مبانی زیبایی شناسی اسلامی

 تعاریف و نکاتی درباره مبانی زیبایی شناسی اسلامی آورده شده است.

حُسن، مبانی زیبایی شناسی اسلامی:

در اصطلاح شناسی آثار عرفانی مهمترین لفظی که معنای زیبایی را می رساند، واژه «حُسن» است و سپس الفاظ «جمال» و «بهاء» را نیز می توان نام برد. در زبان فارسی از کلمه « زیبایی» کمتر استفاده و به جای آن بیشتر واژه هایی چون « نیک»، «نیکی» و «نیکویی» به کار رفته است.

تجلی، مبانی زیبایی شناسی اسلامی:

دومین رکن در زیبایی شناسی اسلام تجلی است. اگر حسن بخواهد ظاهر شود باید به تجلی در آید.حدیث قدسی : کنتُ کنزاًَ مخفیاً ( من گنج پنهانی بودم) بیرون آمدم. این کشف حجاب به معنای تجلی حسن است. از منظر عرفانی « خَلَقَ الله » یعنی « ظَهَرَ الله » خدا خلق کرد یعنی ظاهر کرد.

چه نسبتی بین خالق و مخلوق وجود دارد؟

پاسخ در کلام این است که هیچ نسبتی نیست اما در عرفان عالم از صاحب عالم جدا نیست و عالم ظهور خداست و خدا خود را در مخلوق ظاهر کرده است. خدا زیباست پس تمام مظاهرش زیبا هستند. کلمه « احسان » از کلمه های بسیار پر معنا در معارف اسلامی و قرآن است. چرا که حسن هم به معنای زیبایی و هم به معنای نیکی اخلاقی است. یعنی هم خیر است و هم زیبا است.

ساحت قدس:

رُدولف اوتو در کتابش به اسم « ساحت قدس » می گوید ساحت قدس یعنی خدا اما  از آوردن کلمه خدا اجتناب می کند. وی ساحت یا امر قدسی را نومینوس تعبیر می کند. که دو گونه تجلی دارد.Mysterium tremendum , و دیگری fascinans  mysterium که تقریبا همان تجلی جلالی و جمالی در عرفان است. به تعبیر عرفانی اسلامی وقتی ساحت قدس در نهانخانه غیب است درک ناشدنی است. اما او تجلی می کند.

جلالی و جمالی:

یکی از تجلیات او که جلالی است هیبت اور است. دیگری جمالی است که موجب جذبه می شود. حسن و هنر در یک عالم دینی تجلیات آن طرفی و وجود شناسانه است. لذا هنرمند خودش را به حساب نمی آورد و بی نام و نشان است. اما در زیبایی شناسی مدرن، ذهنی است و نبوغ هنرمند باعث به وجود آمدن اثر هنری می شود.

بخشی از مقاله دکتر پازوکی

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0