آرت‌بازل ، عرصه پُرهیاهو

«ای کاش کارهای هنریِ خیلی بیشتری همراه آورده بودیم … نمایشگاه خارق‌العاده‌ای داشتیم.» اینها عباراتی است که سین کِلی۱، دلال آثار هنری نیویورک، در لحظات پایانیِ تازه‌ترین دوره‌ی برگزاری آرت بازل در ساحل میامی (دسامبر ۲۰۱۵) بر زبان آورد. بر اساس گزارش‌های به‌دست‌رسیده از دلالان در طول هفته‌ی جاری و بازخوردهایی که آنها از این رویداد فرهنگی ــ هنری داشته‌اند، میزان فروش آرت بازل میامی در هر دو بازار اصلی و میانی گرم و پررونق بوده است. این شور و استقبال، از همان اولین روزهای گشایش نمایشگاه‌ و غرفه‌ها مشهود به نظر می‌رسید، چنان‌که اولین دور فروش عمده ــ در نوع خود ــ سریع و خشن (fast and furious) توصیف شد. مرکز گردهمایی ساحل میامی، درهای خود را روز چهارشنبه، دوم دسامبر برای اشخاص و مهمانان ویژه و پنج‌شنبه، سوم دسامبر به روی عموم باز کرد. در همان پایان روز دوم، فهرست فروش آثار، چشمگیر و قابل‌توجه بود. گزارش‌ مربوط به این حراجی‌ها تا به این لحظه، حاکی از آمار و ارقامی است که بخشی از روند فروش آنها در ادامه‌ی مطلب آمده است.

01

گالری لایسون۲ (مستقر در لندن) آثاری از سوزان هیلِر۳ را که مجموعه‌ای از ۹ چاپنقش خشکِ بایگانی‌شده با عنوان «متلاطم» (۲۰۱۵) بود به قیمت ۷۵ تا ۲۳۰ هزار دلار به فروش رساند. در این گالری، چیدمانی از آی‌وی‌وی به نام «سبد دوچرخه و گل»۴ (۲۰۱۴) نیز در رِنج قیمت ۱۶۰ تا ۲۷۰ هزار دلار فروخته شد.

مرکز هنرهای زیبای ون دِوِگ۵ (نیویورک)، پس از فروش یکی از آثار مهم فرانسیس بیکن به قیمت درخواستی ۱۵ میلیون دلار، دور حراجی معتبرش را با یک نقاشی رنگ‌روغن از پابلو پیکاسو به نام «کلاه نیم‌تنه»۶ (۱۹۷۱) ادامه داد. قیمت این اثر، ۵/۱۰ میلیون دلار پیشنهاد شده بود. این گالری ضمنا موفق شد یکی از بوم‌های نقاشی دَمیِن هِرست را که حاوی اَشکال پروانه، چاقو، تیغ و شیشه بود تحت عنوان «عاشقت هستم اما دوستت ندارم»۷ (۲۰۰۵) به بهای ۹۰۰ هزار دلار به فروش برساند.

02

گالری لِیمن موپن۸ گزارش فروش نهایی تعدادی از آثار جدیدش را منتشر کرد. در اینجا اثری از مری کورس۹ با عنوان «بدون‌عنوان (سفید، سفید، زرد، پَخ‌دار)»۱۰، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شد و «قاب‌بست تنفس ۱»۱۱ (۲۰۱۵) از ناری وارد۱۲ هم در محدوده‌ی ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار قرار گرفت. گالری در کنار این موارد، اثری از دو هو سا۱۳، هنرمند کره‌ای را که از رشته‌نخ‌های کارگذاشته در کاغذهای نخی ایجاد شده بود و «کارما جاگلِر»۱۴ نام داشت به قیمت تقریبی ۲۰۰ هزار دلار فروخت و همچنین اثری را که ماتیاس وایسشر۱۵ با عنوان «تایگِرفرا»۱۶ (۲۰۱۵) خلق کرده بود به قیمت ۱۴۰ هزار دلار داد و ستد کرد.

