واسیلی کاندینسکی

واسیلی کاندینسکی:Wassily Kandinsky

  1. واسیلی کاندینسکی نقاش، چاپگر، نویسنده، و معلم روسی، 1866- 1944.
  2. او به سبب ذهن پربار و زبان نومایه اش، یکی از شخصیت های اثر گذار در هنر سده ی 20 به شمار می آید.
  3. عموما، او را پیشگام نقاشی انتزاعی می دانند.
  4. اولین بار یک نقاشی کاملا انتزاعی با آبرنگ کشید( 1910)ولی تاچند سال بعد،برخی عناصربازنمایی درکارش بود.
  5. نخست، حقوق خواند( 1886- 1892). از مسکو برای هنرآموزی به مونیخ رفت( 1896)
  6. یک سال در پاریس بود و نمایشگاه گذاشت( 1906).
  7. « انجمن جدید هنرمندان » را پس از بازگشت به مونیخ، تشکیل داد( 1909).
  8. در نمایشگاه گروه سرباز خشت شرکت کرد( 1910).
  9. گروه سوار آبیفام را به اتفاق مارک و ماکه، بنیان گذاشت( 1911).
  10. کتاب درباره ی عنصر معنوی در هنر و سالنامه سوار آبیفام را انتشار داد( 1912).
  11. نخستین نمایش اختصاصی آثارش را در نگارخانه ی طوفان برگزار کرد.
  12. با شروع جنگ جهانی اول، به روسیه بازگشت( 1914)
  13. پس از انقلاب اکتبر روسیه، در کارگاه های عالی فنی هنری دولتی مسکو به تدریس پرداخت( 1918).
  14. برنامه نظام آموزش هنر پیش نهاد که از سوی هنرمندان وابسته به جنبش کنستروکتیویسم رد شد( 1920).
  15.  پس از ترک روسیه( 1921)، به تدریس در بوهوس مشغول شد(1922- 1933).
  16. گروه چهار آبیفام را تشکیل داد( 1924).
  17. رساله ی نقطه و خط تا سطح را منتشر کرد( 1926)و تابعیت آلمانی گرفت( 1928).
  18. با قدرت گرفتن نازی ها، در فرانسه اقامت گزید( 1933).
  19. آثار او نیز چون کارهای اکثر نقاشان مدرنیست، تحت عنوان« هنر فاسد» مردود شمرده شد.
  20.  نقاشی های اولیه کاندینسکی به سمبلیست های روسی، و گروه های انشعاب وابسته بود( مثلا، پرده ی گابریله مونتر در حال نقاشی کردن – 1930). در پاریس، تحت تاثیر نبی ها و فووها قرار گرفت.
  21. جنبه ی تغزلی و تزیینی پرده هایی چون عشاق سوار بر اسب( 1905- 1907) ، تمایز نقاشی او از کار های نقاشان گروه پل را نشان می دهند.
  22. از ابتدا، شهر مسکو، شمایل های روسی، و هنر قومی آنجا، بر کاندینسکی اثر گذاشتند؛ و او را با هنرمندان پیشتاز روسی مرتبط کردند.

بدیهه سازی:

  1. بعدا در منظره هایی که با عنوان« بدیهه سازی» کشید، از طبیعت بسیار فاصله گرفت( مثلا: بدیهه سازی شماره 6).
  2.  در پرده هایی چون منظره با کلیسا به این نتیجه رسید که اگر هماهنگی هایی ناب تصویری عاری از صور عینی یا استعاری باشند، همچون اصوات ناب موسیقی، روح انگیز می شوند.
  3. هنرمند آزادانه از انگیزش های روحی خویش پیروی می کند؛ و حتی مختار است که از صور طبیعی یکسره چشم بپوشد و خود را کاملا به نیروی بیانی شکلهای رنگین بسپارد.
  4. تنها قانون او« ضرورت دورنی » است.

تاثیر سوپره ماتیسم و کنستروکتیوسم و انتزاع هندسی:

  1. کاندیسنکی در مرحله ی بعدی از تحول هنری، تحت تاثیر جنبش های روسی سوپره ماتیسم و کنستروکتیوسم، به صور انتزاعی هندسی روی می آورد
  2. کوشش برای تنظیم منطقی نظراتش در مقام معلم بوهوس، در این گرایش بی تاثیر نبود. اما، طرح هندسی به حذف پویایی در نقاشی او نمی انجامد. زیرا در دوره( 1923- 1933) ،
  3. کاندینسکی به تدریج نظامی از سطوح و خطوط  رنگی را جایگزین شکلهای انداموارآثار پیشین می کند.
  4. آثارش سرشار از رنگ، خط، دوایر، مثلثها و مربع هایی است که فضای کیهانی و تاثیر متقابل کهکشان ها را می نمایانند.

تاثیر میرو و کیفیت سوررئالیستی:

 پس از اقامت در پاریس، تاثیر میرو در کار او رخ نمود؛ شکلها سیال تر شدند، و کیفیت«سوررئالیست» به خود گرفتند.

دوره ی همنهاد بزرگ:

  1. در واپسین مرحله ی تحول کارش که آنرا دوره ی همنهاد بزرگ می نامند او کوشید مفهومی از حیات طبیعت زنده را در نقاشی هایش نشان دهد.
  2. ریشه ی فکری کاندینسکی متاثر از فلسفه رمانتیک آلمانی و عرفان شرقی اما او همواره سعی داشت برای نظریه هایش اساس علمی بیابد.
  3. او در رساله ی « نقطه و خط و سطح »  که در آن به تجزیه و تحلیل عناصر صوری، روابط متقابل و کیفیت بیانگرشان می پردازد بر نظریه های روانشناسی گشتالت تکیه کرد.

تاثیر بر جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی:

او با این باور که نقاشی جدای از کارکرد بازنمایی یا تزیینی می تواند عواطف عمیق یا تجربه های ذهنی را القا کند. زمینه ی نظریه ی جنبش اکسپرسیونیسم انتزاعی را آماده ساخت.

Select your comment provider from settings.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0