تاثیر جامعه بر هنر و هنرمند

رومن رولان: برای آشنا شدن درست و عمیق با فکرها، احساسها، آرمانها و آرزوهای یک ملت باید به مطالعه ادبیات، فلسفه و هنر آن ملت بپردازیم.

-برای خلق یک اثر هنری، جامعه چه تاثیراتی بر هنر و هنرمند دارد؟

اثر هنری حلقه اتصال میان هنرمند و جامعه می باشد که بر مردم یک جامعه تاثیر گذار است .در بسیاری از مواقع هنرمند نمی تواند به ماهیت مناسبات اجتماعی بی تفاوت باشد حتی در چارچوب همین مناسبات است که او به آفرینش اثرهنری می پردازد. هنر و جامعه لزوما به هم وابسته اند به این معنا که هیچ هنری نیست که از تاثیرات اجتماعی بر کنار مانده باشد و درعوض هیچ هنری نیست که در جامعه موثر نبوده باشد. در متن پیش رو سعی شده که تاثیر جامعه بر یکی از آثار مطرح پیکاسو به نام گرنیکا بررسی شود.

بررسی ساختاری نقاشی گرنیکا:

پیکاسو در این تابلو سرگذشت غم انگیز یک جهان را بازگو می کند. جنگ، خشونت، کودکان مرده، مادران پریشان و گریان و…در این اثر هنرمند آگاهانه رنگهای تابلو را به سیاه و سفید و خاکستری محدود کرده است استفاده از رنگ های خاکستری با درون مایه عاطفی اثر در هم ادغام شده و با نیرومندی شگفت آوری کنار هم آرایش یافته اند. هنرمند برای جدا کردن و مشخص نمودن دیواره ی سطوح خاکستری از قدرت جداکنندگی خط استفاده می کند.

بررسی مضمون نقاشی گرنیکا:

در نگرش تحلیلی دو رویکرد برای این اثر می توان در نظر گرفت.

  1. رویکرد نخست ویژگیهای اجتماعی این اثر می باشد که برایندی از حوادث سالهای واپسین دهه 1930م است. سندی مصور از چالشها، تغییرات، چرخشها و دگردیسیهای بسیار رادیکال جامعه سیاسی اسپانیا ،آلمان ،اروپا و جهان در ان برهه از تاریخ.
  2. رویکرد دوم ویژگیهای هنری این اثر است که بنا به ادعای برخی از منتقدان ،آن را در راَس شاخص ترین شاهکارهای بزرگ هنر مدرن قرار داده است .فضای دراماتیک تابلوی گرنیکا را می توان در طراحیها و گراوورهای قبلی پیکاسو در سالهای نخستین دهه 1930م یافت.

تلفیق رویا با واقعیت:

در اغلب آثار پیکاسو نوعی تلفیق بین رویا و عناصر زندگی روزمره وجود دارد. در تابلو ی گرنیکا رنگ های محدود با ضرافت زیبایی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. پیکاسو با مهارتی کم نظیر توانسته هارمونی رنگی زیایی از تنالیته های خاکستری ایجاد کند. او در دوران نسبتا پر آشوبی می زیسته و لازم دانسته تا در پناه هنر به ابراز عقاید خود بپردازد.

پیکاسو را به لحاظ محتوا، نقاشی با درک بالای هنری می دانند که شاخصه بسیاری از آثار او نگاه دقیق به سرشت انسانی در توصیفش از زندگی خشن و تلاش برای بقا بی نظیر هستند در واقع هر هنرمندی برای بیان اندیشه های خود به مدد اسلوب های هنری مواد هنری را به کار می گیرد و تصاویر خاصی را به وجود می آورد. تجربیاتی که هنرمند در مسیر کار خلاقانه ی خود به کار می گیرد مشابه  اندیشه ها و تجربه های شخص دیگری نیست هر هنرمندی برای خود اندیشه مستقلی دارد که می توان آثار آنها را از جنبه های متفاوتی بررسی کرد

  1. جان برگر در کتاب «پیروزی و شکست پیکاسو» می گوید: پیکاسو توانسته در سر یک اسب، رنج و عذابی را ببیند و تصور کند که به مراتب بیش از رنجی است که بسیاری از هنرمندان در کل یک تصلیب یافته اند.
  2. هربرت رید در تحلیل این اثر بی نظیر قرن بیستم نوشت. دیوارنگاره ی بزرگ پیکاسو یادمانی است برای ویرانی، فریادی از خشم و وحشت است که روح نبوغ ، عظمت بیشتری به آن می بخشد.
  3. پیکاسو: تمام زندگی من به عنوان یک هنرمند چیزی بیش از یک مبارزه مداوم نبوده است. در این نقاشی من در حال ابراز وحشت خود نسبت به نظامیان هستم که در حال سوق دادن اسپانیا به سوی اقیانوس بدبختی و مرگ است.

پیکاسو در این اثر به مدد استفاده از عناصر اسطوره ای و درون مایه دراماتیک ، موفق به ایجاد اثری شده است که:

  1.  به سمبلی برای محکومیت جنایتهای جنگی تبدیل گشته است.
  2.   با استفاده از عناصر تصویری بر بن مایه های فرهنگی اسپانیا تکیه دارد.
  3.  با ساماندهی ساختاری و دیالکتیک و نظام هارمونیک موجود در بطن اثر، تاباوی گرونیکا به یکی از شاخص ترین آثار هنری قرن بیستم تبدیل شده است.

مطالعه تاثیر جامعه بر این تابلو نشان دهنده ی این است که ساختار درک ذهنی هنرمند با جامعه و پیرامون هنرمند به هم مرتبط است ما می توانیم از طریق دریافت کدها یا این نشانه ها به زیر بنای تفکر هنرمند پی ببریم اعم از اینکه تجربه ها عادی باشد یا خارق العاده. پیکاسو در این اثر به بیان باورها، عقاید و افکار خود پرداخته است عناصری که نقاش از جامعه به تصویر کشید مورد بررسی قرار گرفت چنین عناصری نشان دهنده نقش جامعه در ذهن هنرمند است.

موهولی ناگی می گوید: در هر لحظه ی مفروض، موقعیت انسان با آنچه انجام می دهد مشخص می گردد این موقعیت وضع زیستن و سهم او را در فرهنگی مفروض معین می نماید. امروزه ما به سوی آن اصل جاویدان حیاتی پی می رویم که برای همه کس با معنی است این کار ما اولین قدم به سوی آفرینش خلاقانه است در این راستا هنر که ریشه های عمومی و اصلی آن در زندگی ما نفوذ می کند ما خواهیم کوشید آنها را در نقاط اساسی روشن سازیم و آن گاه به سوی تعابیر فردیشان پیش رویم.

گِرنیکا نام اثری است از نقاش معاصر اسپانیایی، پابلو پیکاسو که بمباران دهکده گِرنیکا در شمال این کشور توسط بمب‌افکن‌های آلمان نازی در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ و در خلال جنگ داخلی اسپانیا را به تصویر کشیده‌است.

تکنیک: رنگ روغن روی بوم
اندازه‌ها: ۳۴۹ × ۷۷۶ سانتیمتر
مالک موزه رینا سوفیا، مادرید اسپانیا

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0