یوهانس ورمر

یوهانس ورمر:  Johannes Vermeer

(نقاش هلندی 1632_1675).به سبب واقعگرایی بی پیرایه و مهارت در باز نمایی دقیق نور طبیعی ،از برجسته ترین نقاشان اروپایی به شمار می آید .با این حال ،اهمیت کار او بسیار دیر شناخته شد .

از زندگی ورمرچندان اطلاعی در دست نیست .اهل دلفت بود ،و بیشتر در مقام دلال هنری فعالیت می کرد .به عضویت و ریاست صنف نقاشان این شهر در آمد (1653).گویا وی هیچ یک از نقاشیهایش را نتوانست بفروشد.در نهایت فقر از دنیا رفت و خانواده ای پر جمعیت و شماری پرده نقاشی در موضوعهای زندگی روزمره از خود به جای گذارد.محتملا،شاگرد فابریتسیوس بود، و از کار رمبرانت وکاراوادجو نیز اثر پذیرفت .پس از مرگ فابریتسیوس سبک شخصی ورمر شکل گرفت . به خصوص در پرده های مربوط به زندگی داخل خانه ،نقاشی او به حد شعر رسید.بعد ها،نقاشانی که مسئله شان تنظیم دقیق رنگسایه ها بود ،از شیوه و اسلوب اوبسیار آموختند.
ورمر جنبه های روزمره واقعیت را با هوشمندی و تیز بینی به تصویر می کشید . کوشش او برای تجسم آدمها،اشیا و محیط در کامل ترین وجه ممکن ،به مدد بعضی وسایل مکانیکی و تدابیر تصویری تحقق یافت.اتاقک تاریک ،آینه ها،رنگمادهنرم و رقیق-که بافت حاصل از آن ،برجسته نمایی مجسمه گونه زایل نمی کرد –و نیز سازمانبندی هندسی و رنگ سایه یی در فضای تصویری ،از جمله امکاناتی بودند که برای بازنمایی واقعیت مرئی به کار می برد.آنچه امروزه به عنوان دستاورد بیمانند ورمر شناخته می شود ،همین شیوه واقعگرایی بصری او است .
با توجه به چند پرده به جای مانده از ورمر می توان سیر تکامل نقاشی اش را تشخیص داد . پرده دختر خفته در کنار میز (حدود 1656)برخورد خلاق به مسا یل بصری ،و مقدمه راهکار های آینده به خوبی نشان می دهد .در اینجا،موضوعی از زندگی روزمره به نحوی تصویر شده است که با روش معمول باز نمایی (صفحه تائاتری )-که در نقاشی معاصران ورمر رایج بودتفاوت آشکار دارد.تماشاگر گویی دورنمایی را مشاهده می کنند :نخست،شکل های واضح پیشزمینه ،و سپس پیگری در میانزمینه دیده می شوند،سر انجام ،نگاه به دورترین نقطه داخل اتاق می رسد .بدین سان ،فضای تصویری شبیه فضای واقعی به نظر می آید .
در پرده مستخدمه در حال ریختن شیر (حدود1658)ورمر در جهت تشدید جنبه های بصری گامی فراتر برمی دارد .در اینجا،پیکر زن و اشیا همچون صور ابدی در یک فضای آرمانی تجسم یافته اند .نوری نقره ای وسرد سراسر صحنه فرا گرفت  .و در عین حال ،همه چیز سرشار از صراحت است .پرده نامه عاشقانه (حدود1670)،اوج پختگی فلسفه بصری ورمر آشکار می سازد .یک منظره درخشان با عنوان چشم انداز دلفت ،و یک نقاشی مذهبی به نام مسیح در خانه مارتا و مریم نیز در او به جای مانده اند.از جمله دیگر آثارش خواندن یک نامه (1663)،زن جوان با تنگ آب (حدود1665)،نقاش در گارگاهش (1666.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0