03

از دیگر آثار قابل ذکر در حراجی آرت بازلِ ساحل میامی، رونمایی گالری میچل ـ اینِز و نَش۱۷ بود. این گالری از رسانه‌ای ترکیبی روی کاغذ که به دست ویلیام پوپ۱۸ تهیه شده بود و «اسکین سِت پِینتینگ: مردم نارنجی …»۱۹ (۱۲ـ۲۰۱۱) نام داشت رونمایی کرد. ارزش این کار هنری ۶۰ هزار دلار برآورد شد. مورد دیگر، «مدرسه هنری ۳۵»۲۰ (۲۰۱۴) – رنگ‌روغن روی پانل ـ اثر پل وینستانلی۲۱ بود که ۳۵ هزار دلار به فروش رسید.

گالری ادوارد تایلر نائم۲۲، از نیویورک، در زمره‌ی دیگر غرفه‌های معتبری قرار داشت که موفق به فروش شماری از آثار برجسته‌ی خود شد. از آن جمله باید به تاپستریِ قلاب‌دوزی‌شده‌ی آلیگیئرو بوئتّی۲۳، هنرمند مفهوم‌پرداز ایتالیایی و از اعضای جنبش آرت پووِرا (هنر فقیر)، اشاره کرد که مبلغی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار برآوردِ قیمت شد. عنوان طویلِ این اثر هنری که به سال ۱۹۸۹ مربوط می‌شود چنین است: «کارگزاریِ تناوبی و تقسیم ۶۲۵ حرف از ۱۰۰ رنگ، رنگ‌های جهان، و یک رنگ شدن، رنگ زمین، و آن‌گاه بار دیگر تفکیک و پراکندگیِ به‌جا، هنگامه‌ی تبدّل به باد»۲۴.

نائم همچنین قطعه‌ای لعابی روی فلز، اثر مَریلین مینتر۲۵، شامل «لطیف/ بسیار» (۱۹۹۲) را هم به فروش رساند. این گالری توانست آثار دیگری از جمله کاری از پیکاسو روی کاغذ و همین‌طور نقاشی‌هایی از سیسیلی براون۲۶، کیت هَرینگ۲۷، الکس کَتس۲۸، تام وِسِلمان۲۹ و رابرت راوشِنبرگ۳۰ را به‌خوبی در این عرصه عرضه کند.

گالری مازولِنی تورین و لندن۳۱، از دیگر جایگاه‌های رویداد آرت بازل در ساحل میامیِ امسال بود. از این گالری، سه اثر از آلبرتو بری۳۲ ــ در حال حاضر سوژه‌ی کارنمایی مروری در گوگنهایم ــ مربوط به دهه‌ی ۱۹۶۰ فروخته شد. این فروش شامل مجموعه‌آثار «پلاستیکا»۳۳ با قیمتی معادل ۲ میلیون دلار و مجموعه‌ی «سِلوتکس»۳۴ به مبلغ ۵۰۰ هزار دلار بود. سایر آثارِ فروخته‌شده در گالری، از انریکو کاستلّانی۳۵ مربوط به دهه‌ی ۱۹۷۰ به مبلغ ۶۵۰ هزار دلار و دو اثر از آگوستینا بونالومی۳۶ مربوط به دهه‌ی ۱۹۶۰ بودند که هر کدام به ترتیب ۱۶۰ و ۳۸۰ هزار دلار فروخته شدند.

اما در حوزه‌ی عکاسی، عرصه‌ی رونمایی آثارِ قابل فروش، بازار و شتاب خاص خود را داشت. گالری جنکینز ــ جانسون۳۷ (سان‌فرانسیسکو) گزارشی مبنی بر فروش متعدد آثار عکاسیِ روُی دِکاراوا۳۸ ارائه داد. نمونه‌های ارائه‌شده از این هنرمند، «کُنت بِیسی و لنا هورن»۳۹ (۱۹۵۷) و «زوج رقصان»۴۰ (۱۹۵۶) بود که روی‌هم‌رفته ۱۱۲ هزار دلار به یک موسسه فروخته شدند. در این حین، یک دسته‌ی مجزا از پنج عکس، شامل «دیزی گیلیسپی»۴۱ (۱۹۶۰)، «لانگستون هوگس»۴۲ (۱۹۶۵)، «کولتران در حین سوپرانو»۴۳ (۱۹۶۳)، «کُنت بِیسی و لنا هورن» (۱۹۵۷) و «زن و کودک در ماشین»۴۴ (۱۹۷۰) نیز به یک مجموعه‌ی شخصی و به قیمت ۳۱۰ هزار دلار عرضه شدند.

