رمانسک

 رمانسک: Romanesque
با فروپاشی امپراطوری روم به دست گوت ها در سال ۴۷۶ وحدت دول غربی به مرکزیت روم متلاشی می شود و مصادف است با تهاجمات پی در پی مهاجمان اقوام وحشی شمال اروپا.
از قرن ۵ م تا ۱۵ میلادی را قرون وسطی یا سده های میانه می گویند. و شامل دو دوره است.
دوره اول: از سده ۶- ۱۰ م طول کشید و به دوران تاریکی شهرت دارد.
دوره دوم: از سده ۱۱ تا ۱۵ م طول کشید. هنر رمانسک متعلق به این دوره است. هنر گوتیک به موازات این دوره از نیمه دوم سده ۱۲ م در شمال اروپا شکل گرفت و تا سده ۱۶ ادامه داشت.
هنر رمانسک: Romanesque art
اصلی ترین هنر دوره رمانسک، معماری است.
نقاشی و پیکرتراشی رمانسک انتزاعی است.

کلیسای سنت اتین

معماری رمانسک:
۱- معماری رمانسک حاصل جنبش های اصلاح طلبانه در کلیسا بود که مایل به سادگی و صراحت داشت.
۲- کلسیا ها ساده با تزیینات اندک شد.
۳- عظمت کلیسا با استفاده از دیوارهای عظیم سنگی نشان داده می شد.
۴- فضای کلیسا کم نور بود.
۵- فضای داخلی این کلیساها دژ مانند بود که به عنوان « معماری نظامی کلیسا » یاد می کنند. اوج سبک رمانسک در اواخر قرن ۱۱ بود که جنگ های صلیبی آغاز شد.
۶- در سده ۱۱ سبک طاق زنی رومی به ویژه طاق های نیم دایره احیا شد.
۷- در سده ۱۱ سبک پیکر تراشی یادمانی مورد توجه قرار گرفت.
۸- در همین زمان خطوط انتزاعی و مجرد با اضافه شدن خطوط نرم و منحنی اصلاح شد.

۹- کلسیاهای رمانسک در ادامه باسیلیکای رومی است. در این زمان سقف کلیسا از چوبی به سنگی تغییر داده شد.
-کلیسای« سن سرنن » سده ۱۱ م سقف سنگی شد. فضای بسیار فراخ دارد اما نور آن کم است.
-کلیسای « اشپایر » سده ۱۲م اولین نمونه از کلیسای تمام طاقدار رمانسک است.
-کلیسای سنت اتین سده ۱۱ م که به الگویی برای ساخت کلیسا در دوره گوتیک بدل شد.
-کلیسای پیزا پرصلابت ترین و پرشکوه ترین کلیساهای رومانسک است.

کلیسای سن سرنن

کلیسای اشپایر

کلیسای پیزا

پیکر تراشی رمانسک:
آشتی معماری و پیکر تراشی در دوره رمانسک بود. زیرا در سده ۸ و ۹ م پیکر تراشی سنگی از اروپای غربی حذف شد و احیای آن در رومانسک بود. پیکره ها در سردرها و سر ستون ها کلیسا به کار برده می شد.
پیکره « ارمیای نبی »
پیکره های کلیسای « سن زار »، « لامادلن » و « سن دپیر » هر سه در سه ۱۲ م از آثار برجسته هستند که به روایت صحنه های زندگی مسیح می پردازد.

پیکره « ارمیای نبی »

پیشانی غربی کلیسای سن لازار

نقاشی دیواری و تدهیب کاری رمانسک:
نقاشی دیواری به صورت وسیع وجود داشت و در خدمت کلیسا و دین بود اما آثار کمی به جا مانده است.
نقاشی و تذهیب کاری برای نسخ خطی مذهبی برای کتاب های دینی و انجیل بسیار به جا مانده است.
تدهیب کاری نسخه ای در کلیسای دیر بزرگ « برنار در سیتو »
کتاب مقدس « بری » که از کتاب های پر خرج تزئینات تذهیب کاری است.
نقش برجسته کلیسای امدلن و سن لازار که موضوع دواری نهایی را به نمایش می گذارد.

پرستش مجوسان کلیسای سانتاماریا

موسی شریعتش را ابلاغ می کند

Select your comment provider from settings.

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0