انتخاب عنوان

انتخاب عنوان از عناصر بسیار مهم در استیتمنت نویسی است. در ادامه مطالبی راجع به آن را مطالعه کنید.

لئو استانیرگ درباره اهمیت عنوان اینطور می‌گوید: عنوان‌ها مهم هستند آنها مانند لباسی هستند که موقع بیرون رفتن آنها را می‌پوشیم.

رویکرد‌های متفاوت هنرمندان نسبت به عنوان می‌تواند توصیفی ، شخصی ، شاعرانه ، فلسفی ، ابهام آمیز و یا متناقض نما باشد .

اهمیت انتخاب عنوان در این موارد است:

– به اثر ما هویت می‌بخشد.

– اثر هنری را از دیدن به خوانده شدن جهت می‌دهد.

– به تمایز از میان دیگر آثار کمک می‌کند .

– عنوان موجب تامل می‌شود .

– کمک به منتقد، نویسنده و یا صاحب گالری در جهت خوانش بهتر اثر .

 

در ادامه مصاحبه ای را بخوانبد درباره آثاری که “بدون عنوان” نام گذاری می شوند.

 

در چند سال اخیر شاهد هستیم که اکثر هنرمندان در حوزه نقاشی ،وقتی اثری ارائه می کنند زیر ان می نویسند “بدون عنوان”.شما هم از این شیوه استفاده می کنید؟ گاهی استفاده می کنم. به نظر من نام گذاری نقاشی نیز یکی از حساس ترین مراحل نقاشی است. نقاشان گاهی اسم را مرتبط با موضوع اثر، گاهی بی ارتباط با آن انتخاب می کنند و گاهی نیز از ارائه اسم پرهیز می کنند. عنوان “بدون عنوان” محصول نقاشی مدرن است.

 

التوسر می گوید:دنیای امروز ما دنیای سوژه هاست که از طریق نام نهادن و نامیدن در پی معنا بخشیدن به امور هستیم.چگونه است که هنرمندی که اثری را تولید می کند این معنا بخشیدن را از اثرش سلب می کند؟ به نظر من به نوعی اثرش را بی هویت می کند!

به نظر من این جمله در جای خودش صحیح می باشد اما در استناد کردن برای سوال شما مناسب نیست. ما چاره ای جز نام گذاشتن اشیا و پدیده ها نداریم اما اتفاقا همین نام گذاری ما را محدود خواهد کرد. اسم توضیح دهنده ذات شی یا پدیده نیست.اسم گذاشتن، قراردادی است بین انسان ها و مطلق نیست. اگر قائل به این تعریف باشیم که اسم باعث معنا بخشیدن به اثر هنری می شود. یعنی قائل به این شدیم که تصویر ناتوان از ارائه معنا است و باید از واژه کمک بگیرد. در صورتی که هر خط یا شکل و به طور کلی تصویر بدون نام نیز معنادار است.

 

به نظر من وقتی هنرمندی تابلویی را بدون نام عرضه می کند به نوعی از شناخته شدن نگاهش به هدف جلوگیری می کند. هنرمند با این کارش مخاطب را به دنیایی دعوت می کند که هیچ تابلو راهنمایی در آن نیست و این باعث می شود در مخاطب دافعه ایجاد شود و بین مخاطب و هنرمند فاصله بیفتد. چون مخاطبان ما هنوز حرفه ای نیستند.

امروزه خود اثر، مهمتر از نیت مولف است. هنرمند صاحب فیزیک اثر می باشد اما معنای اثر مربوط به مخاطب است؛ معنا در ذهن مخاطب شکل می گیرد. بعد از خلق اثر هنرمند نیز یکی از مخاطبان اثر می شود به ازای هر مخاطب یک معنا برای اثر می تواند وجود داشته باشد. این نام گذاری ذهن مخاطب را محدود می کند. در صورتی که بدون عنوان بودن اثر این اجازه را به مخاطب می دهد که برداشت خودش را داشته باشد.

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0