رابرت اِسمیتسِن

آثار رابرت اسمیتسن زیر مجموعه لند آرت می باشد.

رابرت اِسمیتسِن: Robert Smithson

رابرت اِسمیتسِن ، مشهورتیرن چهره در هنرمندان لند آرت. سازنده سازه آیکونیک لند آرت است.

مشهورترین اثر لند آرت و اِسمیتسِن ” اسکله حلزونی” است که بر دریاچه نمک در ایالت یوتا در امریکا کار شده است. یوتا تبعیدگاه بوده است.اِسمیتسِن انبوهی از خاک و سنگ و خرده مواد را در دریاچه تلمبار کرده و در فرمی پیچان ارائه می دهد. اثر در حال حاضر از بین رفته است.

ازاین اثر نکاتی درباره ویژگی های لند آرت می توان اشاره کرد.

1- میرا بودن آثار لند آرت است.

میرا بودن علیه پارادایم سنتی هنر که “هنر یک پدیده فرا زمانی” است و جاودان است قرار می گیرد. قبلا نیز در آثار پست مینی مالیسم و هپنینگ نیز این مولفه وجود داشته است و اثر باقی نمی ماند. در این نوع از ارائه چیزی که باقی می ماند عکس و فیلم اثر است. پس رسانه های عکس و فیلم در ارائه آثار معاصر که مولفه میرا بودن دارند بسیار پر اهمیت می شوند.

چرا هنرمند آثاری میرا خلق می کنند؟

1- علیه نظام گالری ها

2- علیه نظام تبادل آثار هنری موضع می گیرد. به این مفهوم که اثر هنر تبدیل به شی ای می شود غیر قابل تصرف، غیر قابل دسترس، خلق آثار در وسط این بیابان های دور افتاده به این واقعیت اشاره می کند که هنرمند عامدانه می خواهد که اثرش از دسترس مردم به دور باشد.

هنرمند به رغم اینکه می خواست ژست مدرن و اعتراضی بگیرد و از گالری بیرون بیاید اما گالری دام در نیویورک 9هزار دلار برای خلق اسکله حلزونی هزینه کرد و 9هزار دلار دیگر گالری دیتس برای دایکیومت (عکاسی و فیلم برداری) اثر هزینه کرد. باز هنرمند در دام نظام های اقتصادی افتاد.

اصلی ترین دستاورد اسمیتسون ایده آنتروپی است.

1- اثر یک مارپیچ است که وقتی قدم می زنی یک پروسه را تجربه می کنی.

2- اثر کاملا مینی مالیستی است اما این ساختار هندسی کاملا پیچیده است و شما رو به خلسه وادار می کند.

3- فرم حلزونی بیشتر اغواگر است تا منطقی یا عقلانی. و این ویژگی بحث پست مینی مال به اثرش می دهد.

4- هنرمند فُرم ها را در بطن خودش دیکانستراکت می کند. ایده ی انتروپی در واقع یک ایده ی فیزیکی است. به این معنا که تمام جهان در مسیر فروپاشی حرکت خواهند کرد. هستی در فرایند نظمی که دارد منجر به یک فروپاشی می شود

5- این اثر تقابل بین نیروی های نظم دهند و ناپایدار کننده است و در اغلب آثارش در مرز این دو عنصر می گذرد. . در اثر اسکله حلزونی او توانست تقابل بین نظم و بی نظمی که آنتروپی در مرز آن قرار دارد خلق کند. یک نوع از جا کندگی در آثاراش دیده می شود.

6- این اثر در بطن خودش از بین می رود اتفاقی که برای این اثر و خود هنرمند نیز افتاد. اثر در طبیعت از بین رفت اما گاهی هنگامی که جزر و مد می شود کمی معلوم است. این پیدا و پنهان شدن جزئی از اثر است. خود هنرمند در یکی از پروازها با هلی کوپتر سقوط می کند و می میرد. به خاطر مرگ زود هنگامش این عناصر خیلی بسط پیدا نمی کنند. ولی عناصر روشنی از پست مدرن را می توان حتی در این اثر پیدا کرد. بنابراین خود ویرانگری چیزی است که در آنتروپی می توان پیدا کرد.

7- اسمیتسون شکل اسپیرال از کریستال های دریاچه نمک پیدا کرده است. او از یک میکرو پترن موجود در دریاچه نمک که به شکل حلزونی بوده استفاده کرده و آن رابسط داده است. اگر به این صورت نگاه کنیم این کارش به نظریه آشوب ربط پیدا می کند. که در دهه 80 به اوج خودش می رسد و به عنوان یکی از عناصر بنیادین علم پست مدرن معرفی می شود. این عنصر در آثار مدرن نیز بوده است به عنوان مثال اثار پالک در نظریه آشوب قابل بحث است.اما این دو دشمنان هم بودند.

8- تغییر در ابزار و متریال

اسمیتسون یک کامیون خاک سیاه را آزادانه از تپه سرازیر کرده است همان طور که پالک قوطی رنگ را آزادنه روی بوم حرکت می دهد.

برای هنرمند لند آرت مدیوم سنتی هنر مثل بوم و رنگ معنی ندارد. قلموی او کامیون، تراکتور و گریدر است. او مدیومش را به طرز انقلابی عوض می کند. این کار طعنه ای هست به هنرمندان مدرنیست که این همه داعیه انقلابی داشتند اما ابزارشان سنتی مثل رافائل و داوینچی است. هنرمندان لیت مدرن بر ابزار خلق تجدید نظر اساسی می کنند.

9- تمام آثار لند آرت بیرون از گالری به وجود نمی آید. آثار لانگ یا حتی بعضی آثار اسمیتسن در گالری خلق می شود. آثار برای یک موقعیت جغرافیایی معین خلق می شود. ( بر اساس مکان طراحی می شود.) هنرمند اجزایی از طبیعت را در درون گالری قرار می دهد. تقابل بین نیچر( وحشی و بکر) و کالچر که (منظم و حساب شده است) و افشای این تقابل برای رابرت اسمیتسن یک اولویت است.

10- او در باره آثارش زیاد می نوشت و به صورت تئوری بحث می کرد.spiral-hill_b

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0