هاله تقدس

هاله تقدس: HALO  [ لاتینی :  NIMBUS ]

هاله تقدس فرمی است طلایی رنگ که بیشتر در نقاشی مسیحی به دور سر افراد مهم به کار رفته است. اما براي نخستين بار تجسم عيني انسان نوراني در ذهنيت آرياييان شكل مي‌گيرد. اين نور همان فره يا نور خورنه است (همپارتيال، 1381، ص 100)

تاریخچه هاله تقدس:

هاله مقدس در اصل از سنتهای کهن ایرانی بوده است. اما در آثار یونانی، رومی، مصر باستان، هند و خاور دور نیز کاربرد داشته است.  توجه به آتش و نور و هاله نوراني از دوره‌هاي غارنشيني شروع شده است. ولي با آيين مهرپرستي ايرانيان به تمدن‌هاي ديگر انتقال پيدا كرده است.

هاله تقدس در اوستا:

هاله نوراني در اوستا كه يكي از كهن‌ترين كتاب‌هاي ايرانيان است، به دو گونه فره ياد مي‌شود:

اولين فره كياني است كه پس از گسستن از جمشيد، ايزدمهر (ميترا) آن را برگرفت و از آن زمان در تصرف اوست. اين فره كاملاً با آذر (آتش) پيوستگي دارد. دومين فره،‌ فره آريايي است كه پيوستگي كامل با عنصر آب دارد زيرا در زامياديشت آمده است.

هاله تقدس در طول تاریخ:

هاله تقدس در طول تاريخ در فرهنگ اقوام مختلف شكل‌هاي متنوع پيدا كرده است. این فرم در تبادلات بين فرهنگي به يكديگر منتقل شده‌اند. حجاري‌ها و نقاشي‌هاي  ديواري بقاع متبركه ايران این تأثير فرهنگي را به خوبي نشان مي‌دهد.

هاله تقدس در هنر مسیحی:

هاله مقدس به دلیل استفاده زیاد در آثار مسیحی بیشتر با هنر مسیحی مرتبط می دانند. این هاله به صورت نماد در نقاشی ها و همچنین در برخی موزاییک ها و دیوارنگاره ها به کار رفته است. بیشترین کاربرد هاله برای مسیح، مریم عذرا، فرشتگان، حواریون و سایر قدیسان است.

هاله تقدس

ساختار هاله تقدس:

هاله تقدس به صورت فرمی با شکل دایره نشان داده می شود. زیرا دایره نماد معنویت و آسمان است. فرم دایره دور سر پیکر مقدس یا منور از نور الهی کشیده می شود.

رنگ در هاله تقدس:

رنگ های گرم مانند طلایی و زرد بیشترین استفاده را در هاله تقدس دارند. این رنگ ها به صورت نمادین جلوه ای از نور و الوهیت هستند. در بعضی از چهره های پر اهمیت از رنگ های مشکی برای دورگیری رنگ طلایی استفاده می شود.

 

Be the first to comment

Leave a Reply

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


*


Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.