنر و اکتیویسم در حال حرکت است.در آثار هنرمندان برجسته ای مثل یوزف بویز نیز رگه هایی از این کارها را شاهد هستیم که با کمک مردم منطقه دست به درخت کاری می زند.

mel-chin

مارک دیان: Mark Dion

آشغال های طبیعت را بیرون می کشد. دست به طبقه بندی می زند و ضایعاتی که در طبیعت وجود دارد بیرون می کشد و با طبقه بندی جدید در گالری به نمایش می گذارد. به این ترتیب تاکید می کند بر بحران هایی که ما در گیرش هستیم. اینستالیشن هایی با این آشغال ها انجام می دهد.

mark-dion

لند آرت برخلاف جنبش های دیگر تبدیل به یک مدیوم بسیار قدرتمند برای بیان گری هنرمندان نمی شود اما ابعاد تازه ای به خودش می گیرد.     

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0