ایران در بینال ونیز

ایران با سابقه حضور در پنج دوره بینال هنر ونیز، این روزها  به طور گسترده و قدرتمند برای ششمین بار در پنجاه و ششمین بینال ونیز حضوری پررنگ دارد. این امر که با تعامل موثر میان بخش دولتی و خصوصی در حوزه هنرهای تجسمی صورت پذیرفته، توجه رسانه‌های مهم دنیا را نیز به خود جلب کرده است.

«گاردین» در بخش مربوط به ایران در سایت خود یادداشت مفصلی درباره پاویلون ایران در بینال ونیز نگاشته است که در زیر خلاصه‌ای از آن آورده شده است: «همه آینده جهان» شاید قالب تکراری پنجاه و ششمین بینال ونیز باشد، اما غرفه ملی ایران، که یکی از بزرگترین حضورهای این کشور در یک رویداد هنر معاصر مطرح است، تصمیم گرفته با گذشته‌اش آینده را به قاب بکشد.

نمایشگاه اول با نام بازی بزرگ، از یک مسابقه طناب‌کشی بر سر زمین‌های آسیای مرکزی در قرن نوزدهم الهام گرفته شده است. (این واژه در سالهای ۱۸۰۰ میلادی باب شده و به مناقشات بین امپراتوری بریتانیا و شوروی می‌پردازد. آنچه که در این مناقشات مطرح می‌شود مربوط به منطقه‌ای بود که ایران در آن قرار داشت.)

نمایشگاه دوم با عنوان «Iranian Highlights»، مجموعه‌ای از آثار چهار هنرمند معاصر ایرانی را ارائه می‌کند که در پنجاه سال گذشته در شاخه‌های مختلفی در سطح بین‌المللی کار کرده‌اند.

«تندیس تناولی» مدیر پروژه بنیاد خانواده فیض‌نیا، که یک موسسه غیرانتفاعی است و با همکاری موزه هنرهای معاصر تهران این نمایشگاه را برگزار کرده می گوید: «زیبایی این ارائه در این است که آثار انتخاب شده داستانی را خلق می کنند؛ یک داستان واحد.»

غرفه ایران در ساختمان قدیمی یک کارخانه کشتی سازی در شمالی ترین نقطه شهر قرار دارد. در این غرفه ایران آثار چهل هنرمند را ارائه کرده است. بازی بزرگ آثار هنرمندانی از ایران، هندوستان، پاکستان، افغانستان، آذربایجان، عراق و کردستان را شامل می‌شود. «مزدک فیض‌نیا» و «مارکو منگوتزو» هنرگردانان خالق ایده «بازی بزرگ» هستند. این دو توضیح می‌دهند این نمایشگاه جغرافیای دچار کشمکش قرن نوزدهم را با زبان هنر معاصر نشان می دهد.

«بازی بزرگ» بر روی روابط مشترک تاریخی، جغرافیایی و هنری بین هنرمندان ایرانی و هنرمندان از کشورهای مهمان تاکید می کند. با توجه به بازتاب های رسانه‌ای نامناسب از این بخش از جهان، هنرگردان ها کوشیده‌اند تا یک دیالوگ بین آثار و بازدید کنندگان خلق کنند و آن‌ها بتوانند این مناطق را از طریق دید هنرمندان تجربه کنند و نه اخبار.

13940215145145540524268101
نازگل انصاری نیا

اثر فریده لاشایی با عنوان خرگوش در سرزمین عجایب که به عواقب پس از کودتای ۲۸ مرداد که موجب برکناری مصدق شد می پردازد، در این بخش دیده می‌شود. در بازی بزرگ همچنین آثار آینه‌ای منیر شاهرودی فرمانفرمایان و «هیچ» پرویز تناولی‌، مجسمه‌های نازگل انصاری‌نیا و عکسهای صادق تیرافکن به چشم می‌خورد. در بخش Iranian Highlights آثاری از نقاشی خط‌های محمد احصایی، عکس‌های سمیرا علی‌خان‌زاده و جمشید بایرامی و آثار مفهومی محمود بخشی موخر به نمایش در آمده است.

مجید ملانوروزی ریئس موزه هنرهای معاصر تهران و سرپرست غرفه ایران امیدوار است که این مجموعه گسترده از هنرمندان تصویر کاملی از هنر معاصر ایران را به مخاطب منتقل کند.

هنرمندان ایرانی حاضر در پروژه بازی بزرگ:

منیر فرمانفرمایان، میترا تبریزیان، پرویز تناولی، صادق تیرافکن، امین آقایی، قدرت‌اله عاقلی، شهریار احمدی، پرستو آهوان، فرهاد احرار‌نیا، نازگل انصاری‌نیا، رضا آرامش، علیرضا آستانه، نیوشا توکلیان، سونیا بالاسانیان، محمود بخشی موخر، مهدی فرهادیان، شادی قدیریان، قاسم حاجی‌زاده، سهند حسامیان، بابک کاظمی، فریده لاشایی، فرخ مهدوی- احمد مرشدلو- مهرداد محبعلی- سارا رهبر- عاطفه سمایی

هنرمندان حاضر در نمایشگاه Iranian Highlights:

سمیرا علیخانزاده، محمود بخشی‌موخر، جمشید بایرامی، محمد احصایی

بازدید از غرفه ایران تا اول آذر ماه (۲۲ نوامبر) در بینال ونیز ادامه دارد.

منبع:

http://tandismag.com

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0