آزمون عملی کارشناسی ارشد رشته نقاشی

به دلیل بازه زمانی اندکی که برای آماده شدن داوطلبان جهت شرکت در آزمون عملی رشته ی نقاشی در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد؛ فرصت کافی برای تمرین در ابعاد گسترده وجو ندارد لذا در ادامه نکته هایی درباره ی چگونگی آماده شدن برای این آزمون آورده شده است. اما شناخت کلی از تاریخ هنر جهان و سبک های هنری و همچنین آشنایی با آثار هنرمندان لازمه کار است. آموزش طراحی و یادگیری تکنیک های آن نیز بسیار پر اهمیت است.

به صورت کلی دو بخش برای موضوع نقاشی وجود دارد یک نقاشی انتزاعی دو نقاشی واقع گرا

  1- نقاشی انتزاعی:

اگر خواسته شد که موضوع مورد نظر به شیوه نقاشی انتزاعی اجرا شود، کافی است:

– یک یا دو نقاشی از هنرمندان بزرگ که در زمینه نقاشی انتزاعی برجسته هستند را انتخاب کنید.

– ترکیب بندی، نحوه رنگ بندی آن را به خوبی تمرین کنید.

سپس موضوع هایی را به صورت انتخابی برای خود یادداشت کنید به عنوان مثال “یک بیت شعر از حافظ” و تمرین را شروع کنید.

– ابتدا سعی کنید که با همان ترکیب بندی که از آثار هنرمند مورد نظر تمرین کرده اید. برای این موضوع انتخابی، استفاده کنید.

– عناصر تصویری درون شعر را به سلیقه خود استخراج کرده و درون ترکیب بندی از قبل آماده شده، چیدمان کنید. مثلا اگر درخت کاج در شعر حافظ وجود دارد آن را به ترکیب بندی اضافه کنید و فضایی متفاوت به وجود بیاورید.

در نظر داشته باشید که در روز آزمون عملی شما فرصت کافی برای رسیدن به یک ترکیب بندی ایده آل را ندارید به همین دلیل در همان ابتدای جلسه ترکیب بندی که از قبل آماده کرده اید را روی کاغذ مورد نظر اجرا کنید و زمان بیشتر را برای طراحی عناصر تصویری موجود در موضوع اختصاص دهید. در نهایت آن ها را در ترکیب بندی آماده به کار ببرید.

پالت رنگی:

بهتر است که پالت رنگی خود را از قبل مشخص کرده و همرا داشته باشید. زیرا فرصت کافی برای ساخت رو ترکیب رنگ یا رسیدن به رنگ دلخواه وجود ندارد. رنگ های خاصی که مد نظر دارید از قبل آماده کنید و همراه داشته باشید.  اگر بر اساس موضوع نیاز به اضافه کردن رنگ جدیدی شد وقت لازم برای ساخت آن را تنظیم کنید. بهتر است که رنگ هایی که حلال آب دارند به همراه داشته باشید.

2- برای نقاشی واقع گرا:

بهتر است دانشجویان چند طراحی فیگور را در حالت های ایستاده، نشسته و خوابیده به صورت کامل تمرین کنند و سایه روشن ها و حالات مختلف آن را به یاد داشته باشند، سپس چند موضوع را انتخاب کرده و تمرکز اصلی روی موضوع گذاشته شود. در جلسه آزمون شما وقت روی فیگور نخواهید گذاشت زیرا از قبل آن ها را آماده کرده اید بیشترین وقت برای چیدمان آن ها بر اساس موضوع خواهد بود. در این روش بهتر است بعد از چیدمان فیگورها بر اساس موضوع ترکیب بندی و عناصر بعدی در طراحی لحاظ شود.

زاویه دید، کنتراست، ترکیب بندی،تنالیه های خاکستری، هارمونی عناصر، تنوع بافت، قدرت و تنوع خطوط  و به صورت کلی مبانی هنرهای تجسمی از عناصر مهم و تاثیر گذار در این آزمون می باشد.

