ویلیام ترنر

جزف ملرد ویلیام ترنر: Joseph Mallord William Turner

ترنر (1775-1851) نقاش انگلیسی است.

ویلیام ترنر به دلیل نگاه جدید و نوآوریهایش یکی از مهم ترین منظره نگاران اروپایی است. توجه ترنر به جلوه های نور بعدا بر نقاشان امپرسیونیست بخصوص منه و پیسارو که در سال 1870 آثار او را در لندن دیدند بسیار اثر گذاشت. از او طرح ها، باسمه ها و نقاشیهای گواش و آبرنگ بیشماری به جای مانده اند. در نقاشی هایش گرایش رومانتیک داشت. از جمله آثارش: صبح بسیار سرد-بناهای گرگرفته مجلس شورا- کشتی بردگان- باران- بخار و سرعت  می باشد.

موضوعاتی آثار او:

چشم اندازهای دریایی، منظره های طبیعی، موضوعاتی تاریخی

زندگینامه ترنر:

پسر یک آرایشگر بود و در نوجوانی زیر نظر مالتن آموزش دید. پس از ورود به آکادمی سلطنتی و تعلیم هنر، دیری نگذشت که به جمع اعضای آکادمی پیوست. در ارتباط با هنر شناس و مجموعه داری  بنام دکتر منرو توانست از آثار منظره نگارانی چون رابرت کازنز –گرتین و ریچارد ویلسن بهره گیرد. پس از بررسی آثار نقاشان هلندی ونیزی تحت تاثیر آثار کلودلرن قرار گرفت.

قبل از منظره نگاری:

ترنر پیش از آنکه راه منظره نگاران سده هفدهم را در پیش گیرد آبرنگ کار  بود و به موضع نگاری گرایش داشت. اوج محبوبیت او هنگامی بود که پرده های بزرگ رنگ روغن و تیره فام و گاه تصنعی نقاشی می کرد در این پرده ها هنوز هیچ جسارت رنگ پردازی دیده نمیشد و در چندین منظره شاعرانه و رویایی اثر پذیری از کلودلرن را نمایان کرد.

در سفرهای زیادی به کشورهای اروپایی و انگلستان اوضاع گوناگون طبیعت و هوا و نور را با تیز بینی بی مانند در دفترهای طراحی خود به تصویر کشید بسیاری از این طرح ها دستمایه های پرده های بزرگ او شدند از زمانی که دست به تجربه جدید زد محبوبیت او رو به کاهش رفت با این حال راسکین در کتاب نقاشان نوین به جانبداری و ستایش از او برخاست.

1-  ترنر در ابتدا در انتخاب موضوعاتی تاریخی و برداشتهای ساده از طبیعت در نوسانات بود.

2- در سفری به ایتالیا متاثر از گرمی و روشنی و غنای رنگی مناظر آنجا، آخرین مرحله تحول هنری اش شکل گرفت و به جستجو در دنیایی نور و رنگ پرداخت.

در آثار این دوره:

1- موضوع در برابر ترکیب بندی رنگی بی اهمیت میشود.

2- او در پی یافتن معادلی بصری برای مجموعه ای از احساسهای غیر بصری است.

3- چرخش توفانی قلم مو و رنگهای درخشان و شکلهای انتزاعی درونمایه شاعرانه نقاشی اش را آشکار می سازند.

4- در آثار این دوره اشارات توصیفی به حد عواملی درجه دوم تقلیل مییابد و همین آثار نیمه انتزاعی را (بخارهای رنگامیزی شده) نام نهاد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0