بافت هنرهای تجسمی + آموزش برای هنرآموزان

مقدمه :

ما در این پست مبانی هنرهای تجسمی بافت توضیح می دهیم. به طور کلی سطح و رویه هر شی و هر شکلی دارای ظاهر خاصی است که به آن بافت گفته می شود.درک کردن بافت هم از طریق لمس کردن و هم توسط احساس بصری میسر است.در هنر تجسمی درک بافت های مختلف از نظر سختی، لطافت، زبری و صافی و هموار یا ناهمواربودن معمولاً با دیدن و به صورت بصری اتفاق می افتد. کاربرد بافت، نقش در طراحی لباس و کاربرد بافت، نقش در طراحی داخلی بسیار پر اهمیت است.

انواع بافت در مبانی هنرهای تجسمی:

الف) بافت های تصویری :

این بافت ها معمولاً به صورت شبیه سازی از اشکال و اشیای طبیعت به صورت واقع نما است. بافت های تصویری با رؤیت آنها احساسی را که از طریق لمس چیزها تجربه کرده ایم مجدداً در ما بیداری می کند. مثل بافت اشیا در تصاویری که در عکاسی از اشیا ضبط می شود.مانند عکس یک گل یا تصویر ابرها یا تصویر میوه ها

بافت هنرهای تجسمی
بافت برای هنرهای تجسمی
بافت ها در هنرهای تجسمی
بافت هنرهای تجسمی

ب) بافت های ترسیمی :


این بافت ها به روش های گوناگون تجربی و برای ایجاد تأثیرات بصری خالص به وجود می آیند.بافت های ترسیمی با استفاده از تراکم و تکرار خطوط در ترکیب های متنوع و یا با استفاده از لکه های تیره – روشن و رنگی و یا با به کار گرفتن مواد و ابزارهای مختلف به وجود می آیند.تأثیرات بصری این بافت ها بسیار خیال انگیزتر از بافت های لامسه ای و تصویری است.

بافت هنرهای تجسمی
بافت هنرهای تجسمی
انواع بافت
بافت

روش های ایجاد بافت در هنرهای تجسمی:

ترسیم و تکرار انواع شکل ، خطوط، نقاط و یا نقش مایه های خاص
با استفاده از پاشیدن و مالیدن مواد رنگین و مرکب روی سطوح گوناگون و یا به کمک انواع قلم ها و کاردک ها و یا ابزارهای دیگر


با استفاده از بافت سطوح طبیعی مواد مختلف که به روی آنها مرکب و رنگ مالیده می شود و سپس برگرداندن آنها به روش چاپ و مهر زدن به روی انواع کاغذ و مقوا


خراشیدن و تراشیدن و کنده گری سطوحی که مواد رنگین یا مرکب بر روی آنها مالیده شده است.


چوب، فلزف شیشه، پارچه ، سنگ و سایر مواد طبیعی و مصنوعی نیز بافت های طبیعی آماده ای را ایجاد می کنند و گاه به طور مستقیم در یک اثر به کار برده می شوند.

Select your comment provider from settings.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0