موضوع ها در این بخش چند بعدی مطرح می شوند به این دلیل که میزان مهارت شما در زمینه های متفاوت سنجیده شود. به عنوان مثال:

اگر موضوع “اردوی بچه های مدرسه در موزه ی ایران باستان” باشد. شما باید این عناصر متفاوت را لحاظ کنید. 1- فیگورهای متفاوت بچه ها و افراد بزرگ 2- طراحی بنا با فضاسازی ایرانی 3- مجسمه های متفاوت

یا موضوع ” نصب یک مجسمه در وسط میدان شهر” 1- فیگورهای افراد در حال نصب 2- فضاسازی شهری 3- طراحی تندیس یا مجسمه 4- وسایل نقلیه

 

Select your comment provider from settings.

18 پاسخ

  1. سلام می خواستم ببینم امتحان عملی ارشد نقاشی دقیقا به چه صورت هست؟ موضوع رو خودشون انتخاب می کنن یا خودمون انتخاب میکنیم؟ سبک نقاشی چی اون رو هم خودشون انتخاب میکنن؟ چقدر زمان برای نقاشی میدن؟

    1. سلام کاربر گرامی اصولا هر سال متغیر هست اما بنا به تجربیات سال های قبل:
      موضوع رو خودشون انتخاب می کنن یا خودمون انتخاب میکنیم؟
      موضوع به شما داده می شود و انتخاب با شما نیست. در نهایت شاید چند موضوع داده بشه که شما از سه موضوع یکی انتخاب کنید.
      سبک نقاشی چی اون رو هم خودشون انتخاب میکنن؟
      اصولا سبک خاصی مد نظر نیست. تاکید بیشتر بر شناخت شما از مبانی هنرهای تجسمی، قدرت طراحی و ترکیب بندی است.
      چقدر زمان برای نقاشی میدن؟
      زمان حدود۲.۳۰ تا ۳ ساعت هست. اما شما زمان کافی ندارید بهتر است(یک یا دو نقاشی از هنرمندان بزرگ در این زمینه انتخاب و ترکیب بندی آن را به خوبی تمرین کنید سپس موضوع هایی را برای خود یادداشت کنید.
      به عنوان مثال “یک بیت شعر از حافظ” در نهایت عناصر تصویری درون شعر را به سلیقه خود استخراج کرده و درون ترکیب بندی از قبل آماده شده، چیدمان کنید. در نظر داشته باشید که در روز آزمون عملی شما فرصت کافی برای رسیدن به یک ترکیب بندی ایده آل را ندارید به همین دلیل در همان ابتدای جلسه ترکیب بندی که از قبل آماده کرده اید را روی کاغذ مورد نظر اجرا کنید و زمان بیشتر را برای طراحی عناصر تصویری موجود در موضوع اختصاص دهید. در نهایت آن ها را در ترکیب بندی آماده به کار ببرید.
      بهتر است که پالت رنگی خود را از قبل مشخص کرده و همرا داشته باشید اگر بر اساس موضوع نیاز به اضافه کردن رنگ جدیدی شد وقت لازم برای ساخت آن را تنظیم کنید. بهتر است که رنگ هایی که حلال آب دارند به همراه داشته باشید.)

  2. سلام
    من رشتم روانشناسیه اما دلم می خواد که نقاشی شرکت کنم ولی نمی دونم که می تونم یا نمی تونم چون درساش به اندازه روانشناسی زیادند و تجربه عملی نقاشی دارم اما از نقاشی های انتزاعی و غیر انتزاعی سر در نمیارم و بیشتر از آزمون عملیش می ترسم .
    به نظرتون قبول شدن تو کارشناسی ارشد نقاشی سخته ؟ کار درستی هست که رشتمو تغییر بدم ؟ یا همون روانشناسیمو ادامه بدم ؟

    1. در خصوص انتخاب بین روانشناسی و نقاشی به این صورت نمیشه پاسخ داد. کمی پیچیده و انتخاب شخصی است. اما اگر در خصوص منابع ارشد نقاشی و نحوه چگونگی شرکت در آزمون عملی ارشد سوال داشته باشید، می توانم راهنمایی کنم.

