سومر: Sumer
سومریان نخستین قوم بزرگ و پایداری در بین الهنرین بودند. که در ۳۰۰۰ ق م خط میخی را اختراع کردند.
نخستین حکومت و تدوین قانون
نخستین قراردادهای بازرگانی
نخستین کاخ ها و معابد با طاق ها و قوس ها و گنبدها
کهن ترین آثار حجاری و نقش برجسته
آغاز تاریخ با اختراع خط است. پیش از تاریخ جادوگری بود. بعد از اختراع خط و آغاز تاریخ، دین خدایان آمد که تجسمی از نیروهای طبیعت بودند.
با غلبه دین، شکل زندگی و هنر نیز تغییر کرد. بین النهرین مورد حمایت خدای شهر بود. پادشاه نماینده او و معبد خدا که در مرکز شهر بود، علاوه بر آداب دین فعالیت های اداری و اقتصادی شهر نیز در آن انجام می شد.
معماری:
مهمترین نماد سومر در معماری ساخت زیگورات ها است.
زیگورات: بناهای عظیم هرمی شکل می باشد که فقط زیگورات « اور » به جا مانده است.
(اور نام شهری باستانی در جنوب میانرودان بود، نزدیک دهانه دو رود دجله و فرات آنجا که به سوی خلیج فارس میریزند و چسبیده به اریدو. این مکان به عنوان یکی از شهرهای تمدن سومر و اکد، یکی از مناطق باستانی پر ابهت در عراق به حساب میآید.)
علت ساخت:
۱-ساخت بنایی کوه مانند در دشت های این منطقه.
۲-جایگاه خدایان نوک قلل رفیع است.
زیگورات « اور »
پیکر تراشی و نقاشی:
۱-حضور انسان، شکل گیری واقع گرایی بیشتر و ستیز میان نیروهای طبیعی و غیر طبیعی در آثار هنری بر خلاف دوران پیش از تاریخ است. آن ها با مهر اسناد خود را بر الواح گلین می نوشتند.
ویژگی ها:
۱-چشم ها بزرگ: نشان از هوشیاری و علم خدایان به همه امور
۲- چهره به صورت نیم رخ و تمام رخ و اندام ها قاٰئم و استوار
مانند:
– سردیس زن «وارکا»
– سردیس ابوی خدا
– پیکره های تل اسمر
– لوح پرچم اور
– جعبه چنگ مرصع کاری شده
– سرگاو با ورق طلا
سردیس زن «وارکا»
سردیس ابوی خدا
جعبه چنگ مرصع کاری شده
سرگاو با ورق طلا
پیکره های تل اسمر
سومر جدید:
پس از آکد، گودئا (گوه آ) فرمانروای لاگاش نقش پر اهمیتب در شکل گیری سومر جدید داشت. به همین دلیل هنر این دوره بیشتر جهت ساخت تندیس های او شد.
تندیس گودئا
Select your comment provider from settings.