اورسکو

خسه کلمنت اورسکو: José Clemente Orozco

( نقاش و تصویرگر مکزیکی 1883-1949) یکی از رهبران جنبش هنر مدرن در مکزیک، که با آثارش روحی تازه به نقاشی واقعگرایانه سده بیستم بخشید.
او در رشته معماری تحصیل می کرد، ولی به نقاشی روی آورد(1909) و ابتدا آثاری با آبرنگ پدید اورد (مثلا مکزیکو در انقلاب -1916). در زمان جنگ داخلی مکزیک به هواداری از انقلابیون طرحهای انتقادی کشید. چندی بعد به ایالات متحده رفت(1917). پس از بازگشت به  مکزیک همراه با ریوار و سیکه ایرس و دیگران به دیوار نگاری در آموزشگاه ملی آماده سازی پرداخت(1923-1924). موضوع نقاشیهای او بیشتر تمثیلی بود.و برخی از آنها بعدا به دست خود هنرمند از دیوار پاک شدند. دولت جدید مکزیک، برای مدتی ، کار ارسکو وهمکارانش را متوقف کرد. اما چندی بعد اجازه یافت که صحنه های استیلای اسپانیای ها و انقلاب مکزیک را بر بخش های دیگری از همان آموزشگاه نقاشی کند(1926-1927). در این نقاشی ها توانست مضمونهای قهرمانی و جانبدارانه اش را به شیوه ای سترگنما نشان دهد. بار دیگر به ایالات متحده رفت و در آنجا سفارشهایی برای نقاشی دیواری گرفت. پس ازسفر کوتاهی به اروپا، دست به کار دیوار نگاری در کتابخانه کالج دارتموت[درهانور] شد و تاریخ قاره آمریکا را از آغاز اساطیری، ورود اسپانیایی ها و استقرار کلیسای کاتولیک تا دوران صنعت جدید به تصویر کشید (1932-1934). به مکزیک بازگشت وبرجسته ترین دیوار نگاره هایش را در شهر گوآدالاخارا آفرید. در آثار واپسین سالهای زندگانی، انسانگرایی ارسکو بیش از پیش در چار چوب ملی محدود شد.

ویژگی آثار:
دید اجتماعی ارسکو با برخوردداری از مایه عاطفی نیرومند در سبک خاصی بروز می کند که استحکام صوری، کژنماییهای قوی، وشکلهای قاطع و بیانگر از مشخصات آن است. بهره گیری شایسته از تباین رنگسایه های تیره وروشن جلوه ای محزون و در عین حال مهیج به آثارش می دهد. تسلط بر زبان تصویری نوین، و ضرورت حل مسائلفنی دیوار نگاری همواره او را به تجربه های جدیدتر می کشاند.در واپسین نقاشی دیواری بزرگ اندازه ارسکو با عنوان تمثیل ملی، میل او به تجربه در صور اتنزاعی و بهره گیری از مواد و مصالح تازه به روشنی قابل تشخیص است. واقعگرایی ارسکو، سرشار از تصویرهای مرگ و رنج و طغیان، پیوندی ژرف با تاریخ و فرهنگ مردم مکزیک دارد. غالبا انسان دوستی عام او در تشویشی میهن پرستانه شکل می گیرد. او به نیروهای خیر می اندیشد وتضعیف این نیروها را، به هرطریقی که باشد، بر نمیتابد. عنصری معترض در اندیشه او با منطق تاریخ به معارضه می پردازد. آنگاه که احساسات بر عقلانیت غلبه می کند، قاطعیت واقگرایی حماسی ارسکو کاهش می یابد.از ارسکو پرده های نقاشی و آثار چاپی نیز به جای مانده اند که به نوبه خود توانایی هنری و دید وسیع  او را نشان می دهند. از جمله این آثارش (پرده زاپاتا1930- یتو گراف اندوه1926)

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0