یونان

یونان باستان: Ancient Greece

چهار دوره هنر یونان باستان:

۱-دوره هندسی ۲-دوره کهن ۳-دوره کلاسیک ۴-دوره هلنی

دوره هندسی:

۱۱۰۰-۸۰۰ قم

برجسته ترین آثار: سفالینه های منقوش هندسی و ساده که حد واسط بین هنر میسنی پسین و هنر آغازین یونان را نشان می دهد.

گلدان فرانسوا

کهنترین سفالینه ها که به حدود۱۰۰۰ قم می رسد، کوزه ای دو دسته که برای نگهداری شراب و روغن کاربرد داشته است. این کوزه ها با نام « آمفورا » معروف هستند. مانند گلدان دیپولون که متعلق به ۸۰۰ قم است.

طی مراوده ای که بین یونان با تمدن های باستانی شرق حاصل شد. دوره هندسی دوام نیاورد و دارای تحول در نقوش هندسی شد که به آن « خاور مالی » می گویند. ظهور نقوش حیوانات تلفیقی که متعلق به تمدن بین النهرین و مصر هستند را می توان مشاهده کرد. نقوش متنوع از حیوانات، گیاه و انسان که جلوه ای از موجودات و شخصیت های دینی یونانی است.

نقوش هندسی جای خود را به نقوش واقع گرایانه تر داد مانند کوزه الئوسیس و گلدان فرانسوا

گلدان دیپولون

کوزه الئوسیس

اوایل ۶۰۰ قم: روش « نقش سیاه » یا « سیاهگون » Black Figure Pottery وجود داشت. در این روش نقش را به صورت سیاه و بدون سایه روشن بر زمینه ای روشن ترسیم می کردند که ویژگی مهم گلدان فراسوا نیز بود.

اواخر ۶۰۰ قم: روش« سرخگون » Red Figure Pottery نقوش به رنگ قرمز بر زمینه سیاه انجام می شود. روان تر و آزاد تر از روش سیاهگون است و دوام بیشتری نیز دارد.

سرخگون

سیاهگون

مجموعه پیکره های مفرغی ایستاده که به نام کوروس، کوره و کروسیوس که معمولا در اندازه طبیعی یا بزرگتر ساخته می شد در حدود ۶۰۰ قم بود.

هدف یونانیان از ساخت تندیس جوانان، تصرف کمال گذرای جوانی در این تندیس ها بود.

تندیس های زنانه تا پیش از ۴۰۰ قم پوشیده و با لباس بود. البته مردان عریان و بی لباس بود. اما از اواخر دوران کهن ۴۹۰ تا ۴۸۰ قم تندیس های زنان عریان ساخته شد.

دوران کهن:

معماری یونانی بر اساس ستون و سر ستون ها طبقه بندی می کنند.

۱- ستون های دوریک

۲- ستون های یونیک

۳- ستون های کورنتی

ستنون های یونانی

نحوه قرارگیری ستنون های یونانی

 

ستون یونیک

ستون کورنتی

ستون دوریک

۱-ستون های دوریک

در مرکز یونان استفاده می شد. از پایین قطور و ضخامت آن کم می شود و با شیب نرمی به سر ستون می رسد. ساده و بی تزیین

۲- ستون های یونیک:

ظریف تر از دوریک است. تزیینات بیشتری دارد و سرستون آن ها شامل طوماری جانبی است.

۳- ستون های کورنتی

بیشتر در جنوب شرقی یونان است. سرستون لاله ای شکل که تزیینات گیاهی زیادی دارد.

دوره کلاسیک:

سده پنجم: دوران انتقالی. بعد از اتحاد آتنی ها و هلنی ها علیه حملات ایرانیان و پیروزی بر آن ها در ۴۸۰ ق م تمدن یونانی وارد مرحله ای جدید شد.

نمونه این تغییر را در مجسمه دیسک پران ۴۵۰ قم دید.

دوران کهن: مجسمه های خشک و بی حرکت و تک مفهومی و مذهبی بودند.

دوره کلاسیک: مجسمه ها دارای حرکت و جنبش هستند.

