کتاب زنگ ها برای که به صدا در میآید؟

در بحبوحه ی جنگ داخلی اسپانیا جوانان پرشور جمهوری خواه از گوشه و کنار جهان برا مقابله با فاشیست ها گرد هم آمدند . داستان این کتاب درباره ی یکی از همین جوانان بنام رابرت جردان ( آمریکایی ) است که در میانه جنگ های داخلی اسپانیا به ارتش بین المللی و صف جمهوری خواهان پیوسته و در زمینه ی مواد منفجره و تخریب پل تخصص یافته است . جوانی پرشور ,مصمم و با اراده که دستور دارد پلی را در پشت جبهه دشمن در یک زمان مشخص منفجر کند نه زودتر و نه دیرتر…کل داستان در طی سه روز اتفاق می افتد . آشنایی با عقاید و شخصیت های متفاوت در طی این روزهای سرنوشت ساز که او را دائماَ به چالش می کشاند …احتمال بالای مرگ برای او و همه همرزمان و همزمان تجربه ای لطیف از عشق و آرامش در بحبوحه ی این جنگ خشن  و بالاخره ناقوسی که دیر یا زود برای او و همرزمانش بصدا در میاید … تراژدی داستان از نظر من جایی است که رابرت جردان نامه ای به ژنرال بالادست خود نوشته و بدست همرزمش داده تا زمان انفجار را با او هماهنگ کند . داستان رسیدن این نامه بدست مافوق ,عمق فاجعه وعدم هماهنگی در صف جمهوری خواهان را به نمایش می گذارد . در واقع ناقوس زمانی به صدا در می آید که نامه دیر بدست ژنرال می رسد و او کاری جز افسوس از دستش بر نمی آید …در این نقطه از داستان , ناقوس مرگ برای آن شوربختان بصدا درمیاید.

نویسنده داستان تجربه ی حضور در جنگ جهانی اول و جنگ داخلی اسپانیا را دارد و صرف نظر از علایق و بیان داستانش در گوشه هایی از داستان به علل شکست جمهوری خواهان اشاره داشته است. ( ویکیپیدیا )

زنگ ها برای که به صدا در می آید؟ / نویسنده : ارنست همینگوی/ ترجمه : رحیم نامور / موسسه انتشارات نگاه / 1386

جمله های تاثیرگذار از این داستان:

“در شرایط کنونی جنگ , حفظ جان هیچ معنایی ندارد .کسی که فقط فکر حفظ جان باشد وجودش برای دیگران مایه خطر است.”

“هرکسی در دنیا باید کسی داشته باشد که حرف های خودش را به او بزند. آزادانه بدون رو دربایستی , بدون خجالت , وگرنه آدم ازتنهایی دق میکند.”

“اما امروز اشخاص هرج و مرج طلب و سواستفاده کننده دربین ما زیاد راه یافته اند.من تصدیق میکنم در شرایط حاضر نمیتوانیم آنها را اخراج کنیم بلکه در جای خود از وجود آنها استفاده میشود , اما باید هوشیار باشیم و پس از بدست آوردن آزادی نگذاریم کار به دست این عناصر بیفتد .”

“چه فایده ای دارد که ما جنگ را ببریم ولی هدف خودمان را از انقلاب ببازیم ؟”

ارسال شده توسط الهام پرویز بش من

 

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0