تاثیر جامعه بر آثار نقاشان مکزیک

تحول و شکل گیری هنر مکزیک در سده بیستم را می توان تا حد بسیار زیادی متاثر از اوضاع سیاسی و اجتماعی این کشور دانست تا چند دهه بعد از  1910 توجه کردن به آرمانهای انقلابی عناصر شاخص این هنر به شمار می آمدند. با شروع انقلاب هنر از حمایت های دولتی بر خوردار شد و این شرایط مسئولیت جدیدی را بر عهده هنرمندان مکزیی نهاد هنرمندانی برجسته ای همچون اوروسکو، سیکه ایرس و ریورا.

این هنرمندان به تدریج آوازه نامشان از مرزهای ملی بسیار فراتر رفت و تواناییهای خویش را وقف پیشبرد هدفهای انقلاب و تعمیق ریشه های فرهنگ ملی کردند. بسیاری از هنرمندان مکزیکی به طور فعال در نبردهای انقلابی شرکت کردند و دستیابی به هنری مبتنی بر سنتهای ملی را بر خواستهای انقلاب افزودند. می توان نقاشی های فرانسیسکو گویی تیا را برجسته ترین آثار هنری دهه نخست انقلاب دانست. در این بخش به بررسی برخی از آثار هنرمندان مکزیکی خواهیم پرداخت.

Man, Controller of the Universe (1934) by Diego Rivera

دیه گو ریورا:

دیه گو ریورا یکی از برجسته ترین هنرمندان مکزیکی به شمار می آید او تحت تاثیر کوبیسم و نقاشی های دوره کلاسیک پیکاسو و آثار اکسپرسیونیست قرار گرفت و در دیداری از ایتالیا جذب اسلوب فرسکو شد. ریورا در همین زمان بر لزوم توجه به عناصر اجتماعی در آثار خود تاکید داشت. پس از بازگشت به مکزیک در مقام رهبر عملی جنبش هنر انقلابی فعالیت خود را برای بناهای دولتی آغاز کرد.

ریورا از همان آغاز کار خود در مکزیک به سنت هنر قومی این سرزمین روی آورد این هنری بود که ریشه در هنر آزتک داشت و تا آن زمان در قالب هنر عامیانه سرخپوستان پایدار مانده بود. او توانست با تلفیق سبک کوبیسم با این سبک بومی به سبک خاص خود دست یابد. برخی از آثار او به کار زحمتکشان و رنج زندگی سرخپوستان مربوط می شود و مایه ای غنی از تاریخ باستانی مکزیک، اسطوره ها و افسانه های کهن را در خود داشت.

Trotsky (alongside Karl Marx and Friedrich Engels) as depicted in Rivera’s 1934 paintin

سیکه ایروس:

داوید آلفارو سیکه ایروس نقاش و چاپگر مکزیکی، رهبر انقلابی جنبش هنر نوین مکزیک و از برجسته ترین دیوارنگاران سده بیستم به شمار می آید. او تحت تاثیر انقلاب مکزیک بود و اندیشه های سیاسی و اجتماعی اش به طرز آشکاری بر هنر او تاثیر گذار شد. اندیشه او به خوبی در آثار و عناوینی که برای نامگذاری آثار خود به کار می گیرد مشخص است عنوان هایی چون محاکمه فاشیسم، مرگ غارتگر، راهپیمایی بشریت و… او برای خلق آثار خود بر روی دیوار نظریاتی درباره حل مسائل صوری و فنی نقاشی دیواری رسید که با روشهای پیشین دیوارنگاری مکزیکی یکسره تفاوت داشت او اربراش را به جای قلم مو، مواد شیمیایی رنگین جدید را به جای رنگماده مرسوم، ژرفانمایی چند وجهی را به جای پرسپکتیو تک نقطه یی، فرم و ساختار پویا را به جای ترکیب بندی ایستا به کار بست تا زبان تصویری خود را قوی سازد.

داوید آلفارو سیکه ایروس

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0