  3. با عرض سلام و خسته نباشید
    من تغییر رشته دادم و برای ارشد میخوام نقاشی بخونم…
    میخواستم بپرسم امکانش هست یکی دو نمونه نقاشی که میشه تو کنکور اجرا کرد رو بذارین؟

    1. با عرض سلام و احترام
      به دلیل اینکه هر سال موضوعات و موارد و فرادی که آثار رو انتخاب می کنند تغییر می کنه امکان ارائه کار خاصی نیست. فقط میشه کلی توضیح داد.
      چون تغییر رشته دادین بهتر است که کلاس های آموزشی در خصوص آزمون عملی ارشد نقاشی رو شرکت کنید.
      لینک آثار هنرمندان

  4. با سلام. من رشته ی کارشناسی ام برق بوده وامسال در کنکور ارشد هنر شرکت کردم ورتبه ام۱۶۹ شده برای رشته ی نقاشی.می خواستم بدونم با این شرایط ایا به نظرشما شانس قبولی برای من وجود داره اگر انتخاب رشته کنم؟و اگر وجود داره باید حتما درآزمون عملی شرکت کنم؟ضمنا من به صورت تجربی نقاشی رو فرا گرفتم والبته مدرک فنی حرفه ای هم دارم…ولی نمیدونم چقدر میتونم توآزمون عملی موفق باشم.ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

    1. در خصوص شانس قبولی به دلیل اینکه موارد و گزینه های زیادی در قبولی تاثیر دارد حرف قطعی نمی توان گفت. در خصوص آزمون عملی مواردی که در وبسایت وجود دارد می تواند به شما کمک کند اما ساده ترین راه رفتن به کلاس هایی است که در خصوص آزمون عملی وجود دارد زیرا توانایی های تجربی شما را به سمت نکات مهم در آزمون عملی ارشد هدایت می کند. به صورت کلی شما قرار است به افرادی رقابت کنید که لیسانس نقاشی دارند و موارد رو بیشتر از شما کار کرده اند.

  5. سلام میخواستم بدونم وسایل مورد نیاز در آزمون عملی هنرهای تجسمی چی هست؟درسته که اکرلیک نباید استفاده کرد؟ممنون میشم ی توضیحی درباره اینکه چه وسایلی باید ببرم بگید؟؟؟؟؟؟

    1. هر سال وسایل اعلام میشه اما به صورت کلی به جز رنگ روغن به دلیل اینکه دیر خشک میشه و … از هرچیز دیگر میشه استفاده کرد. وسایل طراحی مثل مداد طراحی. ماژیک پاک کن. خط کش. و رنگ های حلال آب و همچنین پالت قلمو انواع آن و کهنه ظرف آب لیوان یک بار مصرف کاردک و…
      از رنگ هایی که حلالش آب باشه مثل اکرلیک آبرنگ و گواش میشه استفاده کرد.

    1. در سال های قبل به این صورت بوده است که هنگام دریافت کارت ورود به جلسه؛ توضیحات در خصوص اینکه چه ابزاری برای آزمون عملی لازم است داده می شود. اما به صورت کلی بوم نیاز نیست زمینه کار مانند مقوا رو به شما خواهند داد. اما بقیه وسایل همراه داشته باشید.

  6. سلام من کارشناسی کشاورزی میخونم میخام کنکور نقاشی بدم میخاستم بدونم چ رتبه ای برای قبولی سراسری دانشگاه هنر تهران لازمه؟؟

    1. سلام وقت بخیر
      به این سوال به صورت دقیق نمی توان پاسخ داد اما به صورت کلی دانشگاه هنر تهران از جمله دانشگاه های خوب است که قبول شدن در آن رتبه های خوب به عنوان مثال دو رقمی نیاز دارد. اما به صورت کلی هر سال بنا به موارد گوناگون متغییر است.
      با سپاس از شما.

  7. سلام وقت بخیر. این که چه منابعی باید مطالعه بشه و چه مواردی برای ازمون عملی باید یاد بگیریم رو میشه بگید؟؟

    1. با سلام … برای منابع ارشد پژوهش منابع زیادی وجود دارد می توانید با مراجعه به سایت سنجش و یا جستجو در گوگل منابع را بیابید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0