 

دوره کلاسیک پیشین:

پس از پیروزی آتنی ها و اسقرار حکومت پریکلیس که به آن عصر طلایی یونان می گویند. هنر رونق یافت.

پارتنون( معبد مقدس آتنا) در آتن ساخته شد و مجسمه هایش توسط فدیاس Phidias بزرگ ترین پیکر تراش تاریخ ساخته شده است.

اثر فیدیاس

معبد کوچک و زیبای « آتنا الهه پیروزی » در اکروپولیس به شیوه یونیک در ۴۲۷ قم ساخته شده است.

معبد ارختئوم به سبک یونیک تلفیق مجسمه و معماری در « ستون – پیکره ها » مشهود است. مجسمه ها را فدیاس انجام داده بود. سبک او تا پایان ۵۰۰ قم بر پیکر تراشی آتن مسلط بود.

نقاشی به جا نمانده فقط نقوش سفالینه ها است که صحنه های آیینی با زندگی روزمره و نقش انسان با واقع گرایی اهمیت پیدا کرد.

پولیگنوتوس با به کارگیری چهار رنگ سیاه، سفید، قرمز زرد وقایع تاریخی و مذهبی را بر دیوار پرستشگاه دلفی و …نقاشی کرد. او همان زمان اسلوب نقاشی دیواری را بنا نهاد.

معبد پارتنون

معبد آتنا

معبد ارختئوم   

دوره کلاسیک پسین:

سده چهار قم دوره اول هنر کلاسیک است. طی جنگ های پولونزی آتن برتری خود را از دست داد.

آثار مهم: « آمفی تئاتر دیونوسوس»

نقاشی بیشتر در خانه های اشراف بود و شخصی شد. واقع گرایانه و تزیینی شد. فقط نیسیداس نقاش مکتب آتن فقط مضامین متعالی و حماسی کار می کرد. پیکره سازی جنبه جسمانی و ملموس گرفت و با اندیشه و ادارک که جنبه فرا انسانی است فاصله گرفت.

دوره هلنی:

اسکندر کبیر پسر فلیپ مقدونی با فتوحات عظیم خود، منطقه ای گسترده را به انقیاد یونان در آورد که باعث به وجود آمدن فرهنگ هلنی شد.

فرهنگ هلنی تلفیقی از هنرهای شرقی و غربی است.

مراکز مهم فرهنگی :

انطاکیه در سوریه:

( شهری باستانی است که امروزه در ترکیه کنونی جای آن را گرفته‌است.)

اسکندریه در مصر:

(شهر بندری مهم و دومین شهر بزرگ مصر است. نام شهر از نام اسکندر مقدونی گرفته شده است که پس از فتوحاتش دستور ساخت این شهر را داده بود.(

پراگمون در آسیای صغیر:

( آسیای خُرد یا آسیای کوچک یا آسیای صغیر به شبه‌جزیره‌ای گفته می‌شود که امروزه به آن آناتولی نیز گفته می‌شود. )

مجسمه ها:

آثار الهه پیروزی ساموتراس حالت پرواز و چین و شکن لباس ها قدرت و شکوه زیبایی که با سنگ ایجاد شده است.

پیکره لائوکوئون

پیکره پیرزنی در بازار

قربانگاه زئوس و آتنا در پراگمون

پیکره لائوکوئون

الهه پیروزی ساموتراس

پیکره پیرزنی در بازار

موزاییک کاری

معماری:

معبد آپولون: فضای بیرونی بیشتر از فضای داخلی اهمیت داشت.

آمفی تئاتر روباز اپیداوروس

یکی دیگر از هنرهای رایج این دوران موزائیک است. ابتدا برای ارزانی در پوشش کف بود. ولی به تدریج با چیدمان متفاوت و نقوش هندسی زیبا هنر موزاییک شکل گرفت.

در ادامه سنگ ها و شیشه های رنگی به موزاییک کاری اضافه شد که زیبایی آن را بیشتر کرد. موزاییک یکی از بادوام ترین مصالح بود که رومیان، هنرمندان مسیحی و بیزانس از آن استفاده کردند.

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.