مکتب زند و قاجار

مکتب زند و قاجار:

  روشی که در این دوران بوجود آمد حدود 100 سال پایدار ماند. در این دوران روش کار مبنی بر استفاده ازرنگ روغن و بوم های پارچه ای بزرگ می باشد. تولید انواع مختلفی از آثار تصویری مانند نقاشی زیرلاکی در دوران زند و قاجار رواج داشت موضوع اصلی نقاشی های زند و قاجار انسا ن است ولی انسان حالتی تصنعی دارد و به روش تزیینی تصویر می شوند.

خصوصیت نقاشی های این دوران عبارتند از:
    نشان دادن انسان ولی با حالت های تصنعی و تریینی
    در تصاویر شبیه سازی فدای شکوه و جلال ظاهری می شود
    مردان غالبأ شخصیت هایی چون شاه و درباریان هستند و زنان جز رامشگران و مطربان
    قرار داد های مشترکی در چهره و اندام آن ها دیده می شود مانند: چشم های خمار, ابروان پیوسته, کمر باریک, دست های حنا بسته و ملبس به پوشاک اشرافی متداول آن روزگار
    ترکیب بندی های متقارن , ایستا و ساده می باشد و اغلب کادر های عمودی تصویر یک یا دو پیکر در اندازه های بزرگ مشغول می کند.
    ابزار ها و لوازم موجود در اطراف پیکرها نیز جنبه ی نمایشی و اشرافی دارد.
    تنوع رنگ ها محدود است و رنگ مایه های قرمز بیشتر حاکم است.
    عنصر خط اهمیت خود را از دست می دهد و بافت مورد توجه قرار می گیرد.
  نقاشان معروف این دوران:    علی اشرف    آقا صادق    آقا باقر

قاجاریه(فتحعلی شاه)

شهر

شاگرد

استاد

میرزا بابا

     

مهرعلی

     

عبدالله خان

     

محمد حسن افشار

     

ابوالقاسم

     

سید میرزا

     

احمد  

     

محمد (شیرین نگار)

     

نجف علی(آقا نجف)

     

رجبعلی

اصفهان

   

لطف علی صورتگر

شیراز

   

محمد شاه

     

ابوالحسن غفاری(ثانی)

 

مهرعلی

 

بهرام کرمانشاهی

     

مزین الدوله

     

عبدالمطلب

     

ابوتراب غفاری

     

اسماعیل جلایر

     

علی اکبر مصور

     

محمد غفاری

     

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0