آموزش تصویر سازی

امروزه تصویرسازی از رشته های بسیار تاثیرگذار در فرهنگ جامعه است. هر انسانی از کودکی تا کهنسالی با دیدن تصاویر درون کتاب ها علاوه بر لذت بصری مفاهیمی را دریافت می کند که به دلیل قدرت و جادوی طراحی و رنگ در حافظه اش باقی می ماند.

اگر نقاشی های درون غارها را از این زاویه نگاه کنیم که انسان های غارنشین داستان ها و آیین های روزگار خود را با این تصاویر جاودان کرده اند، تاریخچه تصویرسازی را می توان به ابتدایی ترین تصاویر درون غارها پیوند داد.

تصویر سازی زیر مجموعه هنرهای تجسمی می باشد . هنرجویانی که علاقه مند به تصویرگر هستند بهتر است که برای شروع مبانی هنرهای تجسمی را فراگیرند. سپس برای بیان ایده ها و اندیشه خود به بهترین شکل، تکنیک ها و شیوه های طراحی و رنگ آمیزی را فرا گیرند. تصویرگر باید فرا گیرد که ضمن ایجاد تصویر و رعایت اصول آن سلایق مختلف سفارش دهندگان و اذهان عمومی را زیر نظر داشته باشد. تصویرگر باید سعی کند پیام هایی را که در صدد انتقال آن است از نظر موضوع و محتوای، شکل و قالب بسیار غنی باشد.او باید با رعایت اصول زیبا شناسیف اثر زیبا ارائه نماید. فرا گرفتن تکنیک های طراحی و نقاشی بسیار در کیفیت آثار تصویر سازی مهم می باشد. برای طراح مطالعه سبک های هنری جهان  و  همچنین مکاتب نقاشی ایرانی بسیار اهمیت دارد.

پادشاهان ایرانی از حامیان و علاقه مندان اهالی فرهنگ و هنر بوده اند. آن ها خود نیز دستی بر هنر داشتند. حمایت آن ها باعث شد که نگارگران توانمند ایرانی بتوانند کتاب های زیادی را به تصایری مزین کنند که به تعریف گذشته نگارگری بود. اما امروزه می توان از آن ها به این جهت که بر اساس متن ترسیم شده اند، تصویر سازی نامید.

تصویرسازی در تمام فرهنگ ها جایگاه ویژه ای داشته است. ترسیم نقوش بر اساس داستان ها و آیین های قبیله بسیار مورد توجه بوده است. به مرور با رشد جامعه شهری و نیازهای جامعه این شاخه هنری نیز پیشرفت کرد و بسیار متنوع شد.

تصویر سازی در ایران پیشینه زیادی دارد. تنوع آثار ادبی در ایران مخصوصا در زمینه شعر  بسیار زیاد است و همین مسئله باعث شده که هنرمندان زیادی به تصویر سازی این متون گرایش داشته باشند. از این رو در طول تاریخ هنر ایران آثار منظومی چون مقامات حریری ورقه و گلشاه ،کلیله ودمنه ودیوانهای اشعار چون شاهنامه وداستانهای عاشقانه در منظومه هایی مثل خمسه نظامی تصویرسازی شده است. این تصاویر بیانگر مضامین داستانی موجود در اشعار می باشند.

تصویر گری کتاب کودک که امروزه به شناسه ای مستقل و تعریف شده دست یافته از عمر حرفه ای تقریبا یکصد و پنجاه ساله در برخی کشور های اروپایی بر خوردار است، حرفه ای که از درونه هنر نقاشی سر در آورده و در پیوند با ادبیات کودکان، مفهومی مستقل یافته از هنر نقاشی جدا شده است.
هرچند تاریخچه تصویر گری کتاب در ایران دوره درخشان نگارگری و کتاب نگاری در سده پنجم تا دوران چاپ سنگی را پشت سر نهاده اما تصویرگری کتاب های کودکان در فرآیند کتاب های آموزشی و درسی، از میانه ی سده دوازدهم  آغاز شده  ودر گونه های کتاب ادبیاتی  برای کودکان ، از عمری ۷۰_ ۸۰ ساله برخوردار است .  عمری که به پشتوانه دوران درخشان نگارگری از قله های بلند خود بی بهره نبوده و گاه افق های درخشانی  را پشت سر نهاده است.
تصویر ابزاری برای بیان موضوعاتی عینی و ذهنی است و نقش اصلی آن انتقال افکار، مفاهیم، اندیشه و کمک به هرچه ساده تر کردن درک مخاطب از موضوع است.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0