تادئوس روپاک۴۵ (پاریس و سالزبورگ) از دیگر گالری‌های هنریِ حاضر در این رویداد بود که چند قطعه‌ی هنری را به فروش رساند؛ از جمله: اثری شاخص از اندی وارهول به نام «یوزف بویس»۴۶ (۱۹۸۰) به قیمت ۴/۱ میلیون دلار؛ مجسمه‌ی همبند (اسمبلاژ) فلزیِ رابرت راوشنبرگ با عنوان Appalachian Double Latch Spring Glut (1989)، ۷۷۰ هزار دلار؛ و دو نقاشی از گئورگ بازِلیتس۴۷ شامل اثری با عنوان «دسته (گروه)»۴۸ (۲۰۱۵) به قیمت ۸۰۰ هزار و «هیچ اتاقی موجود نیست»۴۹ (۲۰۱۵)، ۵۳۴ هزار دلار. راپاک همچنین توانست اثر «بدون عنوان (پاتیومکین، مربع سیاه)»۵۰ (۲۰۱۵) از رابرت لانگو۵۱ را با هزینه‌ی ۴۵۰ هزار دلار و «چهار درخت ۳»۵۲ (۲۰۱۵) از الکس کتس را ۴۰۰ هزار دلار عرضه کند.

در جریان این رویداد، یکی از نمایندگان اظهار کرد که فروش آثار در غرفه‌ی سین کِلی، از همان ساعات افتتاحیه، برق‌آسا و پررونق بود. آثار رونمایی‌شده در این محل شامل کارهای مشترک گروهی از هنرمندان جوان کوبایی به نام لاس کارپینتروس۵۳، و هچنین آنتونی گورملی و هوگو مک‌کلاود۵۴ می‌شد. این گالری ضمنا موفق شد اقلام دیگری را در جایگاه خود بفروشد که از آن جمله می‌توان به کارهای هنرمندانی چون خوزه داویلا۵۵، لارنت گراسو۵۶، الزوِرت کِلی۵۷، ادریس خان۵۸، کلوم اینِس۵۹ و الک ساد۶۰ اشاره کرد.

گالری لایسون۶۱ از لندن نیز از فروش فوق‌العاده‌ی خود در ساعات آغازین نمایشگاه خبر داد و خاطرنشان کرد که چیزی حدود نیم‌دوجین اثر هنری را به مجموعه‌داران و موسسات فروخته است. لایسون در این رویداد شمار زیادی اثر جدید همراه آورده بود که همگی سال گذشته اجرا و تهیه شده و پیش‌تر در جایی به نمایش گذاشته نشده بودند.

در بحبوحه‌ی خرید و فروش آثار آرت بازل میامی، نقش مجموعه‌داران شخصی نیز همچون حضور ایشان در سایر حوزه‌ها و رویدادهای هنری، مشهود و تعیین‌کننده بود. به‌عنوان مثال، یک مجموعه‌دار خصوصیِ بریتانیایی برای اثری به نام «راه‌پیمای آزادیِ میسیسیپی، واشنگتن دی‌سی»۶۲ (۱۹۶۳) ۵۶ هزار دلار پرداخت، در حالی که یک مجموعه‌دار شخصیِ دیگر برای «جیمی اسکات در حال آواز خواندن»۶۳ (۱۹۵۶)، ۴۶ هزار دلار هزینه کرد.

در نمایشگاه‌های این دوره‌ از آرت بازلِ ساحل میامی، گالری‌های برزیلی بسیار خوش‌اقبال و موفق ظاهر شدند. گالری هنری مِندِس وود دی‌ام۶۴ از سائوپائولو، بخش عمده‌ی آثارش را در غرفه‌ای به نمایش گذاشت که رِنج قیمت آنها از ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار برای هر اثر، متغیر بود.

