کلاسی سیسم

کلاسیک، کلاسی سیسم (کلاسی گرایی)، نئوکلاسی سیسم 

  1. کلاسی سیسم باستان یونان و روم
  2. کلاسی سیسم رنسانس سده 15
  3. کلاسی سیسم پوسن در سده 17
  4. نئوکلاسی سیسم داوید و انگر سده 19

کلاسیک:

  1. به طور عام: به میراث بزرگ ادبی و هنری مربوط به هر فرهنگی، یا برجسته ترین آثار متعلق به هر دوره ای، اطلاق می شود.
  2. به طور خاص: عنوان دوره شکوفایی ادبیات و هنر یونانی که از لحاظ سبک شناسی، دوره کلاسیک بین دوره های آرکاییک و هلنیستی است.

کلاسیک باستان:

  1. کیفیت های هنر یونانی در این دوره را به هنر رومی نیز بسط می دهند. و در این صورت، عبارت (کلاسیک باستان) را به کار می برند.
  2. طی چند قرن، مجسمه های یونانی و نیز تا حدی نقاشی های یونانی- رومی، سرمشق هنرمندان اروپایی  برای دستیابی به اصول زیبای آرمانی و معیارهای نظم،تناسب،و هماهنگی در هنر بود. به طور کلی، آثار واجد این کیفیت ها را با واژه کلاسیکی توصیف میکنند.

آکادمی ها:

این سنت در آکادمی ها چون ضوابطی تغییر ناپذیر و معتبر برای همه  زمان ها تفسیر شد. از این رو، در سده 19، کلاسیک، کیفیت های وضوح و صراحت، منطقی بودن، پیروی از قوانین مقرر در صورت و صناعت و یا حتی تقارن و تناسب آشکار را مشخص می کند.

ویژگی ها:

  1.  عدم رعایت بازنمایی محض
  2.  رعایت هماهنگی و تناسب هندسی
  3.  بازگشت به هنر یونانی – رومی در دوران رنسانس
  4.  معیار کلاسیکی زیبایی پیکر آدمی

کلاسی سیسم: [کلاسیک گرایی]

  1. کلاسی سیسم به تلاش برای احیای خصلت آرمانی در هنر، با پیروی از اصول هنر کلاسیک باستان، اشاره دارد.
  2. بنابراین عدول از بازنمایی واقعیت موجود و رعایت قواعد کلاسیکیِ هماهنگی و تناسب در هر نوع کلاسیک گرایی مشاهده می شود. به همین لحاظ ، کلاسی سیسم، مفهومی متضاد با ناتورالیسم و رئالیسم است.
  3. بازگشت به هنر یونانی – رومی در رنسانس، معیار کلاسیکی زیبایی پیکر آدمی را مطرح کرد.
  4. اما استادان رنسانس، خود، اصولی را در زیبایی شناسی بنا نهادند که سرمشق دیگری برای کلاسیک گرایی بعدی شد.
  5. مثلا،کلاسی سیسم پوسن در سده 17، علاوه بر الگوی کلاسیک باستان،بر زی بایی شناسی رافائل استوار بود.

نئوکلاسی سیسم: کلاسیک گرائی نو

  1. جنبش زیبایی شناختی و سبکی هنری که چون واکنشی علیه رکوکو در نیمه دوم سده 18 سراسر اروپا را فرا گرفت.
  2. ستاد مرکزی این جنبش در رم قرار داشت. وینکلمان عمده ترین نظریه پرداز و منگس نماینده آن در عرصه نقاشی بود.
  3. اصطلاح نئو کلاسی سیسم، در معنای نسبتا رایج تر، متضاد رمانتیسم است و عمدتا به تقابل نقاشی های انگر و دلا کروا اشاره دارد.

انگیزه های ایجاد نئو کلاسی سیسم:

  1. اکتشافهای باستان شناختی و  کاوش شهرهای زیر خاک رفته در هرکولانئوم, پستوم و پمپئی در ایتالیا، جلوه های تازه ای از هنر کلاسیک باستان را عیان ساخت.
  2. انتشار کتابهای مصور درباره آثار باستانی

نظریه رهبران نئو کلاسی سیسم:

هنرمند راستین باید بر پایه شناخت آثار کلاسیک یونان, والاترین زیبایی طبیعت, و حتی زیبایی های مثالی آن را (که به قول افلاطون, در فکر و عقل وجود دارند.) در اثر خود نشان دهد. به خصوص وینکلمان بر کیفیتهای اخلاقی نهفته در هنر کلاسیک باستان تاکید می کرد.

نئو کلاسی سیسم از لحاظ توجه به آثار یونان با کوششهای پیشین برای احیای اصول کلاسیکی تفاوت داشت:

  1. به اقتباس سنجیده و آگاهانه از الگوهای باستانی پرداخت.
  2. بر سادگی صوری و پیراستگی معنوی با تغییر نگرش اجتماعی و شوق تجدید فضیلتهای جمهوری روم در زندگی مدنی  سازگار بود.

داوید و انگر:

داوید وانگر نمایندگان مهم جنبش نئوکلاسی سیسم در عرصه نقاشی بودند.

  1. در اثار اولیه داوید جنبه های از جنبش نئوکلاسی سیسم به طرزی بارز رخ نمود. او با پردههایی چون سوگند هراتیوس ها و مرگ سقراط به استقبال انقلاب فرانسه رفت.
  2. انگر پرورده مکتب داوید واسطه ای برای تبدیل نقاشی نئوکلاسیک به هنر آکادمیک شد.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0