طراحی مدرن از برقع در ارمنستان

برای خرید کتاب برقع کلیک کنید

طراحی جدید از برقع در اولین نمایشگاه تخصصی تن پوش های ایرانی با رویکرد دوره های تاریخی ایران زمین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، موزه پوشاک سلطنتی ایران به نمایش در خواهد آمد.

احسان میرحسینی، طراح برقع مدرن گفت: « این برقع با استفاده از نقشمایه های نگارگری ایرانی طراحی شده است. از سال86 که شروع به تحقیق درباره برقع های مورد استفاده زنان حاشیه خلیج فارس کرده ام همواره یکی از آرزوهای من طراحی مدرن و کاربردی از برقع بوده است.»

احسان میرحسینی مولف کتاب برقع هنر اقلیم و هویت بومی اضافه کرد: « چندین سال است که روی طراحی برقع ای جدید متمرکز شده ام . پس از پژوهش های میدانی در خصوص فرم برقع و رفتن به بیش از چهل روستا در استان هرمزگان و بررسی نقوش و رنگ ها ی آن ابتدا به ساکن اتود های زیادی از فرم برقع را روی کاغذ اجرا کردم در ادامه نقوش مختلف و اندازه های متفاوتی را طراحی کردم. چندین مجموعه طراحی و نقاشی حاصل این تلاش ها بوده است که در مجموعه ای با نام ” برقع زیر صفر ” در تهران به نمایش درآمد. البته یکی از آثار این مجموعه در نمایشگاه گروهی ” نگاه نو ” در فرهنگ سرای طوبی به نمایش درآمده بود.

در ادامه طراحی آن با نرم‌افزارهایی متفاوت راه تجربه کرده ام. در این مجموعه من به جای نقوش سنتی که کارکرد بومی داشت و فقط افرادی که با آن مفاهیم آشنا بودند می توانند ارتباط بصری برقرار کنند از نقاشی نقاشان مطرح تاریخ هنر استفاده کردم. برقع برای من بوم سفیدی بود که با استفاده از نقوش و نقاشی هایی که مفاهیم بین المللی داشتند سعی در ارتباط بین سنت و تفکر معاصر داشتم. به این صورت که هر فرد در هر جای جهان با دیدن برقع بتواند و نقوش و رنگ های آن پی به مفاهیم و کارکرد آن ببرد. حدودا اواسط سال 90 بود که طراحی جدید آن را با مقوا انجام دادم که در نمایشگاه انفرادی «چشم ها و برقع ها» در گالری باسمه پارک پرنس تهران به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

فروردین ماه 1394مجموعه عکس های این مجموعه از برقع های مدرن با عنوان ” زن ها و برقع ها” در نمایشگاهی با عنوان

«Images of women in Iranian contemporary art »

«Armenian Center for Contemporary Experimental Art»

«چهره زن در هنر معاصر ایران» در مرکز هنرهای تجربی و معاصر شهر ایروان پایتخت ارمنستان، به نمایش گذاشته شد.   این مجموعه به دلیل خاص بودن خود برقع و همچنین نقوش آن مورد توجه منتقدان و علاقه مندان هنری خارج از کشور قرار گرفت.

در ادامه تمرکز بیشتری روی نقشمایه های نگارگری ایرانی گذاشتم. حاصل این طراحی مجموعه جدیدی روی پارچه ای مخصوص اجرا شد. این مجموعه با نام عشاق به بررسی نقاشی های با همین مضمون در مینیاتورهای ایرانی می پردازد. مجموعه ” عشاق” برای اولین بار در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد در کاخ موزه سلطنتی پوشاک به نمایش گذاشته می شود.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0