دیگر گالری برزیلی، به نام نارا روئسلِر۶۵ (سائوپائولو) نیز فهرست بلندی از آثار فروخته‌شده‌اش را ارائه کرد. در این فهرست، نام هنرمندان و آثار عرضه‌شده به همراه قیمت آنها جای گرفته و مشخصات‌شان به این قرار است: آبراهام پالاتنیک۶۶، «وـ ۶۴۰»۶۷ (۲۰۱۴)، آکریل روی چوب، ۷۵ هزار دلار؛ آنتونیو دیاس۶۸، «باندئیرا/ ترابالیو»۶۹ (۱۹۸۱)، ۵۵ هزار دلار؛ ویک مونیز۷۰، «کارت‌پستال‌هایی از هیچ‌کجا: ایپاناما»۷۱ (۲۰۱۵)، سی ـ پرینت دیجیتالی۷۲، ۳۹ هزار دلار؛ ژوزه پاتریسیو۷۳، «خط پرتو»۷۴ (۲۰۱۳)، ۲۵ هزار دلار؛ کارلیتو کاروالیوسا۷۵، «بدون عنوان» (پی۴۲)۷۶، ۲۰۱۵، ۱۵ هزار دلار؛ رائول موراون۷۷، «بدون عنوان»۷۸ (۲۰۱۵)، ۱۰ هزار دلار؛ آرتور لِشِر۷۹، «بدون عنوان ۱۲، مجموعه»۸۰ (۲۰۱۵)، آلومینیوم روی کاغذ، ۷ هزار دلار؛ و دو اثر از ویرجینیا دِمِدِیرو۸۱، هر دو مورد نقاشی ـ عکس‌های دیجیتالی روی کاغذ نخی، همراه صوت. دمِدیرو، «ماریا دا پنیا، مجموعه‌ی ‌‌افسانه‌ها»۸۲ (۲۰۱۳) و «مِئیرِئیل، مجموعه‌ی ‌‌افسانه‌ها»۸۳ (۲۰۱۳)، هر کدام به بهای ۵ هزار دلار.

پینوشت:

۱٫Sean Kelly 2.Lisson Gallery 3.Susan Hiller 4.Bicycle Basket with Flowers 5.Van de Weghe Fine Art 6.Buste au Chapeau 7.I Love You But I Don’t Like You 8.Lehmann Maupin 9.Mary Corse 10.Untitled (White, White, Yellow, Beveled) 11.Breathing Panel #1 12.Nari Ward 13.Do Ho Suh 14.Karma Juggler 15.Matthias Weischer 16.Tigerfrau 17.Mitchell-Innes & Nash 18.William Pope.L 19.Skin set painting: orange people are god when she is shitting 20.Art School 35 21.Paul Winstanley 22.Edward Tyler Nahem 23.Alighiero Boetti 24. Alternating and dividing 625 letters of 100 colors, the colors of the world, to then become only one color, the color of the earth, and then again separating and dispersing in time, the time of becoming, to become wind 25.Marilyn Minter 26.Cecily Brown 27.Keith Haring 28.Alex Katz 29.Tom Wesselmann 30.Robert Rauschenberg 31.Mazzoleni 32.Alberto Burri 33.Plastica 34.Cellotex 35.Enrico Castellani 36.Agostina Bonalumi 37.Jenkins-Johnson 38.Roy DeCarava 39.Count Basie and Lena Horne 40.Couple dancing 41.Dizzy Gillespie 42.Langston Hughes 43.Coltrane on soprano 44.Woman and child at car 45.Galerie Thaddaeus Ropac 46.Joseph Beuys 47.Georg Baselitz 48.Bündel (Bunch) 49.Es is kein Zimmer frei 50.Untitled (Potemkin, Black Square) 51.Robert Longo ۵۲٫Four Trees 3 53.Los Carpinteros 54.Hugo McCloud 55.Jose Dávila 56.Laurent Grasso 57.Ellsworth Kelly 58.Idris Khan 59.Callum Innes 60.Alec Soth 61.Lisson 62.Mississippi Freedom Marcher, Washington, DC 63.Jimmy Scott Singing 64.Mendes Wood DM 65.Nara Roesler 66.Abraham Palatnik’s 67.W-640 68.Antonio Dias 69.Bandeira / Trabalho 70.Vik Muniz 71.Postcards from Nowhere: Ipanema

  1. C-Print: چاپ رنگی از یک نگاتیو

۷۳٫José Patrício 74.Linha de luz 75.Carlito Carvalhosa 76.Sem título (P42) 77.Raul Mourão 78.Sem título 79.Artur Lescher’s 80.Sem título # 12, da série Afluentes 81.De Medeiros 82.Maria da Penha, da série Fábula do Olhar 83.Meiriele, da série Fábula do Olhar

منابع:

http://tandismag.com/14458

Select your comment provider from settings.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

علاقمندی ها 0